Hej,
Jag har en ganska tunn, vit, nätverkskabel, alltså inte den vanliga Ethernet-kabeln man är van vid, som går till en accesspunkt i taket. Via tre-fyra 90-gradersvinklar når den till slut routern som den är inkopplad i.
Då till saken, just nu har jag använt vanlig packtejp för att provisoriskt planera ut och fästa kabeln mot väggen och taket. Men hur gör jag för att få det faktiskt snyggt och halvpermanent då? Detta med ett betongtak och väggar i okänt material, troligen gips. En bit av vägen är troligen lättbetong eller liknande.
Det bör tilläggas att jag inom det närmsta året planerar göra om en hel del med elektroniken och då kan kabeln komma att behövas dra någon helt annanstans, vilket gör att jag inte vill ha en HELT permanent lösning, gärna någonting som inte lämnar fula spår efter sig.
Tacksam för alla svar!
Jag har en ganska tunn, vit, nätverkskabel, alltså inte den vanliga Ethernet-kabeln man är van vid, som går till en accesspunkt i taket. Via tre-fyra 90-gradersvinklar når den till slut routern som den är inkopplad i.
Då till saken, just nu har jag använt vanlig packtejp för att provisoriskt planera ut och fästa kabeln mot väggen och taket. Men hur gör jag för att få det faktiskt snyggt och halvpermanent då? Detta med ett betongtak och väggar i okänt material, troligen gips. En bit av vägen är troligen lättbetong eller liknande.
Det bör tilläggas att jag inom det närmsta året planerar göra om en hel del med elektroniken och då kan kabeln komma att behövas dra någon helt annanstans, vilket gör att jag inte vill ha en HELT permanent lösning, gärna någonting som inte lämnar fula spår efter sig.
Tacksam för alla svar!
Jag sätter ofta kablar med superlim. Kan få riktigt snygga installationer av småkablar med detta. Det får dock nästan ses som permanent, då det knappt går att dra loss utan att något går i sönder. Antingen kabeln eller väggen.
Går kanske att fästa med endast liiite superlim
Går kanske att fästa med endast liiite superlim
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Sätt upp kabellister så får du en snygg installation 
Tack för svar! Har du tips på några riktigt tunna och diskreta kabelkanaler? Alla jag lyckas hitta är ganska breda, men den här kabeln är ungefär i samma storlek som en iPhone-laddare, vilket gör att det känns synd att använda så pass stora kanaler för den.Henrik.woll skrev:
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
5x7mm kanske funkar
https://www.bauhaus.se/ledningslist-schneider-5x7mm-2m
https://www.bauhaus.se/ledningslist-schneider-5x7mm-2m
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Kanske inte går i det här fallet, men jag ser det som en sport att göra såna kabeldragningar så osynliga som möjligt genom att gömma dem bakom socklar, inuti gipsväggar och tak eller genom väggar från vind, krypgrund, kattvind, klädkammare och vad som nu är möjligt. Är det betong går det alltid att spåra ur, men då måste man förstås fixa ytskiktet efteråt.
(Ibland får man tumma lite på saker som godkänd böjningsradie och kabeltyp, men en av de mest kritiska kablarna i hela vårt hus (den till tv:n...) är av billigast möjliga cat5e, är nedtryckt med våld bakom golvlister och går i minst sju skarpa vinklar och ingen har klagat.)
(Ibland får man tumma lite på saker som godkänd böjningsradie och kabeltyp, men en av de mest kritiska kablarna i hela vårt hus (den till tv:n...) är av billigast möjliga cat5e, är nedtryckt med våld bakom golvlister och går i minst sju skarpa vinklar och ingen har klagat.)
Att spåra ur betongen för att få det snyggt vore ju nåt, men just i mitt fall känns det överdrivet med tanke på hur smal kabeln är och att den är vit så den sticker inte i ögonen mot det vita taket och de vita väggarna nämnvärt.T tanaris skrev:Kanske inte går i det här fallet, men jag ser det som en sport att göra såna kabeldragningar så osynliga som möjligt genom att gömma dem bakom socklar, inuti gipsväggar och tak eller genom väggar från vind, krypgrund, kattvind, klädkammare och vad som nu är möjligt. Är det betong går det alltid att spåra ur, men då måste man förstås fixa ytskiktet efteråt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Tvätta rent vägg å tak där Du ska dra kabeln och limma med smältlim ,limpistol
Akta fingrarna det är lätt att bränna sig på limmet
Välj en typ av limstavar avsedda för plaster och med lång öppettid, eftersom betongen kyler
Akta fingrarna det är lätt att bränna sig på limmet
Välj en typ av limstavar avsedda för plaster och med lång öppettid, eftersom betongen kyler
Produkter som diskuteras: "limstavar"
Limstavar & limstift
Limstavar och limstift är populära val för ett brett utbud av hantverk och DIY-projekt. Limstavar är avsedda att användas med en limpistol och ger en stark, snabbt torkande bindning på en mängd olika material, inklusive tyg, trä, papper,
Läs mer
Japp, om du använder spikplugg av t.ex denna sort:
https://www.elbutik.se/product.html/spikplugg-tcp-0
Gissar att det även skulle funka med ESSVE Gul plugg - den har ganska smal öppning (gamla klassiska Thorsmann Gul har/hade ett runt hål)
https://www.elbutik.se/product.html/spikplugg-tcp-0
Gissar att det även skulle funka med ESSVE Gul plugg - den har ganska smal öppning (gamla klassiska Thorsmann Gul har/hade ett runt hål)