Ser inte alls varför du ska krångla med att hämta ström från centralen i huset. Det mest självklara är att dra en 5G6+styrkabel från fasadskåpet. Nexan har en kabel med "inbyggd" signalkabel. Den är rätt dyr men du har ju inga avstånd att prata om.
Jag drar alltid från fasadskåpet på villorna jag gör men iof har nya fasadskåp mer plats.

• Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Det är inget gammalt skåp direkt och plats finns och blir över för att ansluta laddningen där. Det är ju i princip ett guldläge som det ser ut där och var laddningen ska placeras i förhållande också.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fan att ni inte kan vara helt överens istället. Jag läste faktiskt ditt svar fel @GK100 som att du förespråkade elcentralen, därav min slutsats tidigare.. Men jag ser nu att det var fel. Och då får jag ju tänka till en gång till.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Om jag nu omprövar beslutet. Jag ser inte hur JFB, säkring OCH effektvakt ska få plats i fasadskåpet? DIN-platserna till vänster är bakom plomberad plåt så där är det ju lite knöligt att ha egen utrustning. Kan man montera något under mätaren?

Eller så får man helt enkelt vara begränsad i valet av laddare så att jfb eller effektvakt inte behöver plats i skåpet...

Som Johan skrev i #3 passar det fint med en PSA dvs kombi dvärg och JFB samt mätaren för effektvakten i de 8 modulerna som finns där. Synd att platserna till vänster ligger under servisanslutningen det är lite udda men de är till för eventuella överspänningsskydd nätägaren skulle kunna vilja sätta in.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Effektvakten utgörs vanligtvis av tre st öppningsbara små strömtransformatorer som man "knölar in nånstans under plåtarna" och därmed tar de inga din-platser. Men varianter med din-monterad direktansluten mätare (4 din) förekommer också.
Så 4 (PSA+3x strömtrafo) eller 8 (PSA+direktmätare) enheter behövs i fasadmätarskåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.