tommib tommib skrev:
Nja... Den är korrekt i avseendet inkommande matning. Den är inte korrekt avseende den utgående gruppen eftersom det är en PEN där som inte får finnas.

Tack förstår
Precis som du säger.
Den där PEN ska inte ha med saken att göra.
Tog bara bilden/schemat från ett annat forum.
Mvh
Chej

Den kommer från denna tråd av ingen mindre än Mikael_L och gäller ursprungligen några lyktstolpar.

Min fråga i #9 gällde just vad avsikten med bilden var eftersom det är otydligt.

Okej kära vänner. En fråga till.
Vad är förbättringen med från TN-C till
TN-S ? Ser inga avgörande fördelar från min sida. Mitt elnätsföretag kör 4x10 TN-C
JFB går ju ändå att koppla på ett säkert sätt trots allt.
Mvh
Chej

TN-S har flera fördelar.

- Man slipper de allvarliga konsekvenserna av avbrott på PEN-ledaren i TN-C.
- Man får en icke strömbelastad skyddsledare som får bättre förutsättningar att potentialutjämna eftersom det inte blir något spänningsfall i den längre.
- Vagabonderande strömmar kan minska.
- Magnetiska fält kan minska.
- Allt detta ger att "störningar" av olika slag kan minska.

Att man väljer TN-C är främst en ekonomisk fråga. Den är förbehållen kraftkablar som är mer mekaniskt robusta, och får man förmoda, ansluts med likvärdigt robusta don.

O
Sökte lite på Google och hittade det här examensarbetet som undersökt frågan om fördelar och nackdelar

Utredning av för- och nackdelar med TN-S respektive TN-C system
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:911558/FULLTEXT02.pdf

Det jag fastnade för var dock något annat. I stort sett samtliga intervjuade nätbolag och expert säger att kunskaperna bland elektriker är högst tvivelaktiga när det gäller skillnaden mellan TN-C och TN-S. Det kan jag tycke är rätt anmärkningsvärt. Ytterligare ett bra exempel konsekvenserna av vårt nuvarande regelverk där tid i anställning hos ett auktoriserat företag väger tyngre och tillåts ersätta oberoende vidimering av kunskaper.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Okej kära vänner. En fråga till.
Vad är förbättringen med från TN-C till
TN-S ? Ser inga avgörande fördelar från min sida. Mitt elnätsföretag kör 4x10 TN-C
JFB går ju ändå att koppla på ett säkert sätt trots allt.
Mvh
Chej
Hej Chej

Idag har elapparater, förutom elkraftmatning, ofta även annan koppling till ledande byggdelar eller signalsystem.
¨
Därför så bör man, efter övergång från eldistributionsystemets TN-C, till TN-S vid överlämningspunkten (första elcentralen) göra en potentialutjämning av alla ledningssystem som kommer in till huset till ledande delar i husets byggnadsstomme.

Efter denna potentialutjämning har man sedan konsekvent ett TN-S ledningssystem där det inte är fel om skyddsledaren på flera platser i byggnaden förbinds med ledande byggnadsdelar.

Gör man konsekvent så då spelar det ingen större roll att elnätsbolagets eldistributionsystemem är utfört enligt TN-C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.