Byggahus.se

Test av skarvkabel av gummi!

1. A
    Medlem · Västerbotten · 335 inlägg

Albireo

Medlem
    Hej!
    Har några skarvkablar av gummi som börjat "trilskas".
    Dessa har använts främst utomhus. (längd 15 - 25 meter)
    Direkt (eller nästan direkt) dessa sätts in i ett uttag går säkringen....
    (nu blev jag osäker om jordfelsbrytaren också utlöser - har inte jordfelsbrytare på alla uttag)

Gör jag en motståndsmätning på dessa hittar jag inget fel.

Har ingen idé hur man kan gå vidare i felsökningen...

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 304 inlägg

Rickard.

Medlem
    Går säkringen har du ju kortslutning någonstans i kabeln, troligtvis i eller nära kontakterna.

3. S
    Medlem · 1 451 inlägg
    "Några" skarvkablar eller alla skarvkablar?
    Har du testat mata från några andra uttag också för att utesluta att det inte är i uttaget som felet sitter?

4. A

Albireo

Medlem
    Först trodde jag att det hade kommit in snö och inte tinat - att det var "för blött" i kontakterna - eller.... så jag tog in dessa (fick ligga inne resten av vintern).
    Använde andra förlängningskablar till att ladda bilar eller motorvärmare mm... - Utan problem.
    När våren kom och tänkte använda dessa kablar som jag lagt undan uppstod samma problem...

Mitt nästa steg blir att montera ett trefas uttag och sätta in en byggcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare. Då kanske jag kan få bättre koll - varför blir det kortslutning.
    Har också funderat på problem vid någon av kontakterna (men det ser "svetsat" och fint ut)
    Kan kanske även vara att kabeln blivit "överkörd" och någon ledare är skadad.
    (dock ser kabeln ganska "ny" ut...)

Har funderat om det finns någon mätare som skickar pulser - eller mäter på annat sätt än motstånd....
    Men inte kommit fram till något

5. E
    Medlem · jämtland · 20 803 inlägg

elmont

Medlem
    Man använder en "MEGGER" för att kontrollera isoleringen. Det är ett instrument som mäter med hög spänning ofta använder man 1000V vid mätningen. En vanlig ohmmätare använder bara några volt och är inget bra instrument för att mäta isolering.

6. A
    Medlem · Stockholms län · 9 426 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är relevant om det är jordfelsbrytaren eller säkringen eller möjligen båda som löser. Är det bara jordfelsbrytaren som löser så kan det bero på vatten i delarna. Men om säkringen löser är det något värre fel än så. Om säkringen löser när du kopplar in skarvsladden så öppnar du den i båda ändar och ser om du ser något som ser konstigt ut. Gör du inte det så kan du möjligen prova att kapa av någon dm och montera tillbaka stickproppen / uttaget. Går säkringen fortfarande efter det så slänger du bort den. Kablar med interna skador är inget att spara på.

7. A

Albireo

Medlem
    Tack alla för svar och idéer.

Det verkar finnas en mängd olika isolationstestare, från överkomliga priser till många tusenlappar...
    Men vad skiljer mellan dessa "MEGGER" - egentligen?
    Fungerar en "billig" i de flesta fallen?
    Är resultatet svårt att tolka?
    ex. Mätaren ställs in på ex. 1000V och ger resultatet 7GΩ (och ska anses OK!)
    Men om mätaren visar 5GΩ (anses det för dålig isolation...)
    Eller kommer den tydligt att visa vilken isolering som är OK / Dålig?

8. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Även de billiga fungerar. Om du har isolationsfel som löser jordfelsbrytaren, så kommer mätningen att visa på några kiloohm.

Bara en kontrollfrågan: När du testat detta, har säkring/jordfelsbrytare alltså löst ut utan att något varit inkopplat på kabeln? Det händer direkt när du sätter skarvkabel i uttaget, utan att något är inkopplat på kabeln?

Exakt hur har du mätt? Mellan stiften i kontakten? Mellan resp. stift och jordblecket?

• Laddar…
  9. A

Albireo

Medlem
    Tack!
    Det var ett tag sedan problemen uppstod. (kablarna ligger nu bara i en banankartong), men kände att det var dags att ta tag i problemet.

Trodde först att det var någon "last" som medförde kortslutning, (säkringen gick inte alltid "direkt" kunde ta någon minut.) trodde att det var motorvärmaren eller...
    Men så insåg jag att även med bara kabel, utan belastning, så gick säkringen - inte alltid direkt... Kabeln byttes och problemen försvann. Detta har under åren blivit fler kablar. Tror att det är 3st kablar som ligger i träda... (Har en extern jordfelsbrytare på sladd som ibland används, och minns jag inte fel utlöste även den - någon gång.)

Först mellan stiften (inga problem) sedan mellan respektive ledare samt mellan ledare och jord (inga problem)
    Kan inte se några problem med kontakterna - ser hela och fina ut. Även om jag misstänker att det ändå kan vara något problem med/vid någon av dessa. (Vet inte vilka kontakter som kanske är bättre än dessa svetsade / vilka man bör satsa på.).

Ska skaffa en isolationsprovare...
    Tyckte spontant att denna verkar bra https://www.ebay.com/itm/393405338795?hash=item5b98c914ab:g:Q1AAAOSwKl5gYWfC
    För att inte batterierna ska börja läka osv. skulle det ha varit bra om den gått att köra på en 9V adapter. (men den verkar ha en väska som förhoppningsvis rymmer mätkablarna och kanske instruktionsboken....)

Denna verkar annars ganska bra - fungerar med 9V adapter - men saknar nog väska...
    https://www.amazon.se/dp/B017QSN5IM...olid=2KRB02TVDKUMY&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it
    (Har dock inte satt mig in i ev. recentioner....)

Några andra råd om "modell" av Megger?

Om en "Megger" visar att det finns problem i kablarna får man börja och klippa en kontakt (förmodligen honan) och mäta igen....

10. E
    Medlem · jämtland · 20 803 inlägg

elmont

Medlem
    Du ska ha en med batteri för det är ofta man vill mäta där det inte finns ett uttag i närheten som man kan stoppa in en adapter i. Dessutom håller batterierna normalt i mååånga år då batteriförbrukningen är mycket låg.
    Så lägg inte någon vikt vid adapter, tex jag har ALDRIG saknat en sådan.

• Laddar…
  11. H
    Moderator · Stockholm · 44 196 inlägg

hempularen

Moderator
    Gjutna kontakter det bli glapp i internt (har varit med om det) men det känns långsökt att det skulle bli överledning/kortslutning i en gjuten kontakt.

Däremot att köra över en kabel, eller liknade våld. Då kan man klämma sönder isoleringen på flera trådar på samma ställe.

En isolationsprovare är iofs. bra att ha Men i det här fallet skulle jag nog pensionera kablarna, utan ytterligare mätningar.

Men anledning till min fråga om felet uppstår även utan last. Är att ibland kan en kabel vara ”för bra”. Om du har en last med hög startström, ex. vedklyv. Så kanske den med hög sannolikhet löser säkringen vid start. Har man då en lång skarvkabel med skral dimension, så begränsas strömmen av kabeln. Så om problemkabeln i själva verket är jättebra, men kanske inte för just den belastningen, vore det ju synd att skrota den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.