Jag vill koppla in en taklampa till ett befintligt takuttag utan jord. Hur gör jag?
Har tagit bild på uttag och lampa. Den ensamma kabeln ger utslag men inte de två andra.
Har tagit bild på uttag och lampa. Den ensamma kabeln ger utslag men inte de två andra.
Det du bör göra är att först och främst kolla om övriga uttag i rummet är ojordade. Är dom det vilket jag antar så ska du inte använda jorden som finns där (förmodar att gröngul är jord). Sen köper du ett lamputtag för äldre takdosa. Dessa har ett hål i mitten, i detta hål passar den gängade kroken. Antar att den ensamma blå är tandtråd och de sammankopplade blå är nolla. Koppla in, mät uttaget. Sen köper du en lamppropp med 15cm jordad lampsladd och stoppar i uttaget. Den är jordad och det ör helt i sin ordning, du ska även ansluta den jordledaren i armaturen.
Okej, jag tror jag förstår. Ska fixa med detta imorgon. Vad menar du bär du skriver "mät uttaget". Stort tack för alla svar!J Johan456 skrev:Det du bör göra är att först och främst kolla om övriga uttag i rummet är ojordade. Är dom det vilket jag antar så ska du inte använda jorden som finns där (förmodar att gröngul är jord). Sen köper du ett lamputtag för äldre takdosa. Dessa har ett hål i mitten, i detta hål passar den gängade kroken. Antar att den ensamma blå är tandtråd och de sammankopplade blå är nolla. Koppla in, mät uttaget. Sen köper du en lamppropp med 15cm jordad lampsladd och stoppar i uttaget. Den är jordad och det ör helt i sin ordning, du ska även ansluta den jordledaren i armaturen.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
BirgitS skrev:
Ok, jag tolkar det som att Johan456 menade att jag skulle koppla lamppropp med jord till armaturen, men det menar du att jag inte ska göra?BirgitS skrev:
Det bästa är att göra som Johan456 föreslog, sätta ett korrekt jordat sladdställ på lampan, med jorden ansluten. Då är lampan säker i sig själv om den flyttas till ett annat rum. Den jordade lampproppen passar även i ett ojordat uttag.
I taket sätter man ett ojordat lamputtag av den modell Johan456 föreslog.
Om lampan ska anslutas fast, vilket i mitt tycke är ett andrahandsalternativ, ska den anslutas utan jord.
Om lampan ska anslutas fast, vilket i mitt tycke är ett andrahandsalternativ, ska den anslutas utan jord.
Jag är med, tacktommib skrev:
Det bästa är att göra som Johan456 föreslog, sätta ett korrekt jordat sladdställ på lampan, med jorden ansluten. Då är lampan säker i sig själv om den flyttas till ett annat rum. Den jordade lampproppen passar även i ett ojordat uttag.