Har köpt och satt upp en ny köksfläkt. Den har tre hastigheter och LED-belysning. Från motorn är en fabriksmonterad kabel med tre kablar, fas, nolla och jord. Jag kopplade på en stickpropp. Till problemet, fläkten går enbart på full effekt.
Jag kan inte förstå vad jag gjort fel, belysningen fungerar.
En bild kanske?V ViktorH89 skrev:Har köpt och satt upp en ny köksfläkt. Den har tre hastigheter och LED-belysning. Från motorn är en fabriksmonterad kabel med tre kablar, fas, nolla och jord. Jag kopplade på en stickpropp. Till problemet, fläkten går enbart på full effekt.
Säger inte mycket, är det inkommande?
Posta lite länkar till du vad köpt för något och/eller bilder på ev. elschema.
Posta lite länkar till du vad köpt för något och/eller bilder på ev. elschema.
https://www.smeg.se/product/kt110ble/snaggletooth skrev:
Finns dessvärre inget kopplingsschema, bilden nedan är allt som står gällande elen i instruktionsboken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, det borde ju inte vara några problem egentligen, en stickproppsanslutning ska ju fungera lika bra.
Har du kollat så att uttaget är ok? (Rätt spänning och att även jorden är ansluten)
Har du kollat så att uttaget är ok? (Rätt spänning och att även jorden är ansluten)
Rätt spänning i uttagen. På ovansidan kåpan finns en ännu en jordad nit kan det vara så att denna ska kopplas någonstans? Denna från denna not går en jordkabel till manöverenheten
.
.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nej, inget du behöver åtgärda, ser korrekt ut tycker jag.
Du har inte lyckats trycka in nån knapp för forcerad ventilation vid kontrollen för fläkthastigheten?
Red.
Det är ju fyra hastigheter inklusive intensivläge enligt specifikationen.
Har du tryckt in knappen för intensivläge så brukar det endast vara den farten på fläkten och inte möjligt att sänka farten.
Läs i instruktionsboken.
Red.
Har du tryckt in knappen för intensivläge så brukar det endast vara den farten på fläkten och inte möjligt att sänka farten.
Läs i instruktionsboken.
Fläkten går i samma hastighet på det tidsinställda intensivläget som övriga lägen. När man gör enligt instruktionerna för att stänga av intensivläget går den fortfarande på full effekt.GoC skrev:
Du har inte lyckats trycka in nån knapp för forcerad ventilation vid kontrollen för fläkthastigheten?
Red.
Läs i instruktionsboken.
Har du testat och låtit den ”gå klart” dom minuterna som intensivläget brukar vara?V ViktorH89 skrev:
På den fläkten jag har, förvisso ingen SMEG, så går inte intensivläget att stänga av när det aktiverats. Men efter dom två tre minuterna det är påslaget så går sedan fläkten ner i normalfart.
Men det kan ju såklart vara ett elektronikfel i din fläkt.