Hej! Första inlägget på forumet efter många års gästläsande. Jag fick direktträff av åskan för några veckor sedan, slog ut en hel del installationer främst runt stallet (som sitter på en egen undercentral) men även säkringar mm i huvudcentralen. Nu är allt återställt utom att jag fortfarande har problem i stallets undercentral. Det går en markkabel (oljefylld pappledning) från HC till UC, och den går till en gammal underkapsling med tre 20A säkringar som sitter under en modern UC.

Vid mätning mellan de tre inkommande faserna och nollan får jag strax under 200V på varje. Spänningen sjunker vid belastning ute i stallet, men inte så mycket, den sjunker kanske 5V när jag slår på belysningen. Jag tror det har blivit någon skada på nollan i markkabeln pga. åskan, motsvarande en klämskada eller brännskada, ganska nära UC.

Hade tänkt dra en temporär kabel mellan HC och UC, får jag normala värden då är väl diagnosen klar… man kan ju även resistansmäta markkabeln men det går väl på ett ut.

Låter detta rimligt? Har givetvis stöttning av behörig elektriker men tänkte dubbelkolla såhär också.

Det är mycket troligt medan en skada på kabel efter en direkt träff av åska.

Är du helt säker på att det inte finns någon (trefasig) belastning på när du mäter upp dessa 200 V ? Det är orimligt att man skulle mäta 200 V i obelastat tillstånd, och bara en lite lägre spänning vid belastning. Men man behöver veta effekten/strömmen på belysningen för att öht kunna säga någonting.

Mät spänningen mellan faserna, 400 V, och hur den påverkas av belastning.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Har du stöttning av en elektriker så låt honom kolla upp anläggningen och laga det som ev är fel. Det betalar din försäkring, men håller du på och "kladdar" får du kanske inte ett öre om det går fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.