5 228 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Koppla in siemens spishäll
Hej! Tänkte lyfta denna tråd då jag har liknande frågeställning istället för att starta ny.
Situation:
-Köpt en ny spishäll (Siemens induktion) för att ersätta ca 10 gammal IKEA häll
-Gamla hällen är kopplat med Perilex kontakt
Bifogade bilder:
3. Hur kabeln är kopplad på gamla hällen (bild länet ner)
2. Nya hällen (bild i mitten)
1. Schema över nya hällen (bild högst upp) (Kaos i ordningen på bilderna när jag laddade upp)
Fråga: Verkar som jag ska koppla enligt "2N" på nya hällens kopplingsschema, stämmer det?
Hur ska jag tolka den gråa kabeln i gamla hällen som inte är använd?
Av tidigare inlägg ser det ut som den gråa kabeln är kopplad "fel" enligt mitt kopplingsschema då nr 1 inte är används.
Slutligen: Bör jag betala elektriker för detta istället? de jag kontaktat säger att de har tid efter semestern. Behöver kunna använda hällen betydligt tidigare än så.
Situation:
-Köpt en ny spishäll (Siemens induktion) för att ersätta ca 10 gammal IKEA häll
-Gamla hällen är kopplat med Perilex kontakt
Bifogade bilder:
3. Hur kabeln är kopplad på gamla hällen (bild länet ner)
2. Nya hällen (bild i mitten)
1. Schema över nya hällen (bild högst upp) (Kaos i ordningen på bilderna när jag laddade upp)
Fråga: Verkar som jag ska koppla enligt "2N" på nya hällens kopplingsschema, stämmer det?
Hur ska jag tolka den gråa kabeln i gamla hällen som inte är använd?
Av tidigare inlägg ser det ut som den gråa kabeln är kopplad "fel" enligt mitt kopplingsschema då nr 1 inte är används.
Slutligen: Bör jag betala elektriker för detta istället? de jag kontaktat säger att de har tid efter semestern. Behöver kunna använda hällen betydligt tidigare än så.
Om kabeln är från den gamla spisen så är det bara att koppla in den. Du kan välja att behålla ”ubåten” som isolering till den 3:e fasen (grå kabel) eller parkera den på blindplinten [1].
Men levereras den nya hällen med en inkopplad kabel, så är den kopplad för Europa med parallell kopplade ledare för nollan, och då är även grå en nolla parallellt med blå ledare. Som det är ritat i bild 2.
Hällen består av 2 separata dela vänster och höger, en mellan 2-5 och en mellan 3-4 som skall matas med 230V.
Men levereras den nya hällen med en inkopplad kabel, så är den kopplad för Europa med parallell kopplade ledare för nollan, och då är även grå en nolla parallellt med blå ledare. Som det är ritat i bild 2.
Hällen består av 2 separata dela vänster och höger, en mellan 2-5 och en mellan 3-4 som skall matas med 230V.
Redigerat:
Tack jag använda kabeln från gamla hällen och lät gråa parkera i 1an enligt bilden. Men du leker att jag även kunde sätta den längst ner till vänster, under blåa (blå och grå är isåfall ihopkopplade)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Leif i Skåne skrev:Om kabeln är från den gamla spisen så är det bara att koppla in den. Du kan välja att behålla ”ubåten” som isolering till den 3:e fasen (grå kabel) eller parkera den på blindplinten [1].
Nej, då får du kortslutning. Grå är en fas.
De bruna, svarta och grå är fasledningar. Den grå är nu kopplad till en blint som inte gör något. (Du kan flytta runt dem om du behöver balansera lasten mellan faserna) Den blå är nollan. Om du kopplar ihop fas och nolla blir det kortslutning.
Om hällen matas från en fas behöver nollan mer yta, så då finns det varianter med två ledare till nollan. Men det är inte aktuellt för dig.
Om hällen matas från en fas behöver nollan mer yta, så då finns det varianter med två ledare till nollan. Men det är inte aktuellt för dig.
Klicka här för att svara