Hej,
Jag ska ansluta en anslutningskabel från en apparat till en allpolig brytare som saknar dragavlastning.
Den har bara membrangenonföring och ingen dragavlastning innanför.
Vilken lämplig dragavlastning används då externt?
Det är en 5G6 kabel som ska anslutas.

Tack på förhand.
 
useless useless skrev:
Går det att sätta en förskruvning i höljet?

[länk]
Nej det är det som inte går. Är en Norwesco 316 brytare jag ska ha in kabeln i underifrån.
Så jag skulle behöva sätta dragavlastningen på väggen under brytaren.
 
X xLnT skrev:
Nej det är det som inte går. Är en Norwesco 316 brytare jag ska ha in kabeln i underifrån.
Så jag skulle behöva sätta dragavlastningen på väggen under brytaren.
Varför kan du inte sätta en förskruvning och mutter, är godset för tjockt i brytarn?
 
E elmont skrev:
Varför kan du inte sätta en förskruvning och mutter, är godset för tjockt i brytarn?
Den får inte plats helt enkelt.
 
X xLnT skrev:
Den får inte plats helt enkelt.
Du får köpa en ny av "rätt" sort med gängor, det blir kanske bäst. Även om man kan göra egna varianter som man fäster i väggen av tex plastade hålband.
 
Exakt vilken modell på brytare är det? Om du får ut kabeln i botten så borde det rymmas en förskruvning där också. Den bygger inte många mm på insidan.
 
På den modellen så brukar det sitta en dragavlastning i nederdelen av brytaren
Är det en ny brytare du köpt eller en som varit i bruk innan?
 
U Uffe A skrev:
På den modellen så brukar det sitta en dragavlastning i nederdelen av brytaren
Är det en ny brytare du köpt eller en som varit i bruk innan?
Så är det, nu monterade jag denna upp och ner för att få brytaren på vänster sida, vilket passade bättre där den skulle sitta.
MEN, jag fick snällt ändra tillbaka för att få dragavlastningen på rätt ställe. Blev ändå bra tillslut.

Eluttag monterat på vägg med anslutna kablar och rör, innan frontplattan satts på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk säkerhetsbrytare monterad på vägg med dragavlastning och elanslutning till vänster, intill rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för er input. Trevlig helg på er!
 
useless useless skrev:
Exakt vilken modell på brytare är det? Om du får ut kabeln i botten så borde det rymmas en förskruvning där också. Den bygger inte många mm på insidan.
Det är djupet som är problemet. Jag får helt enkelt inte dit en M32 som hade krävts för kabeln.
Men problemet är nu löst.
 
X xLnT skrev:
Det är djupet som är problemet. Jag får helt enkelt inte dit en M32 som hade krävts för kabeln.
Men problemet är nu löst.
Och nu blir tillslaget åt rätt håll, dvs uppåt :ok:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.