En morgon vakande vi upp till att elen hade gått. Mannen testade strömbrytarna och lyckades återställa alla förutom 2 av strömbrytarna. Ända stället som vi märker av att elen inte funkar är varmvattenberedaren, dvs vattnet har blivit iskall (vi har gjort någon elkarta tyvärr). Nu tänker jag, vad är smartast och billigast. Ska jag betala någon elektriker att kolla vad som är fel, eller anta att varmvattenberedaren är trasig (ca 15år gammal) och bara byta ut den? (lite tajt om pengar just nu för att saker har gått sönder i huset en efter en). Eller vad kan kolla själv och hur isf?
Varken jag eller min man är särskilt händiga, men kan lära mig så länge jag vet vart jag ska börja. Största problemet är att varmvattenberedaren är svåråtkomlig. Den är utomhus omringad av styrofoam, isolering och sågspånskivor, inbyggd in i en liten box för att klara av kylan.
Tack!

• Utomhusbox för varmvattenberedare omringad av isoleringsmaterial och sågspånskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Claes Sörmland
Vad är det för märke och modell på VVB? Det kan ju ge info om den är värd att laga eller inte.

Jag måste öppna upp allt för att se. Ska göra det snart. Dock kollade jag upp hur gammal den är och den är 15 år gammal

Nannu Nannu skrev:
Jag måste öppna upp allt för att se. Ska göra det snart. Dock kollade jag upp hur gammal den är och den är 15 år gammal
Byt, det är ett rätt enkelt jobb som ni bör klara själva.

Vet du fabrikat och modell kan du köpa ett ny patron. Det brukar vara mycket enkelt att byta och dom kostar från någon hundralapp till ca 1000:- beroende på modell.

En beredare av något etablerat märke kan hålla uppemot 30 år.
Lägg lite tid på felsökning innan ev. beslut om byta av hela beredaren, det kan löna sig.

Lite märkligt att den sitter utomhus. På så vis eldar ni lite för kråkorna.

Jag ville visa hur varmvattenberedaren är byggd in i spånskivor samt annat. Bilden blev lite dålig, men poängen var att det är värsta projektet att få ut den så jag ville inte göra det i onödan.
Det kan också vara en elfel med sladden som tar elen till beredaren. Menar att även när vi kopplar bort elsladden kortsluter det och då kan det väl inte vara beredaren som är fel? (vi har en sådan typ utomhus förlängningsladd med många uttag som leder till huset och är direktkopplad. Det är i en dem uttagen dit vi kopplar sladden från varmvattenberedaren). Så nu misstänker jag att det kanske är sladden som kortsluter. Får nog ringa en elektriker ändå.

Låter som en risig lösning, bilder på kablar och grendosa? Elektriker = smart drag.

• Gilla
Dauen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.