3 985 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Inställning Siemens häll power manager
Sida 1 av 2
Har installerat ny häll och den matas via perilex med två faser avsäkrade 16a.
I bruksanvisningen under power management ser det ut så här:
Power-Management-funktionen (effektstyrning). Begränsa hällens totaleffekt
Tillgängliga inställningar beror på hällens maxeffekt.
0 Av. Hällens maxeffekt. */**
1 1000 W minimieffekt.
1. 1500 W.
3 3000 W rek. avsäkring 13 A.
3. 3500 W rek. avsäkring 16 A.
4 4000 W.
4. 4500 W rek. avsäkring 20 A.
9 eller 9. Hällens maxeffekt.**
Jag borde ha en totaleffekt på 2 * 3680w rimligen så hur ska jag välja? Har den på inställning 3. nu.
I bruksanvisningen under power management ser det ut så här:
Power-Management-funktionen (effektstyrning). Begränsa hällens totaleffekt
Tillgängliga inställningar beror på hällens maxeffekt.
0 Av. Hällens maxeffekt. */**
1 1000 W minimieffekt.
1. 1500 W.
3 3000 W rek. avsäkring 13 A.
3. 3500 W rek. avsäkring 16 A.
4 4000 W.
4. 4500 W rek. avsäkring 20 A.
9 eller 9. Hällens maxeffekt.**
Jag borde ha en totaleffekt på 2 * 3680w rimligen så hur ska jag välja? Har den på inställning 3. nu.
Tack för snabbt svar!tommib skrev:
Jag misstänkte nästan att det var så. Följdfrågan är då vad det är för skilland på 0 och 9/9.?
Edit: Ställde den på 9 nu och det blev onekligen lite skillnad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag tror inte att inställning 9 ska användas här. Jag tror 3 (3600 W) är rätt.
Siemens anvisning är tvetydig. Hur svårt kan det vara?
Effekt anges som den totala effekt apparaten har.
Ström anges som den ström som går i varje fas.
Siemens anvisning är tvetydig. Hur svårt kan det vara?
Effekt anges som den totala effekt apparaten har.
Ström anges som den ström som går i varje fas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det skulle i så fall vara om hällen är enfasig. Då stämmer anvisning, men TS kan inte gå upp högre än 3600 W i alla fall. Jag har för mig att jag sett ganska precis samma text för en Bosch spis som var tvåfasig, men där uppenbarligen hela hällen matades ifrån den ena fasen...
Alltså, nu spekulerar jag, men jag tänker att Power management är just till för när man har en matning som är klenare än hällens totaleffekt (i praktiken att den är ansluten enfasigt).
Om vi tar en slumpmässig BSH Häll, som t.ex. denna
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001068416_C.pdf
och kollar i manualen så finner man på sida 45 att effektstyrningen begränsar hällens totaleffekt. I vanlig ordning är instruktionsmanualen kass men jag tycker ändå att det i kombination med effektangivelserna för kokzonerna på den hällen och databladet som anger anslutningseffekten till 7,4 kW så blir det ett orimligt antagande, tycker jag, att inställningen skulle gälla per fas.
TS har 2 x 3,6 kW tillgängligt i och med två faser (olika, får vi anta) som är avsäkrade 16 A.
Om vi tar en slumpmässig BSH Häll, som t.ex. denna
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001068416_C.pdf
och kollar i manualen så finner man på sida 45 att effektstyrningen begränsar hällens totaleffekt. I vanlig ordning är instruktionsmanualen kass men jag tycker ändå att det i kombination med effektangivelserna för kokzonerna på den hällen och databladet som anger anslutningseffekten till 7,4 kW så blir det ett orimligt antagande, tycker jag, att inställningen skulle gälla per fas.
TS har 2 x 3,6 kW tillgängligt i och med två faser (olika, får vi anta) som är avsäkrade 16 A.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, det är precis vad inställningen är till för - att undvika att blåsa säkringarna. Därför väger jag deras uppgift om rekommenderad säkring högre än effektangivelsen, och säkringen gäller per fas. Något är ju lurt här. 230*20 stämmer ganska bra med 4500 W men inte 2*230*20. Den häll du hittat data på verkar inte likna denna häll som TS har.
Jag tror du behöver ordna ett foto på din hälls inkopplingsanvisning som finns på undersidan, plus modellbeteckning ifall den inte framgår där. Det kanske går att komma åt utan att behöva vända upp och ned på hällen.ilstallione skrev:
Hällen är en Siemens.
https://www.siemens-home.bsh-group....ch-flaktar/spishall/induktionshall/ED875FWB5E
Installationsanvisning.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093672_H.pdf
Kan kopplas med en eller vå faser. Min är kopplad med två via Perilex. Nollan är fortfarande byglad som den var när hällen kom, jag stod bredvid elektrikern när den kopplades in.
