Hej, jag ska fästa två kablar, vill ha upp kablarna så långt upp som möjligt mot taket, men dom ska gå på väggen.
Vilken typ av klammer blir bra? Väggen är betong och taket är lättbetong.

Planen var först att använda JR klammer för två kablar men då kommer man inte riktigt upp emot taket.

Vilken typ av klammer blir bäst?

TK? Antingen med skruv eller lämplig plugg för spik.

tommib
TKK spikklammer som är tillräckligt stor för att rymma bägge kablarna. Använd spikplugg.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
TKK spikklammer som är tillräckligt stor för att rymma bägge kablarna. Använd spikplugg.
Har TKK 14-20 hemma, aldrig använt dom dock.

Hur fäster man dom snyggast? borra där taket möter väggen?

Har du funderat på list? Schneider har snygga skuggfria lister, de kallas för Optiline.
TKK kan bli snyggt men det är inte lätt om man är ovan.

Müssli Müssli skrev:
Har du funderat på list? Schneider har snygga skuggfria lister, de kallas för Optiline.
TKK kan bli snyggt men det är inte lätt om man är ovan.
Vet inte om det blir riktigt snyggt

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A Alex13 skrev:
Vet inte om det blir riktigt snyggt
Det är upp till betraktaren. :)
Beroende på hur det ser ut i resten av huset kan både klammer och list vara snyggast men jag brukar generellt lägga list om det är mer än en kabel.
Klamma två kablar snyggt fungerar bäst med Letti-klammer (en på varje kabel) men jag vet inte om det går att klamma Letti i betong.

Müssli Müssli skrev:
Det är upp till betraktaren. :)
Beroende på hur det ser ut i resten av huset kan både klammer och list vara snyggast men jag brukar generellt lägga list om det är mer än en kabel.
Klamma två kablar snyggt fungerar bäst med Letti-klammer (en på varje kabel) men jag vet inte om det går att klamma Letti i betong.
Försöker att hitta bilder på hur det ser ut :) Hur blir det med böjar osv? om man ska ner på väggen

A Alex13 skrev:
Försöker att hitta bilder på hur det ser ut :) Hur blir det med böjar osv? om man ska ner på väggen
Det finns färdiga böjar. Jag ska se om jag hittar någon bild på installation med list som jag gjort.

Müssli Müssli skrev:
Det finns färdiga böjar. Jag ska se om jag hittar någon bild på installation med list som jag gjort.
Vore snällt :) Är dom lite "böjbara" då väggen är inte helt slät?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.