Jag vill koppla in en taklampa till ett befintligt takuttag utan jord. Hur gör jag?

Har tagit bild på uttag och lampa. Den ensamma kabeln ger utslag men inte de två andra.

• En hand håller en taklampa med synliga kablar och anslutningar, redo för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takuttag utan jord med exponerade kablar och WAGO-kopplingsklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexan skrev:
Jag vill koppla in en taklampa till ett befintligt takuttag utan jord. Hur gör jag?

Har tagit bild på uttag och lampa. Den ensamma kabeln ger utslag men inte de två andra.
Jord verkad finnas. Spännande att båda Wagosarna har blåa kablar i sig dock ..

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jord verkad finnas. Spännande att båda Wagosarna har blåa kablar i sig dock ..
Jorden går vidare till badrummet i samband med renovering men de drog inte ner kabel till uttaget...

Finns jord i dosan måste du kunna använda den.

BirgitS
Men det kan ju vara så att alla vägguttag saknar jord och då ska man ju absolut inte använda jorden i takdosan. Så först och främst är dina vägguttag jordade eller inte jordade?

• Gilla
Alexan och 3 till
  • Laddar…
Det du bör göra är att först och främst kolla om övriga uttag i rummet är ojordade. Är dom det vilket jag antar så ska du inte använda jorden som finns där (förmodar att gröngul är jord). Sen köper du ett lamputtag för äldre takdosa. Dessa har ett hål i mitten, i detta hål passar den gängade kroken. Antar att den ensamma blå är tandtråd och de sammankopplade blå är nolla. Koppla in, mät uttaget. Sen köper du en lamppropp med 15cm jordad lampsladd och stoppar i uttaget. Den är jordad och det ör helt i sin ordning, du ska även ansluta den jordledaren i armaturen.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det kan ju vara så att alla vägguttag saknar jord och då ska man ju absolut inte använda jorden i takdosan. Så först och främst är dina vägguttag jordade eller inte jordade?
Vägguttagen är ojordade.

J Johan456 skrev:
Det du bör göra är att först och främst kolla om övriga uttag i rummet är ojordade. Är dom det vilket jag antar så ska du inte använda jorden som finns där (förmodar att gröngul är jord). Sen köper du ett lamputtag för äldre takdosa. Dessa har ett hål i mitten, i detta hål passar den gängade kroken. Antar att den ensamma blå är tandtråd och de sammankopplade blå är nolla. Koppla in, mät uttaget. Sen köper du en lamppropp med 15cm jordad lampsladd och stoppar i uttaget. Den är jordad och det ör helt i sin ordning, du ska även ansluta den jordledaren i armaturen.
Okej, jag tror jag förstår. Ska fixa med detta imorgon. Vad menar du bär du skriver "mät uttaget". Stort tack för alla svar!

A Alexan skrev:
Vägguttagen är ojordade.
Alla uttag i samma rum skall vara jordade eller ojordade, inte både och. Du måste alltså skippa jordningen till lampan.

• Gilla
Fande
  • Laddar…
A Alexan skrev:
Okej, jag tror jag förstår. Ska fixa med detta imorgon. Vad menar du bär du skriver "mät uttaget". Stort tack för alla svar!
Ett funktionstest, inser att det lät obegripligt. Man mäter elektrisk spänning med en spänningsprovare för att se om det fungerar.

BirgitS
A Alexan skrev:
Vägguttagen är ojordade.
Och då får inte lampan anslutas till jord heller utan du lämnar den platsen tom i lampans anslutning.

Vilka trådar som är tändtråd, som ska anslutas till L, och nolla, som ska anslutas till N, kan man inte veta utan att mäta som Johan456 skriver.

BirgitS BirgitS skrev:
Och då får inte lampan anslutas till jord heller utan du lämnar den platsen tom i lampans anslutning.

Vilka trådar som är tändtråd, som ska anslutas till L, och nolla, som ska anslutas till N, kan man inte veta utan att mäta som Johan456 skriver.
BirgitS BirgitS skrev:

Ok, jag tolkar det som att Johan456 menade att jag skulle koppla lamppropp med jord till armaturen, men det menar du att jag inte ska göra?

BirgitS
Det beror på om du ska ha uttag och propp emellan taket och lampan eller om du ska dra trådarna direkt emellan.

• Gilla
Alexan
  • Laddar…
tommib
Det bästa är att göra som Johan456 föreslog, sätta ett korrekt jordat sladdställ på lampan, med jorden ansluten. Då är lampan säker i sig själv om den flyttas till ett annat rum. Den jordade lampproppen passar även i ett ojordat uttag.

I taket sätter man ett ojordat lamputtag av den modell Johan456 föreslog.

Om lampan ska anslutas fast, vilket i mitt tycke är ett andrahandsalternativ, ska den anslutas utan jord.

• Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det bästa är att göra som Johan456 föreslog, sätta ett korrekt jordat sladdställ på lampan, med jorden ansluten. Då är lampan säker i sig själv om den flyttas till ett annat rum. Den jordade lampproppen passar även i ett ojordat uttag.

I taket sätter man ett ojordat lamputtag av den modell Johan456 föreslog.

Om lampan ska anslutas fast, vilket i mitt tycke är ett andrahandsalternativ, ska den anslutas utan jord.
Jag är med, tack

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.