18 122 läst ·
76 svar
18k läst
76 svar
Laddstationer i gemensamhetsgarage, Samfällighet
En ekonomisk förening och samfällighetsförening har väldigt mycket gemensamt. I stort sett samma sak förutom att det är enklaste att kräva in årsavgifter mm. för en samfällighetsförening och att man inte kan gå in och ur en samfällighetsförening som man vill. Det är även en bättre trygghet för banken vill jag minnas.Claes Sörmland skrev:
Det var inte något jag ville förmedla. På tal om möjligheter så kan man ju delägarförvalta en samfällighet också. D v s skippa samfällighetsförening helt. Men jag gissar att det ofta inte känns som en lämplig lösning för laddstolpar, man vill ju ha en juridisk person som kan ha elabonnemanget. Men det går kanske att lösa med en ekonomisk förening som på något sätt ligger parallellt med GA:n. (Jag vet att några grannar tänkte sig detta för en GA för avlopp men har inte satt mig in i fördelarna.) Möjligheterna är oändliga!
Fördelarna med en ek. Förening är ju att man slipper blanda in LM och det är billigare att bilda den.
Vi rev ner gamla kablaget och ersatte med 16mm2 i ena garaget (max 63A för 41 platser) och 10mm2 i det andra, (max 32A för 24 platser). Vi har två lastvakter, då lilla garaget ligger under det stora garage. Vi bytte ej kablaget mellan garagen då det var 10mm2 sen tidigare. Gamla kablaget saknade nolla så vi behövde byta. Vi hade tur då huvudmatningen till området gick in i stora garaget, så vi behövde inte gräva något nytt. Vi passade även på att sätta en effektmätare till området för att få en uppfattning om vi var nära maxlast för inkommande.Ajp skrev:
Får jag fråga hur ni byggde upp infrastrukturen bakom laddboxarna? Ersatte ni gamla 1-fas matningar rakt av med nya 1-fas eller 3-fas? Och finns det andra förbrukare på samma grupper t.ex. uttag/belysning eller är det separata grupper för laddboxarna?
Jag sitter i nästan samma sits och klurar på lösningar. Ett stämmobeslut för att uppdatera anläggningsbeslutet känns avlägset men att byta ut drygt 40 år gammal el som rent underhåll känns som att det går att motivera.
Klicka här för att svara