Hej,
jag har fått en bordsgrill som det är ett problem med. När jag sätter i stickproppen (jordad) och vrider på värmen så löser jorden. Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget. Någon klok människa som vet vad problemet skulle kunna vara?
Personen som jag fick bordsgrillen av har bara använt den 1 gång och i ett uttag utan jord. Därför har inte problemet uppdagats tidigares
Jag kan skriva isär den och ta fler bilder om det skulle behövas.
jag har fått en bordsgrill som det är ett problem med. När jag sätter i stickproppen (jordad) och vrider på värmen så löser jorden. Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget. Någon klok människa som vet vad problemet skulle kunna vara?
Personen som jag fick bordsgrillen av har bara använt den 1 gång och i ett uttag utan jord. Därför har inte problemet uppdagats tidigares
Jag kan skriva isär den och ta fler bilder om det skulle behövas.
Kör den utan JFB en tio minuter och se om den mår bättre sen.F fransson86 skrev:Hej,
jag har fått en bordsgrill som det är ett problem med. När jag sätter i stickproppen (jordad) och vrider på värmen så löser jorden. Den är alltså igång utan att lösa ut jorden, men direkt när jag vrider på värmen så löser den ut. Om jag tar ut stickproppen och vrider den 180 grader så löser jorden ut direkt när jag stoppar in stickproppen i uttaget. Någon klok människa som vet vad problemet skulle kunna vara?
Personen som jag fick bordsgrillen av har bara använt den 1 gång och i ett uttag utan jord. Därför har inte problemet uppdagats tidigares
Jag kan skriva isär den och ta fler bilder om det skulle behövas.
Trolig direkt överledning spänningsförande ledare-jord och i första fallet nolla men i andra fas.
Ingen garanti?
Varför köra den utan JFB? Uppenbarligen har den ett jordfel, vilket JFB löser för. Spontant känns det som att det skulle kunna vara farligt om det vill sig illa.E El-Löken66 skrev:
Ska testa det. Tyvärr ingen garanti. Eller snarare att kvittot inte finns kvar. Köptes in för nästan 1 år sen.E El-Löken66 skrev:
Ja, förlåt otydligheten, detta får ju ske under övervakning. Den har enbart körts utan jord innan men helt rätt hur du skriver, det gäller att vara på sin vakt här, föregångaren kunde råkat illa ut o hen stod barfota i trädgården och skulle flytta grillen.J Jo-han skrev:
För att förtydliga så ska grillen betraktas som spänningsförande då detta sker som någon påpekade, det finns en rejäl läckström till jord, helst då den matas med fas i det läge som du upptäckt.F fransson86 skrev:
Du skulle kunna ta lite fler bilder på elementet och innanför luckan där sladden ansluts också.
Ser nu att det löser direkt när du stoppar in sladden på ena hållet, så stod det inte innan va?
Kontrollera då fram till anslutningsplint och lägg upp foto, samt kabeln.
Har du någon multimeter?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Här kommer fler bilder. Hoppas att det går att följa kablarna via bilderna. Tar gärna fler på något specifikt om det behövs.
Texten om att den löser ut direkt var med från början ☺️
Jag har en multimeter hemma. Vad ska jag mäta?
Texten om att den löser ut direkt var med från början ☺️
Jag har en multimeter hemma. Vad ska jag mäta?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
På första bilden ser en skada isolering på den blåa ledaren. Har legat klämd mot metallen?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
På mellanbröderna ser vi någon sorts brytare som ligger helt öppen nära metall granska den noga.




