8 529 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Sätta in strömkabel eller laddkabel först?
Hej
Vad är grundregeln när man laddar något. Ska strömkabeln in i 230 uttaget sättas in först eller ska "laddkabeln" i det man ska ladda sättas in först? Om jag exempelvis ska sätta in motorvärmarkabeln mellan bil och stolpe? Eller mellan Elscooter och 230 uttag.
Frågar detta eminenta forumet även om det inte är helt husrelaterat. Det går ändå att sätta in under frågor som "motorvärmarkabel mellan garage och bil"
Vad är grundregeln när man laddar något. Ska strömkabeln in i 230 uttaget sättas in först eller ska "laddkabeln" i det man ska ladda sättas in först? Om jag exempelvis ska sätta in motorvärmarkabeln mellan bil och stolpe? Eller mellan Elscooter och 230 uttag.
Frågar detta eminenta forumet även om det inte är helt husrelaterat. Det går ändå att sätta in under frågor som "motorvärmarkabel mellan garage och bil"
I grunden ska det inte spela någon roll, men som elnörd har jag några egna rutiner, bedöm själva om det är vetenskap, skrock eller anekdot:
*Motorvärmare kopplar jag in i bilen först och väggen sedan, tar ur i väggen först och i bilen sen. Anledningen är att moderna motorvärmardon känns lite klena och dåliga på att sluta och bryta med last, det klarar schuko bättre. "Väggsidan" är dessutom enklare (och billigare) att byta.
*USB-laddare kopplar jag in i väggen först, och i det som ska laddas sedan. Anledningen är att låta USB-laddaren vakna till liv, spänningar stabilisera sig osv innan det ska laddas, laddaren har någon konversation med laddad apparat osv innan laddningen startar. Någon betydelse eller inte, döm själva, någon är dessutom med all sannolikhet bättre på USB än undertecknad.
Jag har några fler vanor, detta är vad jag kom på nu.
*Motorvärmare kopplar jag in i bilen först och väggen sedan, tar ur i väggen först och i bilen sen. Anledningen är att moderna motorvärmardon känns lite klena och dåliga på att sluta och bryta med last, det klarar schuko bättre. "Väggsidan" är dessutom enklare (och billigare) att byta.
*USB-laddare kopplar jag in i väggen först, och i det som ska laddas sedan. Anledningen är att låta USB-laddaren vakna till liv, spänningar stabilisera sig osv innan det ska laddas, laddaren har någon konversation med laddad apparat osv innan laddningen startar. Någon betydelse eller inte, döm själva, någon är dessutom med all sannolikhet bättre på USB än undertecknad.
Jag har några fler vanor, detta är vad jag kom på nu.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
För typ en motorvärmarsladd och liknande skulle jag säga att man ska sätta i stickproppen i vägguttaget sist och dra ur denna stickpropp först. Schuko är lite tåligare än de kontakter som sitter i bilens eller mopedens ände. Detta gäller för laddare och motorvärmare som ansluts och bryts mot belastning. Där det går bör man använda avsedd strömbrytare eller vad det må vara för att starta och stoppa laddning/motorvärmare.
För en elbil är det tvärtom, då typ 2-kontakterna är förreglade så att laddning startar först när stickproppen sitter i och avbryts innan man hunnit dra ur hela stickproppen från bilen. Detta är aktuellt för laddare som är en "klump på sladden" och ansluts med stickpropp till elinstallationen.
För en elbil är det tvärtom, då typ 2-kontakterna är förreglade så att laddning startar först när stickproppen sitter i och avbryts innan man hunnit dra ur hela stickproppen från bilen. Detta är aktuellt för laddare som är en "klump på sladden" och ansluts med stickpropp till elinstallationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Usb gör jag också så med. Jag är iofs. rätt övertygad om att det inte spelar någon roll.
Det här tillvägagångssättet brukar jag med göra. Men igår var jag lite "wild and crazy" och satt i 230 uttaget först då jag skulle ladda min elscooter. Tyckte då det sprakade till väldigt lågt, eller hur jag ska uttrycka det, då jag satte i laddkabeln i elscootern. Därav kom jag att fundera på detta och ville fråga experterna.Fotografen skrev:
I grunden ska det inte spela någon roll, men som elnörd har jag några egna rutiner, bedöm själva om det är vetenskap, skrock eller anekdot:
*Motorvärmare kopplar jag in i bilen först och väggen sedan, tar ur i väggen först och i bilen sen. Anledningen är att moderna motorvärmardon känns lite klena och dåliga på att sluta och bryta med last, det klarar schuko bättre. "Väggsidan" är dessutom enklare (och billigare) att byta.
*USB-laddare kopplar jag in i väggen först, och i det som ska laddas sedan. Anledningen är att låta USB-laddaren vakna till liv, spänningar stabilisera sig osv innan det ska laddas, laddaren har någon konversation med laddad apparat osv innan laddningen startar. Någon betydelse eller inte, döm själva, någon är dessutom med all sannolikhet bättre på USB än undertecknad.
Jag har några fler vanor, detta är vad jag kom på nu.
En annan sak. Det finns ett batteri på elscootern på 551Wh (15300mAh * 36Volt). Det borde betyda att batteriet tar 0.551 kWh att ladda. Delvis för mig cirka 1,50:- för att ladda batteriet från 0% till 100%. Det eftersom elen kostar ungefär 3:- per kWh med nät och elkostnad just nu. Eller tänker jag fel?
En batteriladdare kan aldrig ha en verkningsgrad på 100%, en del av den tillförda energin till laddaren kommer gå åt i värmeförluster etc.
Men det ett så pass litet batteri handlar det kanske om en 50-öring mer för fulladdat batteri
Men det ett så pass litet batteri handlar det kanske om en 50-öring mer för fulladdat batteri
Laddare som kan leverera höga strömmar och ev har kontakter som känns opolitliga (typ på bilbatteri) ansluter jag alltid batterisidan först. Då det minskar risk för sprak.
Klicka här för att svara
