Hej!
Vår gamla spis som har tjänat ut är ansluten till 400 V tre faser utan nolla med Perilex. Uttaget är fullkopplat med 2,5 mm2 och 16 A säkringar.
Den nya spisen som ska anslutas till 230 V tre faser, ska enligt anvisningarna kopplas in med fast anslutning. Är det då olagligt/farligt att i stället koppla på en Perilex-propp på sladden, alternativt köpa ett nytt sladdställ med Perilex, och använda det befintliga uttaget?
Varför är det ok att ansluta vissa spisar med Perilex, medan andra måste ha fast anslutning?
Mvh
Jesper