Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Min pump till utevattnet har slutat fungera. Den har fungerat felfritt sedan jag köpte huset för ett drygt år sedan, så har inte behövt ha att göra med den tidigare.
Bredvid pumpen sitter denna kopplingsdosa, med metallbrickor med texten ”till” och ”från”. Vad är detta? Nån typ av säkring?
Detta går sedan vidare till ett 3-fas vred, som i sin tur sitter på 3 automatsäkringar inne i huset.
Antar att jag behöver ta in nån för att fixa detta, men tänkte jag frågar här först
Redigerat:
Bästa svaret
Det är "tillslaget" av pumpen. På tryckströmbrytaren kan man ställa in vid vilket tryck pumpen ska starta och stanna. Det händer ibland att dom går sönder, men det är inte ofta. Det som man först kollar är om alla tre faserna når fram till brytaren och sedan om faserna kopplas vidare ner till pumpen. Allt det här kräver att man förstår vad som händer och vad dom olika sakerna har för funktion.Gustaf Josefsson skrev:
[bild]
Hej!
Min pump till utevattnet har slutat fungera. Den har fungerat felfritt sedan jag köpte huset för ett drygt år sedan, så har inte behövt ha att göra med den tidigare.
Bredvid pumpen sitter denna kopplingsdosa, med metallbrickor med texten ”till” och ”från”. Vad är detta? Nån typ av säkring?
Detta går sedan vidare till ett 3-fas vred, som i sin tur sitter på 3 automatsäkringar inne i huset.
Antar att jag behöver ta in nån för att fixa detta, men tänkte jag frågar här först![]()
Det kan med säkerhet en elektriker tala om men även tex en rörmokare med lite bredare erfarenhet.
Med den där inkopplingen så borde du inte ha fler delar än säkringar -> arbetsbrytare/motorskyddsbrytare -> tryckströmbrytare -> pump. Om du har tillgång till en spänningsprovare eller multimeter så kan du lossa locket på arbetsbrytaren/motorskyddsbrytaren för att se om du har spänning på alla tre faser på ovansidan och undersidan av brytaren.
Jag brukar alltid se till att koppla in en kontaktor med motorskydd vid pumpinstallationer. Då styr tryckströmbrytaren kontaktorn som i sin tur styr pumpen. Detta för att avlasta tryckströmbrytaren så att denne inte behöver ta hela belastningen vid till- och frånslag.
Jag brukar alltid se till att koppla in en kontaktor med motorskydd vid pumpinstallationer. Då styr tryckströmbrytaren kontaktorn som i sin tur styr pumpen. Detta för att avlasta tryckströmbrytaren så att denne inte behöver ta hela belastningen vid till- och frånslag.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden