Hej,

jag har fått en bordsgrill som det är ett problem med. När jag sätter i stickproppen (jordad) och vrider på värmen så löser jorden. Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget. Någon klok människa som vet vad problemet skulle kunna vara?

Personen som jag fick bordsgrillen av har bara använt den 1 gång och i ett uttag utan jord. Därför har inte problemet uppdagats tidigares

Jag kan skriva isär den och ta fler bilder om det skulle behövas.
 
  • Bordsgrill med termostatvred på ett köksbord, problem med jordad stickpropp nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
F fransson86 skrev:
Hej,

jag har fått en bordsgrill som det är ett problem med. När jag sätter i stickproppen (jordad) och vrider på värmen så löser jorden. Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget. Någon klok människa som vet vad problemet skulle kunna vara?

Personen som jag fick bordsgrillen av har bara använt den 1 gång och i ett uttag utan jord. Därför har inte problemet uppdagats tidigares

Jag kan skriva isär den och ta fler bilder om det skulle behövas.
Kör den utan JFB en tio minuter och se om den mår bättre sen.

Trolig direkt överledning spänningsförande ledare-jord och i första fallet nolla men i andra fas.

Ingen garanti?
 
J
E El-Löken66 skrev:
Kör den utan JFB en tio minuter och se om den mår bättre sen.

Trolig direkt överledning spänningsförande ledare-jord och i första fallet nolla men i andra fas.

Ingen garanti?
Varför köra den utan JFB? Uppenbarligen har den ett jordfel, vilket JFB löser för. Spontant känns det som att det skulle kunna vara farligt om det vill sig illa.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kör den utan JFB en tio minuter och se om den mår bättre sen.

Trolig direkt överledning spänningsförande ledare-jord och i första fallet nolla men i andra fas.


Ingen garanti?
Ska testa det. Tyvärr ingen garanti. Eller snarare att kvittot inte finns kvar. Köptes in för nästan 1 år sen.
 
E
J Jo-han skrev:
Varför köra den utan JFB? Uppenbarligen har den ett jordfel, vilket JFB löser för. Spontant känns det som att det skulle kunna vara farligt om det vill sig illa.
Ja, förlåt otydligheten, detta får ju ske under övervakning. Den har enbart körts utan jord innan men helt rätt hur du skriver, det gäller att vara på sin vakt här, föregångaren kunde råkat illa ut o hen stod barfota i trädgården och skulle flytta grillen.
 
E
F fransson86 skrev:
Ska testa det. Tyvärr ingen garanti. Eller snarare att kvittot inte finns kvar. Köptes in för nästan 1 år sen.
För att förtydliga så ska grillen betraktas som spänningsförande då detta sker som någon påpekade, det finns en rejäl läckström till jord, helst då den matas med fas i det läge som du upptäckt.

Du skulle kunna ta lite fler bilder på elementet och innanför luckan där sladden ansluts också.

Ser nu att det löser direkt när du stoppar in sladden på ena hållet, så stod det inte innan va?
Kontrollera då fram till anslutningsplint och lägg upp foto, samt kabeln.

Har du någon multimeter?
 
Redigerat:
Här kommer fler bilder. Hoppas att det går att följa kablarna via bilderna. Tar gärna fler på något specifikt om det behövs.

Texten om att den löser ut direkt var med från början ☺️

Jag har en multimeter hemma. Vad ska jag mäta?
 
  • En öppnad eldosa med kablar och snabbkopplingar inuti, bredvid en svart jordad sladd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar kopplade till baksidan av en apparat med en hand som håller i dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i olika färger kopplade till en eldosa, vissa med sockerbitar, i en byggsituation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät motståndet mellan jordblecket och respektive stift på grillens stickpropp.
 
På första bilden ser en skada isolering på den blåa ledaren. Har legat klämd mot metallen?
 
På mellanbröderna ser vi någon sorts brytare som ligger helt öppen nära metall granska den noga.
 
H hempularen skrev:
På första bilden ser en skada isolering på den blåa ledaren. Har legat klämd mot metallen?
Det är bara tyget runt kabeln. Själva höljet och metallen är inte skadat.
 
E
Andra bilden, under din näve, vad är det som sticker ut ur isoleringen?
Och har du kollat mellanbröderna?
 
Har du mätt resistansen?
 
E El-Löken66 skrev:
Andra bilden, under din näve, vad är det som sticker ut ur isoleringen?
Och har du kollat mellanbröderna?
Det är lamporna till ”power” och ”ready”

dum fråga kanske, men vad är mellanbröderna? Har försökt googla men har inte hittat något.
 
useless useless skrev:
Har du mätt resistansen?
jag har summrat mellan jord/noll och jord/fas utan utslag. Är det rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.