Illustration av kopplingsscheman för induktionshäll med olika spänningsalternativ: 220-240V/380-415V 2N~.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsschema för olika installationer av en induktionshäll.
Skapa konto
Schema för anslutning av induktionshäll med en- och tvåfas inkoppling, inklusive neutralledare och jording.
Skapa konto

Skall köpa och koppla in en induktionshäll och har i min nuvarande häll inkopplat 2faser N och jord och fattar att jag skal koppla 220-240V/380-415V 2N~

Det enda jag blir fundersam över är att på bilden så är det 2st N ledare på bild 9 som är ihopsatta. Jag har ju bara en N kabel från dosan. Sen ser det ju ut som i kopplingsplinten på hällen är N redan byglad.

Bild nr 10 visar att det går ut 2st N ledare från hällen som i kopplingsdosan kopplas till samma nolla.

Hur koppla? Bilderna gör mig förvirrad!

tommib
Koppla bort den grå ledningen i hällen och isolera den. Klipp isär i andra änden och isolera, koppla därefter in endast blå till nollan. Nackdelen med detta är att du tar bort ändhylsan och det är risk för dålig kontakt på nollan om du inte gör rätt.

Jag vet inte hur många gånger den där kassa inkopplingsanvisningen har varit uppe på forumet. Är det Bosch/Siemens igen?

Om du har ett perilexuttag kan du med fördel köpa ett färdigt sladdställ och koppla in, isolera då grå part i hällen. Du kanske kan återanvända den gamla kabeln annars?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaret. Jo siemens är det.
Vad är anledninget till varför jag ska skippa den grå ledaren?

tommib
Den behövs inte. Som du själv konstaterat är den byglad med blå i bägge ändarna. Anledningen är att man ska kunna använda samma anslutningskabel för enfasig anslutning varvid man måste upp i area.

För mer bakgrund läs gärna Spisbibeln av Bo.Siltberg, den innehåller massor av nyttig info. Jag tror till och med att den där specifika bilden är med som ett exempel.

A
Inkopplingsanvisningen ser ut så för att apparaten inklusive medföljande anslutningskabel ska kunna användas i hela Europa. Även i Nederländerna där de löst dilemmat med enfasmatade småhus och lägenheter på ett lite egendomligt sätt, som ändå medger inkoppling via perilex, och utan den sällsynta 4mm²-matningen som är standard i Sverige vid enfaskoppling av spisar.

Detta fenomen kallas för "kookgroep" och återfinns alltså enbart i Nederländerna.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Läst vidare lite och det verkar som om blå och grå går till olika kort i hällen och båda behöver varsin nolla . Som jag kan se det så skall jag inte klippa isär dom.

Svart fas
Brun fas
Blå/grån nolla
Gulgrön jord

STOPP STOPP

KLIPP inte isär blå/grå det skall vara så. Hur svårt kan det va???

Fas 1 = Svart
Fas 2= Brun
N= grå + blå
Jord = grön/gul

d.v.s 2 faser behövs till hällen....
/QUOTE]
Detta läst jag i en annan tråd.

tommib
Du kan lugnt klippa isär dem, de två nollplintarna är som sagt byglade i hällen och det behövs endast en nolledare pga fasförskjutning. Om du tar bort bygeln så måste de byglas i andra änden av kabeln. Det finns ingen anledning att ha dem byglade i bägge ändarna.

A Emil_K skrev:
Inkopplingsanvisningen ser ut så för att apparaten inklusive medföljande anslutningskabel ska kunna användas i hela Europa. Även i Nederländerna där de löst dilemmat med enfasmatade småhus och lägenheter på ett lite egendomligt sätt, som ändå medger inkoppling via perilex, och utan den sällsynta 4mm²-matningen som är standard i Sverige vid enfaskoppling av spisar.

Detta fenomen kallas för "kookgroep" och återfinns alltså enbart i Nederländerna.
Intressant, vet du mer om detta? VI har tidigare diskuterat detta och då var det någon som till slut kläckte att det fanns något regulatoriskt krav på max 16 A avsäkring vilket krävde denna variant. Detta verkar också stå på Wikipediasidan för just kookgroep om jag tolkar det som står där rätt.

Apropå perilex så blir det ju då en bastardkoppling där man visserligen kan använda själva kontaktdonen men på ett felaktigt sätt eftersom man har två fasledare (samma fas då i enfasfallet) och två nollor.

Min personliga, extremt begränsade kunskap om just NL sträcker sig till en kollega som har bott där och vars föräldrar fortfarande bor där. Han hade frågat sin pappa och där var det enligt pappan standard med trefas i hus och lägenheter. Fick till och med en fin bild på mätartavlan och gruppförteckningen.

A Emil_K skrev:

Ja så tusan...tyvärr kan jag inte holländska!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kookgroep

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.