P
Hej! Har renoverat i garaget och har haft hemma elektriker som bytt ut motorskydd och kontaktor till vattenpumpen i vår djupborrade brunn. Detta eftersom jag ville ha allt samlat i el-centralen (tidigare satt motorskyddet ute på gaveln bredvid den gamla centralen)

Efter installationen indikerade hans instrument på att fasföljden var fel på pumpen och även om han ändrade fasföljden.
Men eftersom jag då inte märkte någon större skillnad på trycket i vattenkranen så antog vi att fasföljden ändras vid tryckströmbrytaren så pumpen ändå kanske gick åt rätt håll på något vis.
Men nu efteråt har jag märkt att det är dåligt tryck, när vattenfiltret ska spolas har jag bara 0,5bar och så lågt har det inte varigt tidigare. Frågan är bara varför pumpen verkar gå baklänges trots att man ändrar fasföljden.

Kan det vara så att typen av kontaktor och motorskydd inte fungerar ihop med tryckströmbrytaren och pumpen på något vis? Någon som har någon idé eller varit utför samma problem.

Kontaktor: CTX666151
Motorskydd: Eaton pkzm0-2.5
Tryckströmbrytare: Danfoss ps7b

Är inte elektriker bara vanlig Svensson som vill ha lite kött på benen innan jag ringer tillbaka elektrikern igen.

Att byta motorskydd och kontaktor påverkar rimligtvis inte trycket. Kör du pumpen baklänges tar det längre tid att få upp trycket till den nivå där tryckströmbrytaren slår ifrån.

/Höghus

Han har väl mätt med fasföljdsprovare? Hur vet han ens hur faserna ska ligga på pumpen? Fasföljden ska vara L1, L2, L3 för korrekt rotationsriktning. Även L3, L1, L2 eller L2, L3, L1 ger rätt rotationsriktning. Om man har kopplat fel och lagt t.ex L2, L1, L3 får man en felaktig rotationsriktning men det räcker få att byta plats på två faser så hamnar man i någon av de tre jag nämnde först. Så, frågan är hur han vet att det låg fel, bytte han då två faser så blir det tvärtom. Var det fel först så blir det enligt fysikens lagar rätt om man byter två. En vattenpump kan dock fungera även i fel rotationsriktning men den slå eventuellt inte av och som du har noterat kan trycket vara mindre.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
Han har mätt med fasföljdsprövare och provat att byta plats på faserna som du nämner men Instrumentet indikerade ändå på fel fasföljd hur han än satte faserna. Borde ju rimligtvis bli rätt när man byter..

Skit i vad fasföljdsmätaren visar och byt plats på två faser (vilka spelar ingen roll) så att pumpen pumpar som den ska.

Det låter som att elektrikern inte riktigt har koll på sitt instrument, det borde han insett själv. Men som elmont skriver, det kan inte bli fel.

P
Okej ska be han ändra faserna och prova. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.