Hej, tänkte byta till dimmer iom ny armatur.
Problemet är att jag inte sett eller förstår tidigare ägares kabeldragning.
Gamla strömbrytaren har en fas = svart samt tändkabel = brun som går till lampan.
ytterligare en vit kabel är dragen till lampan men den är inte kopplad till strömbrytaren.
nu till det jag inte förstår, från uttaget i taket så ser man ju förstås vit och brun. Men sen går det även vidare en blå kabel till vad jag tror andra utag i rummet.
Behöver jag ta hönsyn till den blå kabeln när jag kopplar vit och brun till dimmern?
Problemet är att jag inte sett eller förstår tidigare ägares kabeldragning.
Gamla strömbrytaren har en fas = svart samt tändkabel = brun som går till lampan.
ytterligare en vit kabel är dragen till lampan men den är inte kopplad till strömbrytaren.
nu till det jag inte förstår, från uttaget i taket så ser man ju förstås vit och brun. Men sen går det även vidare en blå kabel till vad jag tror andra utag i rummet.
Behöver jag ta hönsyn till den blå kabeln när jag kopplar vit och brun till dimmern?
Peter2400 skrev:
Ok misstänkte det. Varför kopplar man vidare från lamputtaget i taket? Var det standard på 60 talet?Peter2400 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Blå är troligen nollan (obs! Troligen, inte garanterat). Nollan kopplar man sällan i strömbrytaren (även om det väl är vanligare idag). Att ha takdosan som kopplingpunkt i rummet är inte ovanligt.
Men då behöver jag alltså en elektriker som drar nollan till dimmern. Eller köpa dimmer som inte behöver nolla?Fairlane skrev:
Klicka här för att svara