Angående totaleffekt om 2 * 3680 så menade jag att jag bör ha det tillgängligt i matningen, det var inte hällens effekt jag menade.
Sätter jag power management på 3. kan jag köra booster på max en av de små plattorna, resten går ner till max 3 (av nio steg). På destora plattorna fungerar boostern inte alls.
Ställer jag power management på 9 fungerar boostern på samtliga plattor. Dock max en per sida av hällen och resten av plattorna begränsas till nio, max utan booster.
Om det är som Bo säger att power management ska vara på 3 är det onekligen märkligt. Jag matar med 2 * 16a och får bara booster på små plattor, de stora går det inte ens att köra på ens om bara de är igång.
https://www.siemens-home.bsh-group....ch-flaktar/spishall/induktionshall/ED875FWB5E
Installationsanvisning.
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001093672_H.pdf
Kan kopplas med en eller vå faser. Min är kopplad med två via Perilex. Nollan är fortfarande byglad som den var när hällen kom, jag stod bredvid elektrikern när den kopplades in.
Angående totaleffekt om 2 * 3680 så menade jag att jag bör ha det tillgängligt i matningen, det var inte hällens effekt jag menade.
Sätter jag power management på 3. kan jag köra booster på max en av de små plattorna, resten går ner till max 3 (av nio steg). På destora plattorna fungerar boostern inte alls.
Ställer jag power management på 9 fungerar boostern på samtliga plattor. Dock max en per sida av hällen och resten av plattorna begränsas till nio, max utan booster.
Om det är som Bo säger att power management ska vara på 3 är det onekligen märkligt. Jag matar med 2 * 16a och får bara booster på små plattor, de stora går det inte ens att köra på ens om bara de är igång.
Redigerat:
Du ska ha den ställd på 9 (eller 9.) Det är inget konstigt här alls. Med all respekt Bo, du övertänker det här. Angivelserna i Power Management blir bara relevanta vid enfasig inkoppling. Både effekt och säkringsstorlek används eftersom många är "lite" begränsade i sin kunskap om el men förmodligen klarar av att titta i proppskåpet och se vilken storlek det är på säkringen. Vid tvåfasig inkoppling kommer Power Management inte behövas alls.
Tittar man i manualen (inte i installationsanvisningen) så framgår det tydligt att hällen består av två moduler (baserat på hur boost beter sig) samt att effektangivelsen gäller totaleffekt (sid 44). Precis som väntat alltså.
Tittar man i manualen (inte i installationsanvisningen) så framgår det tydligt att hällen består av två moduler (baserat på hur boost beter sig) samt att effektangivelsen gäller totaleffekt (sid 44). Precis som väntat alltså.
2, perilex, max, check.tommib skrev:
Du ska ha den ställd på 9 (eller 9.) Det är inget konstigt här alls. Med all respekt Bo, du övertänker det här. Angivelserna i Power Management blir bara relevanta vid enfasig inkoppling. Både effekt och säkringsstorlek används eftersom många är "lite" begränsade i sin kunskap om el men förmodligen klarar av att titta i proppskåpet och se vilken storlek det är på säkringen. Vid tvåfasig inkoppling kommer Power Management inte behövas alls.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är tvetydigt 
Det kan stämma som du säger, men anvisningen är felaktig! Hur svårt kan det vara...
Det kan stämma som du säger, men anvisningen är felaktig! Hur svårt kan det vara...
Njae..... Jag håller som sagt inte med riktigt.
Man hade kunnat strunta i att skriva ut säkringsstorlek, eller skrivit t.ex. 1 x 16 A, 1 x 20 A, men jag är nog av åsikten att det är tydligt vad som avses. Speciellt när det står att det avser totaleffekten på hällen.
Jag håller dock också med om att deras installationsanvisningar och manualer kunde vara bättre. Så svårt kan det väl inte vara att berätta hur hällen är uppbyggd inuti och vad den ska anslutas till.
Man hade kunnat strunta i att skriva ut säkringsstorlek, eller skrivit t.ex. 1 x 16 A, 1 x 20 A, men jag är nog av åsikten att det är tydligt vad som avses. Speciellt när det står att det avser totaleffekten på hällen.
Jag håller dock också med om att deras installationsanvisningar och manualer kunde vara bättre. Så svårt kan det väl inte vara att berätta hur hällen är uppbyggd inuti och vad den ska anslutas till.
Summa summarum, jag kör inställning 0. Power management av.