Jag skulle köpa ett spabad och en elfirma har installerat ny elcentral för 3-fas, se bild. Nu har jag ändrat mig ang. typ av bad och behöver bara vanligt 220-uttag. Jag kan inget om el så därför undrar jag: kan man använda detta och på enkelt sätt göra om till 220v? Det ska alltså färdigställas utvändigt när spabadet finns på plats. Finns det typ adapter eller omvandlare?
Känns ju surt om man måste dra om allt....
Såklart ska jag ställa frågan till elsnubben men det blir senare.
Känns ju surt om man måste dra om allt....
Såklart ska jag ställa frågan till elsnubben men det blir senare.
Perfekt, då får de lösa det så.
Tack för snabbt svar
Tack för snabbt svar
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Njaaa. Hur mycket ström drar badet? Om det har lika hög värmeeffekt som det först tänkta 3 fas badet så kommer det att 3ggr så mycket ström från en fas. Krävs högre säkring, grövre ledningar osv.
Däremot bör du kolla så att badet inte drar mer än sådär 3500W, för då kommer säkringen gå, och isf. behöver du kraftigare kablar. (Jag har dock ingen koll på spabad, kanske drar de inte mycket alls, vad vet jag.)
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det har förekommit spabad som drar 50A på en säkring, i trådar här på forumet.
Det lutar åt ett
M-Spa Soho Premium P-SH069 alltså ett uppplåstbart (!) för jag måste kunna ta in det på vintern. Det står värmare 1500w.
Sen drar väl "bubblorna" lite också?
M-Spa Soho Premium P-SH069 alltså ett uppplåstbart (!) för jag måste kunna ta in det på vintern. Det står värmare 1500w.
Sen drar väl "bubblorna" lite också?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Då borde det inte vara något problem att köra på en fas.
Klicka här för att svara