H Hassel1949 skrev:
tillhörande jordtagets värden verifieras och kontrollmätas.
Jag antar att du har hittat denna text någonstans?
TS avser att mata några få enskilda elapparater inomhus med denna generator, dvs utan kontakt med nätets skyddsjord, och då är frågan om jordtag lite överkurs. Det är inte fel att trycka ned ett jordspett, och det behöver inte vara kontrollmätt, men inget måste för en sådan lite tillämpning. Det är en annan sak att installera reservkraft för hela huset, men inte ens då är jordtagets övergångsresistans speciellt viktig, eller med anda ord, det är väldigt svårt att ta fram det värde det behöver ha för det beror på jordfelet som det ska skydda mot.

Texten i bruksanvisning ovan har mycket att önska. Läs den inte.

Överström L-N är också ett överskattat problem med en sådan liten generator. Om det öht går att få tag i ett värde på kontinuerlig kortslutningsström såvisst. Det mest effektiva skyddet är nog motorn som kommer att stanna. Det är av större vikt vid generatorer som är kraftiga nog att göra skada.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att du har hittat denna text någonstans?
TS avser att mata några få enskilda elapparater inomhus med denna generator, dvs utan kontakt med nätets skyddsjord, och då är frågan om jordtag lite överkurs. Det är inte fel att trycka ned ett jordspett, och det behöver inte vara kontrollmätt, men inget måste för en sådan lite tillämpning. Det är en annan sak att installera reservkraft för hela huset, men inte ens då är jordtagets övergångsresistans speciellt viktig, eller med anda ord, det är väldigt svårt att ta fram det värde det behöver ha för det beror på jordfelet som det ska skydda mot.

Texten i bruksanvisning ovan har mycket att önska. Läs den inte.

Överström L-N är också ett överskattat problem med en sådan liten generator. Om det öht går att få tag i ett värde på kontinuerlig kortslutningsström såvisst. Det mest effektiva skyddet är nog motorn som kommer att stanna. Det är av större vikt vid generatorer som är kraftiga nog att göra skada.

Hej Bo.
Förstår inte vad du menar med att jag hittat texten?
Jag skrev inlägget fritt ur huvudet igår.
Min tanke med att punkta upp problemen med "hemmageneratorn" var att beskriva hur mångfacetterad problembilden är.
Min förhoppning är att läsare på forumet på så vis ska få en helhetsbild av problematiken.
Några läsare kör nog på som inget hänt även om dom inte förstår.
Andra får kanske en tankeställare och frågar om råd när dom behöver överväga en lösning enligt tråden.

En i mitt tycke viktig distinktion kom tyvärr inte med.
Trådens inledning var att bygga en fast installation för att distribuera aggregatets kraft. Med en fast installation lockas man ju att använda allt större aggregat vartefter behovet ökar, men med olika aggregat ställs olika krav på utförandet.
Ett inverterelverk ger t.ex. relativt sett lägre kortslutningsström. Vid icke stum alt. intermittent kortslutning finns då risk att den inte ens löser ut. (=brandrisk)
Särskilt med långa kablar som gärna blir fallet då objekten som ska matas finns runtomkring i huset eller på tomten.
.
Flera av mina punkter har avhandlats tidigare i tråden men några tror jag saknats i trådens tidigare diskussion
A:
Ledningslängd och brandrisk, särskilt vid fast installation.
B:
Jordspettet/systemjordningen, som jag tror får särskild betydelse vid uppdelning på flera grupper.
Jag gissar att manualen i tidigare inlägg ovan bl.a.relaterar till detta då den visar separata personskyddsautomater för de olika objekten/grupperna.
Man kan oxå undra om en enfasgenerator är systemjordad i ena benet eller i mittpunkten och vilka följder det får för säkerhetsfunktionerna.
C:
Ansvars- och försäkringsfrågan.
Om nuvarande (nya) ellagen har kvar bestämmelsen om strikt ansvar är risken att vid inträffad skada dömas till skadestånd betydande. Skadeståndsskyldigheten är då absolut.
Jag orkar inte läsa ellagen just nu så frågan får stå öppen tv.
Så tillbaks till ursprungsfrågan här i tråden.
Jag tycker så här:
Om du matar ett (1) objekt med rejäl (minst 1,5 kvmm) sladd bortfaller många av de problem jag uppmärksammar i mina sju punkter.
Fasta installerade intag och uttag för respektive matat objekt (för att slippa sladd i dörrspringa) är nog inte heller nåt problem.
Det mesta därutöver kräver nog att du tänker igenom hur det ska göras och om din hemförsäkring gäller.

Bra, då kan du kanske redogöra mer i detalj för behovet av jordtag och vad det kostar att få det uppmätt, och vad uppdelning på flera grupper har för betydelse.

En generator som har ett uttag (CEE/schuko) ska givetvis kunna användas direkt genom att plugga i en stickpropp. Jag tror inte en tillverkare kan ställa speciella krav på separata yttre skydd i bruksanvisning om generatorn/invertern har ett uttag. Uttaget i sig ska vara skyddat upp till dess märkström, annars får det inte sitta ett uttag där. Men jag har inte hittat vilken standard som ställer krav här, om det står i ISO 8528-13:2016. Nån som har den?

Så här långt ser jag inte att frågan är mångfacetterad. TS fall kan betraktas som en grenuttag. Om det är dimensionerat för de stickproppar och uttag som används behövs inga skydd. Det ska möjligen vara en JFB som generatorn inte har något jordfelsskydd.

Yttre skydd ska därför endast vara aktuellt med en generator som har kraft nog (CEE32 eller CEE63-uttag) att överbelasta de ledningar som används, t.ex i en fast installation. Den stora folkmassan som vill preppa lite köper nog inte ett sådant elverk första gången. Det är en helt annan sak. Då har man ett CEE32/64-intag och man får då dimensionera ledningar efter det. Det är inga konstigheter eller nyheter.

Det är av vikt att bruksanvisningen för generatorn ger de viktiga råd som behövs här.

Även ansvarsfrågan är densamma. Jag förstår inte varför du tar upp den? Vad har det för betydelse ifall hemförsäkringen gäller? Ägaren har den vanliga skyldigheten att se till att anläggningen och elektriska produkter används på rätt sätt. Tillika har tillverkaren ett ansvar.

Edit: Det kanske låter som om jag dissar jordtag. Har generatorn en jordskruv och det följer med ett jordspett så trycker man ned det i jorden - det är ingenting att fundera över. Det var antydan om allmänt krav på jordtag och krav på dess övergångsresistans som jag reagerade emot.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.