Ja, det är rätt. felet kanske behöver en högre spänning för att uppenbara sig? Eller så har det gått till sig när du har öppnat grillen och flyttat lite på sladdarna... Jag antar att du har testat med olika lägen på värmereglaget?
Har du tillgång till en isolationsprovare som kan mäta med några hundra Volt?
 
Jag tro de menar ohm värdet på multimetern och ej förbindelsetesten
 
useless useless skrev:
Ja, det är rätt. felet kanske behöver en högre spänning för att uppenbara sig? Eller så har det gått till sig när du har öppnat grillen och flyttat lite på sladdarna... Jag antar att du har testat med olika lägen på värmereglaget?
Har du tillgång till en isolationsprovare som kan mäta med några hundra Volt?
Jag testade att sumra med stickproppen i uttaget. När grillen är igång så låter det i multimetern mellan jord och nollan, men inte jord och fas. När jag vrider upp värmen så låter det även mellan jord och fas. Ska det vara så? Ber om ursäkt om det är dumma frågor, men jag kan inte sånt här
 
Du ska inte mäta med stickproppen i! Dra ur proppen och mät motståndet mellan stiften och jordblecken.
 
Mätningen är mission impossible tyvärr, Man kan ej mäta krypströmmar utan rätt utrustning. Antingen så är det fel på elementet eller så har du överskridit jfb felströmsbudget på 30mA för hela husets elapparater
 
E
F fransson86 skrev:
Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget.
. Med detta menar du att jordfelsbrytare löser direkt utan att värmeelement är inkopplade? Om så är fallet känns det som att du ska kunna hitta felet. Samma fenomen i ett annat uttag?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.