Hej,

Har 3 spotlight i badrumstaket och dem kommer med inbyggd drivdon 240V
Har 2 minispotlight i nischer 350ma som kopplas till ett drivdon 240V
Har 1 led-strip under kommoden 12v som kopplas till ett drivdon 240v

Kan alla dessa drivdon nu kopplas mot 1 vanlig vriddimmet på väggen eller kommer det bli problem? Jag vill inte ha smarta funktioner, jag vill inte styra olika belysningspunkter separat. Jag vill snurra och så lyser det hur svårt ska det vara.

Tack i förhand :)

Skapligt chans att dte kan fungera, förutsatt att drivdonen är dimbara (många är inte det). Men det kan bli problem om de är av olika typ. De kan "se olika ut" belastningsmässigt för dimmern.

Liten chans att det blir bra att bara koppla direkt mot en vriddimmer.

Mitt tips är att du sätter lämpliga plejdpuckar på de olika ljuskällorna och styr allt med en gemensam vridadapter på en av plejdarna.

Då blir det hyffsat.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
De jag har från hidelite har en synkkabel så flera dimmerdrivdorn kan kopplas ihop och styras med en knapp. Om det var den funktionen som efterfrågades.

Det är en lösning jag aldrig hört talas om. Sådan synkfunktion brukar finnas i drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån med återfjädrande strömbrytare eller 1-10V-vred. Det vi pratar om i tråden är den gamla traditionella dimmermetoden. Jag tror chanserna att få ett sådant system att fungera är näst intill obefintlig. Men man får börja med att titta på de ljuskällor som finns här, om och hur de är "dimbara". Jag tror det blir kostsamt att plocka ihop ett system som fungerar. Risken är att samtliga drivdon behöver bytas, men då har vi fortfarande ljuslisten kvar som vill ha sina 12 V vilket skiljer mot de andra som vill ha en konstant ström.

Jo det var väl en funktion med vriddimmer som efterfrågades. I mitt fall var det som Bo säger drivdon med inbyggd dimmer styrda av återfjädrande knapp. Men det är ett drivdon för strömstyrda LED:ar och ett för spänningsstyrda. I och med att allt är av samma fabrikat så fungerar de tillsammans. Dyrt var det också då det var ganska nytt med LED-spotar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.