Hej, tänkte byta till dimmer iom ny armatur.
Problemet är att jag inte sett eller förstår tidigare ägares kabeldragning.

Gamla strömbrytaren har en fas = svart samt tändkabel = brun som går till lampan.

ytterligare en vit kabel är dragen till lampan men den är inte kopplad till strömbrytaren.

nu till det jag inte förstår, från uttaget i taket så ser man ju förstås vit och brun. Men sen går det även vidare en blå kabel till vad jag tror andra utag i rummet.

Behöver jag ta hönsyn till den blå kabeln när jag kopplar vit och brun till dimmern?

• Elektriska kablar i takuttag med synlig vit, brun, blå och svart kabel samt isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
”Behöver jag ta hönsyn till den blå kabeln när jag kopplar vit och brun till dimmern?”

Nope, om färgerna stämmer så ska det bara vara att koppla in.

Peter2400 Peter2400 skrev:
”Behöver jag ta hönsyn till den blå kabeln när jag kopplar vit och brun till dimmern?”

Peter2400 Peter2400 skrev:

Ok misstänkte det. Varför kopplar man vidare från lamputtaget i taket? Var det standard på 60 talet?

Fairlane
Blå är troligen nollan (obs! Troligen, inte garanterat). Nollan kopplar man sällan i strömbrytaren (även om det väl är vanligare idag). Att ha takdosan som kopplingpunkt i rummet är inte ovanligt.

Fairlane Fairlane skrev:
Blå är troligen nollan (obs! Troligen, inte garanterat). Nollan kopplar man sällan i strömbrytaren (även om det väl är vanligare idag). Att ha takdosan som kopplingpunkt i rummet är inte ovanligt.
Men då behöver jag alltså en elektriker som drar nollan till dimmern. Eller köpa dimmer som inte behöver nolla?

Fairlane
Ja, behöver du en nolla till dimmern så behöver den dras dit av någon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.