Min elektriker vill att jag ska spika kabel i krypgrunden.
Är det en EKK 3G1.5 jag ska köpa?
Kabeln ska vara till ett nytt eluttag.
 
E
L LabanW skrev:
Min elektriker vill att jag ska spika kabel i krypgrunden.
Är det en EKK 3G1.5 jag ska köpa?
Kabeln ska vara till ett nytt eluttag.
Du får lägga den i rör. Sen klamrar du detta.
EXLQ 3G1,5 om du inte ska ha någon tråd extra för freamtida styrning.
 
Går det bra med EKLK 3GX1.5 om jag inte får tag i EXLQ 3G1,5?

För tio år sedan sa elektrikern att det var onödigt att använda EKLK 3G1,5 i krypgrunden.
 
E El-Löken66 skrev:
Du får lägga den i rör. Sen klamrar du detta.
EXLQ 3G1,5 om du inte ska ha någon tråd extra för freamtida styrning.
Nu blir jag nyfiken. Måste EKK i krypgrund ligga i rör?
 
E
L LabanW skrev:
Går det bra med EKLK 3GX1.5 om jag inte får tag i EXLQ 3G1,5?

För tio år sedan sa elektrikern att det var onödigt att använda EKLK 3G1,5 i krypgrunden.
Inga X! Då saknas den viktigaste ledaren.

Hur menar du att det inte går att få tag i, bor du i bergen?

Säljs väl i varenda butik annars.

H hempularen skrev:
Nu blir jag nyfiken. Måste EKK i krypgrund ligga i rör?
Antar att det är så elektrikern menat då TS troligen inte har auktorisation, annars kunde ju hen utfört installationen själv? Sen så är det väl enklare och rakare med rör. Samt lite skudd mot Gnagare. Med mera med mera.
 
Om kabeln har ett nöjaktigt skydd i krypgrunden, mot mekaniskt påverkan, gnagare etc så duger det med en EKK. EKLK så väl som EXLQ går lika bra men tillför inte så jättemycket. VP-rör kan både ge bättre skydd och underlätta förläggningen då det inte behövs lika många klammer, men det är inget krav.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
E
L LabanW skrev:
Går det bra med EKLK 3G1.5 om jag inte får tag i EXLQ 3G1,5?
Det får du tag i. Men det går bra. Vet inte varför din elektriker sa att det räcker med EXQ i krypgrund, men det kan du också i nödfall. Men jag hade inte gärna lagt mindre än mantlad kabel.
 
Tack för svaren.
 
EXLQ är väl lite smalare, och därmed lite lättare att lägga än EKLK? Men skillnaden kanske inte är särskilt märkbar...
 
E
L LabanW skrev:
Tack för svaren.
Den där 3x1,5 du hade hittat ka vara felstavat och egentligen vara en 3G1,5. Har du någon länk kan vi kika.
L LabanW skrev:
Tack för svaren.
 
E
L LabanW skrev:
[länk]
Jo, det funkar.
Annars har du billigare och bättre här :
En avskalad el-kabel som visar koppartrådar i färgerna brun, blå, grön och gul/grön omslutna av aluminiummantel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vågar du verkligen trotsa din elektriker som beordrade EQQ då?
Aluminium manteln ger jordfelsbrytaren ökad känslighet på gott och ont, jag hade i princip inte lagt mre.
 
Kabel EXLQ 3G1,5
Tyvärr ”ej i lager.”
 
E
L LabanW skrev:
Kabel EXLQ 3G1,5
Tyvärr ”ej i lager.”
Jao, det finns i Malmö i alla fall, både 10 och 25 meter. Men tänkte du beställa?
 
Det är 20 mil till närmaste butik med ”i lager” så jag tänkte beställa i webbutiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.