Har köpt och satt upp en ny köksfläkt. Den har tre hastigheter och LED-belysning. Från motorn är en fabriksmonterad kabel med tre kablar, fas, nolla och jord. Jag kopplade på en stickpropp. Till problemet, fläkten går enbart på full effekt.

Jag kan inte förstå vad jag gjort fel, belysningen fungerar.

V ViktorH89 skrev:
Har köpt och satt upp en ny köksfläkt. Den har tre hastigheter och LED-belysning. Från motorn är en fabriksmonterad kabel med tre kablar, fas, nolla och jord. Jag kopplade på en stickpropp. Till problemet, fläkten går enbart på full effekt.

Jag kan inte förstå vad jag gjort fel, belysningen fungerar.
En bild kanske?

J Jernhand skrev:
En bild kanske?

Oorganiserad samling av elledningar och kabelkanal i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Säger inte mycket, är det inkommande?
Posta lite länkar till du vad köpt för något och/eller bilder på ev. elschema.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Säger inte mycket, är det inkommande?
Posta lite länkar till du vad köpt för något och/eller bilder på ev. elschema.
https://www.smeg.se/product/kt110ble/

Finns dessvärre inget kopplingsschema, bilden nedan är allt som står gällande elen i instruktionsboken. Del av instruktionsbok med text om elanslutning och rekommendationer för elektrisk anslutning till nätet.
Skapa konto

Kabeln på bilden är den fabriksmoterade tillhörande fläkten.

Ja, det borde ju inte vara några problem egentligen, en stickproppsanslutning ska ju fungera lika bra.
Har du kollat så att uttaget är ok? (Rätt spänning och att även jorden är ansluten)

Rätt spänning i uttagen. På ovansidan kåpan finns en ännu en jordad nit kan det vara så att denna ska kopplas någonstans? Denna från denna not går en jordkabel till manöverenheten
. Vit kåpa med jordad nit och svart jordkabel nära ventilationsrör och reflekterande yta.
Skapa konto
Eluttag med öppen kåpa och synlig jordad nit samt jordkabel som leder till manöverenhet.
Skapa konto

Nej, inget du behöver åtgärda, ser korrekt ut tycker jag.

Lite långsökt kanske, men prova att vända håll på stickproppen i uttaget

L lordi skrev:
Lite långsökt kanske, men prova att vända håll på stickproppen i uttaget
Bra tanke, har dessvärre redan provat :)

Känns som att jag får utgå utifrån att något är galet i fläktens uppbyggnad och reklamera. Tror inte att en elektriker gör något annat än det som redan är provat.

Du har inte lyckats trycka in nån knapp för forcerad ventilation vid kontrollen för fläkthastigheten?
Red.
Det är ju fyra hastigheter inklusive intensivläge enligt specifikationen.
Har du tryckt in knappen för intensivläge så brukar det endast vara den farten på fläkten och inte möjligt att sänka farten.
Läs i instruktionsboken.

GoC GoC skrev:
Du har inte lyckats trycka in nån knapp för forcerad ventilation vid kontrollen för fläkthastigheten?
Red.
Det är ju fyra hastigheter inklusive intensivläge enligt specifikationen.
Har du tryckt in knappen för intensivläge så brukar det endast vara den farten på fläkten och inte möjligt att sänka farten.
Läs i instruktionsboken.
Fläkten går i samma hastighet på det tidsinställda intensivläget som övriga lägen. När man gör enligt instruktionerna för att stänga av intensivläget går den fortfarande på full effekt.

V ViktorH89 skrev:
Fläkten går i samma hastighet på det tidsinställda intensivläget som övriga lägen. När man gör enligt instruktionerna för att stänga av intensivläget går den fortfarande på full effekt.
Har du testat och låtit den ”gå klart” dom minuterna som intensivläget brukar vara?
På den fläkten jag har, förvisso ingen SMEG, så går inte intensivläget att stänga av när det aktiverats. Men efter dom två tre minuterna det är påslaget så går sedan fläkten ner i normalfart.
Men det kan ju såklart vara ett elektronikfel i din fläkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.