817 läst ·
4 svar
817 läst
4 svar
Fläktövervakning
Hur kan man lättast hålla koll på att två fläktar snurrar som de skall? Jag skulle vilja ha två små lampor i teknikrummet som lyser när allt är ok, typ kontrollströmställare fast utan möjlighet att bryta strömmen.
Inga stora grejer, den minsta är på något hundratal watt och den stora på 600 W inkl värmeelement. Vad jag vet finns inga hjälpkontakter på någon av dem.
Skulle det funka att sätta ett 230V-relä i serie med varje fläkt? Om apparaten står still flyter ingen ström genom spolen och reläet är i viloläge. När apparaten börjar snurra och drar ström drar reläet och kan tända en lampa?
Inga stora grejer, den minsta är på något hundratal watt och den stora på 600 W inkl värmeelement. Vad jag vet finns inga hjälpkontakter på någon av dem.
Skulle det funka att sätta ett 230V-relä i serie med varje fläkt? Om apparaten står still flyter ingen ström genom spolen och reläet är i viloläge. När apparaten börjar snurra och drar ström drar reläet och kan tända en lampa?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det kunde ju vara något om man kan hitta något som inte är så förtvivlat dyrt, 1000 kr/st är i överkant...Anders243 skrev:
Hur stort difftryck har man normalt i bostadsventilation?
Denna kanske funkar, du får kolla i fläktdatabladet, men du borde ju ha mer än 50 pascal över fläkten.
https://www.amazon.se/Camisin-Diffe...rential+pressure+switch&qid=1629582347&sr=8-1
Edit: med en liknande sökning hittar du vakter som går ner till 20 Pa för ungefär samma prislapp
https://www.amazon.se/Camisin-Diffe...rential+pressure+switch&qid=1629582347&sr=8-1
Edit: med en liknande sökning hittar du vakter som går ner till 20 Pa för ungefär samma prislapp
Redigerat:
Enklast att tex. koppla in ett Shelly 1pm relä.zarkov skrev:
Hur kan man lättast hålla koll på att två fläktar snurrar som de skall? Jag skulle vilja ha två små lampor i teknikrummet som lyser när allt är ok, typ kontrollströmställare fast utan möjlighet att bryta strömmen.
Inga stora grejer, den minsta är på något hundratal watt och den stora på 600 W inkl värmeelement. Vad jag vet finns inga hjälpkontakter på någon av dem.
Skulle det funka att sätta ett 230V-relä i serie med varje fläkt? Om apparaten står still flyter ingen ström genom spolen och reläet är i viloläge. När apparaten börjar snurra och drar ström drar reläet och kan tända en lampa?
Då ser du exakt vad fläktarna förbrukar och kan lägga in larm baserat på över eller underkonsumtion.
Då får du en pushnotis eller mejl när något är fel.
Mycket lättare än att ha koll på en lampa, speciellt när man inte är hemma.
https://www.styrahem.se/p/512?gclid...aXjqbF1JClyK5Mm8vJ96UjA-xP1ImJeRoC6h0QAvD_BwE
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden