Hej,
Frågan är enkel men kanske inte svaret men jag testar. Vi har köpt ett gammalt hus som har en äldre elcentral med proppsäkringar. Man har byggt en ny våning 2008 och passat på och dragit om elen i hela huset men det är fortfarande elcentral med proppsäkringar.
Nu funderar jag på att byta till en elcentral med automatsäkringar så man slipper köpa/byta proppar så fort de går och det är också lättare att slå av/på än att skruva in/ut.
Frågan är hur mycket jobb det är och va skulle arbetskostnaden gå på ett ungefär? gör INTE jobbet själv
Medelstort hus, 6rok, källare+garage.
Mvh
Martin
Frågan är enkel men kanske inte svaret men jag testar. Vi har köpt ett gammalt hus som har en äldre elcentral med proppsäkringar. Man har byggt en ny våning 2008 och passat på och dragit om elen i hela huset men det är fortfarande elcentral med proppsäkringar.
Nu funderar jag på att byta till en elcentral med automatsäkringar så man slipper köpa/byta proppar så fort de går och det är också lättare att slå av/på än att skruva in/ut.
Frågan är hur mycket jobb det är och va skulle arbetskostnaden gå på ett ungefär? gör INTE jobbet själv
Medelstort hus, 6rok, källare+garage.
Mvh
Martin
Lägg upp en bild så man ser hur stor den befintliga centralen är så blir det lättare att uppskatta.
Först och främst. Tänk över om du verkligen behöver byta. Förutsatt att du har en jordfelsbrytare som täcker din gamla central så ger en ny central ingen högre säkerhet. Har du problem med att säkringar ofta löser ut så behöver du istället lösa det problemet.
En ny central är dock snyggare så jag kan förstå bytet om den sitter väldigt synlig.
Arbetstiden det handlar om är alltifrån en halvdag till 2 dagar. Normalt är väl kanske 1 dag. Har du riktig otur så är befintliga trådar för korta och då måste det trådas om vilket kan ta väldigt lång tid om du har otur.
En ny central är dock snyggare så jag kan förstå bytet om den sitter väldigt synlig.
Arbetstiden det handlar om är alltifrån en halvdag till 2 dagar. Normalt är väl kanske 1 dag. Har du riktig otur så är befintliga trådar för korta och då måste det trådas om vilket kan ta väldigt lång tid om du har otur.
Ny central snyggare? Nu får du skärpa till dig
Plåt och porslin ska det vara.
Vi går i samma tankar. Vi har 2 centraler med gamla diazed-säkringar (använder jag begreppet rätt??) Igår fick vi offert på att byta båda till automatsäkringar och jfb (vi har en välfungerande jfb idag också). Efter ROT skulle det kosta 18.000 kr. Fick dock bakläxa här från forumet eftersom jag inte frågat mer specifikt vad för materialval som ingår i offerten. Bifogar bilder på mina 2 centraler så får du ett hum.M mgorgis skrev:Hej,
Frågan är enkel men kanske inte svaret men jag testar. Vi har köpt ett gammalt hus som har en äldre elcentral med proppsäkringar. Man har byggt en ny våning 2008 och passat på och dragit om elen i hela huset men det är fortfarande elcentral med proppsäkringar.
Nu funderar jag på att byta till en elcentral med automatsäkringar så man slipper köpa/byta proppar så fort de går och det är också lättare att slå av/på än att skruva in/ut.
Frågan är hur mycket jobb det är och va skulle arbetskostnaden gå på ett ungefär? gör INTE jobbet själv
Medelstort hus, 6rok, källare+garage.
Mvh
Martin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Går propparna verkligen så ofta att det skulle vara nått problem. Jag har bott i mitt hus ca 40 år och under dom åren har det gått en säkring, och det var helt och hållet mitt fel då jag (gud förlåte mig) jobbade med spänning.
Går säkringar då och då är det nått som inte är riktigt bra och bör åtgärdas.
Går säkringar då och då är det nått som inte är riktigt bra och bör åtgärdas.
1 säkring under 40 år? Far du med osanning nu?E elmont skrev:Går propparna verkligen så ofta att det skulle vara nått problem. Jag har bott i mitt hus ca 40 år och under dom åren har det gått en säkring, och det var helt och hållet mitt fel då jag (gud förlåte mig) jobbade med spänning.
Går säkringar då och då är det nått som inte är riktigt bra och bör åtgärdas.
Bättre med diazed
Normsäkringar slits och kan fallera, antingen genom mekaniskt slitage eller bränna ihop vid en kraftig kortslutning
Det problemet har du inte med en gängsäkring
Har du behov av att styra något med normapparater är det bättre att sätta dessa i en kapsling vid sidan om
Normsäkringar slits och kan fallera, antingen genom mekaniskt slitage eller bränna ihop vid en kraftig kortslutning
Det problemet har du inte med en gängsäkring
Har du behov av att styra något med normapparater är det bättre att sätta dessa i en kapsling vid sidan om
Min gamla elcentral (som kom med huset då jag köpte det) var bestyckad med proppautomater. Säkert praktiskt för de som ofta "blåser" säkringar, men jag saknar de inte ett dugg. (de var kanske slitna så de löste ut slumpmässigt vid låg last)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder