Har installerat en trådlös dörrklocka i vår lgh, som har egen ingång. Vill/behöver ta bort den befintliga - såväl tryckknapp som "buzzer" inomhus. Den sistnämnda sitter precis runt hörnet från proppskåpet och eftersom den ger ljud ifrån sig antar jag att den måste matas med ström på något vis. Är dylika apparater i regel kopplade till nätet? Måste man i så fall be elektriker ta bort, eller kan man göra det själv? Vill gärna undvika att dö. PS kan inte se själva buzzern pga att tidigare ägare av outgrundlig anledning byggt in den i ett hål i väggen och tapetserat över. Jag kan skära upp såklart, men jag tänkte bara initialt kolla här om det finns nån regel vad gäller hur dessa är matade osv. Tack

Den kan vara matad med batteri, men vanligare är att det finns en "ringlendningstransformator", som omvandlar 230V till t.ex. 8V. Den är då ofta utförd, som en "liten klump" och ansluten till 230V ( kanske direkt i elcentralen). Googla "ringlendningstransformator", så kan du se ett flertal olika utföranden och storlekar. Kanske sitter din redan i din elcentral?
EXEMPEL:
Olika modeller av ringklocketransformatorer med prisinformation från olika leverantörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D doctormirabilis skrev:
såväl tryckknapp som "buzzer" inomhus.
Det kan även vara så att "buzzern" innehåller en transformator och drivs med 230 V. Trycknappen hanterar med största säkerhet svagström men självklart kan ingen på ett forum veta helt säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.