Byggahus.se
Hej!

skall ersätta en gammal 1-polig brytare till infravärmare med en 2-polig.

fattar inte riktigt hur det skall kopplas? Se bild nedan.

Oöppnad 2-polig väggströmbrytare för elinstallation mot träunderlag, markerade L och N terminaler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om symbolerna stämmer på denna lågprisbrytare(?) så bör följande gälla:
L/N = in
pil/pil = ut

tommib
För övrigt en rätt märklig koppling internt i brytaren när anslutningarna hamnar sådär.

Jag skulle rekommendera att köpa en brytare av bättre kvalitet.

Typsnittet är klassiskt för lågbudgetprylar, kan naturligtvis vara hur bra som helst, men jag hade nog känt mig tryggare med ett känt fabrikat, i synnerhet om det handlar om lite högre effekter.
Min gissning är att det där rör sig om en kronströmbrytare, L är då ingång och pilarna utgång till respektive last och N är då sannolikt en blindplint där man kan koppla vidare nollan. Men att mäta är att veta, enda säkra sättet är troligen att mäta upp funktionen.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Om symbolerna stämmer på denna lågprisbrytare(?) så bör följande gälla:
L/N = in
pil/pil = ut
men då brytaren sitter mitt på kabeln innebär det att båda ledarna för fas ingående och utgående skall in på L plinten? Och likadant mer nollan på N?

tommib
Nej. Hur skulle då brytaren fungera?

tommib tommib skrev:
Nej. Hur skulle då brytaren fungera?
sorry :D hjärnsläpp här.

hittade detta på baksidan

Eluttag bakifrån med öppen kabelanslutning och diagram, monterat på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur ska du skarva skyddsjorden, för det har du väl med i kabeln? Och vad är det för miljö i omgivningen av brytaren?

Som nämnts tidigare vore det bättre om du ordnade en vettigare brytare med tex tanke på att det bör vara lite belastning. Och sen är frågan varför du byter till tvåpolig, har du haft problem med det som är nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.