Här har någon som bodde här tidigare tagit bort el-element (tror jag). Finns skyddande dosor att täcka med till båda. Kan det vara såhär (med dosorna fastskruvade över såklart!), eller ska det åtgärdas ytterligare? Tejpen är jag såklart tveksam till… Ska det istället vara toppklämmor? Själv vill jag inte göra så mkt mer än det, men bör elektriker tas in för att ta bort sladdarna, eftersom de inte används?

• Oisolerade elkablar med tejp i ändarna på en grå matta, behöver åtgärdas av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med lösa kablar och tejp, i behov av elektrisk åtgärd.
    Skapa konto
Redigerat:
Düsseldorff
Om du vill blir av med dosorna är det läge för en elektriker om du bedömer att du inte klarar av det själv.

Om du är ok med dosor är det bara att pula in kablarna och skruva ihop dosorna. Tejp är ju inte optimalt så byt till toppklämmor om du vill, inte nödvändigt dock.

Edit: Eller vänta, är bild två det du avser med dosor?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du vill blir av med dosorna är det läge för en elektriker om du bedömer att du inte klarar av det själv.

Om du är ok med dosor är det bara att pula in kablarna och skruva ihop dosorna. Tejp är ju inte optimalt så byt till toppklämmor om du vill, inte nödvändigt dock.

Edit: Eller vänta, är bild två det du avser med dosor?
Dosorna stör mig egentligen inte, vill mest att det ska vara säkert.

Det finns alltså skyddande dosor/plastkåpor till båda. Syns bara bättre på den andra bilden med kopplingen.

Düsseldorff
Men i dosan har du ju kabel från vägg till plint. De lösa kablarna på första bilden, kommer de från plint? I så fall kan du ju ta bort dem och stänga dosan bara.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men i dosan har du ju kabel från vägg till plint. De lösa kablarna på första bilden, kommer de från plint? I så fall kan du ju ta bort dem och stänga dosan bara.

• Elledning som går genom ett hål i en vit vägg, tecken på slitage och behov av åtgärd.
    Skapa konto
Düsseldorff
Ok ja men du kan ju göra motsvarande med denna kabel, om du inte vill ta bort den helt. Dvs kapa lagom längd och göm i dosa.

• Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.