7 682 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Förbereda för elbilsladdare
Ser inte alls varför du ska krångla med att hämta ström från centralen i huset. Det mest självklara är att dra en 5G6+styrkabel från fasadskåpet. Nexan har en kabel med "inbyggd" signalkabel. Den är rätt dyr men du har ju inga avstånd att prata om.
Jag drar alltid från fasadskåpet på villorna jag gör men iof har nya fasadskåp mer plats.
Jag drar alltid från fasadskåpet på villorna jag gör men iof har nya fasadskåp mer plats.
Om jag nu omprövar beslutet. Jag ser inte hur JFB, säkring OCH effektvakt ska få plats i fasadskåpet? DIN-platserna till vänster är bakom plomberad plåt så där är det ju lite knöligt att ha egen utrustning. Kan man montera något under mätaren?
Eller så får man helt enkelt vara begränsad i valet av laddare så att jfb eller effektvakt inte behöver plats i skåpet...
Eller så får man helt enkelt vara begränsad i valet av laddare så att jfb eller effektvakt inte behöver plats i skåpet...
Som Johan skrev i #3 passar det fint med en PSA dvs kombi dvärg och JFB samt mätaren för effektvakten i de 8 modulerna som finns där. Synd att platserna till vänster ligger under servisanslutningen det är lite udda men de är till för eventuella överspänningsskydd nätägaren skulle kunna vilja sätta in.
Effektvakten utgörs vanligtvis av tre st öppningsbara små strömtransformatorer som man "knölar in nånstans under plåtarna" och därmed tar de inga din-platser. Men varianter med din-monterad direktansluten mätare (4 din) förekommer också.
Så 4 (PSA+3x strömtrafo) eller 8 (PSA+direktmätare) enheter behövs i fasadmätarskåpet.
Så 4 (PSA+3x strömtrafo) eller 8 (PSA+direktmätare) enheter behövs i fasadmätarskåpet.
Klicka här för att svara
