Har gjort lite mer tester. Kan inte komma åt huvudsäkringen som troligtvis sitter i elskåpet vid vägen. För jag har inget skåp på fastigheten ( fritidshus). Blir till att ringa Eon ändå.

Har kommit fram till att det är första fasen i centralen som tappar spänningen vid högre last (kylskåp eller kaffebryggare).

Du SKA kunna komma åt dina huvudsäkringar och elmätaren.
Ta bild på skåpet vid vägen så kanske vi kan avgöra om det är ditt skåp eller nätägarens skåp för servissäkringar.

Protte

• Gilla
Nicro och 1 till
  • Laddar…
N nicke382 skrev:
Har gjort lite mer tester. Kan inte komma åt huvudsäkringen som troligtvis sitter i elskåpet vid vägen. För jag har inget skåp på fastigheten ( fritidshus). Blir till att ringa Eon ändå.

Har kommit fram till att det är första fasen i centralen som tappar spänningen vid högre last (kylskåp eller kaffebryggare).
Det kostar säkert mer att ta dit Eons gubbe än att ta dit en elektriker, Och skulle det vara fel hos nätägaren så borde det även drabba dina grannar. Uppstod felet när du mixtrade så är felet med mycket stor sannolikhet i din anläggning.

Det kostar inget att ringa kontakta felavhjälpningen även om det skulle visa sig på plats att det är delmål kundens anläggning. Eon har en digital felanmälan som du kan använda på deras hemsida.

S SvanteC skrev:
Låter som nollsläpp?
Håller helt med - dvs dålig kontakt mellan noll och skyddsjordskenan (PEN-ledare) i centralen.
Där har jag hittat gnistrande glödande anslutningspunkter - sekunder från utvecklad brand - vid liknande felbeskrivningar. Så kolla hur det ser ut under centralkapslingen.

Nu är strömmen tillbaka. Det var som ni sa, en av huvudsäkringarna hade gått. Strömmen har då gått bakvägen genom varmvattenbredaren. Kan den ha blivit skada av detta? Vet inte ännu.

Frågade grannen om han hade nyckel till skåpet. Han tog fram en spårmejsel och snällt öppnade åt mig.

Nästa steg blir att flytta kylskåpet på en annnan fas, eventuellt något mer. Det är för mycket inkopplat på första fasen med kylskåp, micro, kaffebryggare, diskmaskin och all min datorutrustning. Sen finns det dessutom en fas från spis, varmvattenbredare och laddbox.

Tack för all hjälp!

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nej, den tar inte skada av det. Så bra att det löste sig.

Alla ni som tipsar om nollsläpp bör nog läsa på.

• Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
N nicke382 skrev:
Nu är strömmen tillbaka. Det var som ni sa, en av huvudsäkringarna hade gått. Strömmen har då gått bakvägen genom varmvattenbredaren. Kan den ha blivit skada av detta? Vet inte ännu.

Frågade grannen om han hade nyckel till skåpet. Han tog fram en spårmejsel och snällt öppnade åt mig.

Nästa steg blir att flytta kylskåpet på en annnan fas, eventuellt något mer. Det är för mycket inkopplat på första fasen med kylskåp, micro, kaffebryggare, diskmaskin och all min datorutrustning. Sen finns det dessutom en fas från spis, varmvattenbredare och laddbox.

Tack för all hjälp!
Den där varianten har jag inte upplevt tidigare - men så kan det ju bli naturligtvis.
Där ser man, varje dag lär man sig något nytt, tack för det. Det måste väl innebära att man fortfarande är bildbar :-).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.