Byggahus.se
Hallå får inte min shelly att fungera bakom min lamp knapp.. har inte riktigt förstått hur den fungerar. Har kopplat Blå N Svart L Vit I Brun O

Elektriska trådar i vägguttag med blå, svart, vit och brun kabel osammanlänkade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen väggströmbrytare med synliga kablar och anslutningar.
Skapa konto

E
Vad har gamla knappen för funktion?
Har du mätit upp eller tagit reda på funktionen hos de fyra trådarna?

E Emil_K skrev:
Vad har gamla knappen för funktion?
Har du mätit upp eller tagit reda på funktionen hos de fyra trådarna?
Den tänder lampor i taket. Ja vit och brun är väll till brytaren sen fas nolla

Det är ju vanligtvis inte nolla inkopplat till en vanlig brytare, inte heller 4 trådar.
Ta en bild på baksidan på brytaren så kan man kanske komma lite längre om det finns ett schema eller beteckning på den.

e02jr e02jr skrev:
Det är ju vanligtvis inte nolla inkopplat till en vanlig brytare, inte heller 4 trådar.
Ta en bild på baksidan på brytaren så kan man kanske komma lite längre om det finns ett schema eller beteckning på den.
Ja det förklarar ju en del.. kanske bättre att sätta den under en armatur istället? För att styra belysning i källare ?
Skadad hand håller en gammal ljusknapp med blottade trådar, föreslagen för källarbelysning.
Skapa konto

Om man ska tro märkningen så är detta en korsbrytare. Då ska du ha tre eller fler strömbrytare som styr samma belysning? Det finns då varken fas, nolla eller tändtråd vid denna brytare på bilden, endast mellantrådar.

Pucken bör placeras vid lampan eller i en kopplingsdosa på vägen. Där finns tändtråd och neutralledare, men eventuellt saknas fasledare. Så man får titta runt efter den mest lämpliga platsen.

z0ul z0ul skrev:
har inte riktigt förstått hur den fungerar. Har kopplat Blå N Svart L Vit I Brun O
Det är två allvarliga fel du gör här, ingen kunskap och antaganden kring ledarnas funktion.

Det där är om jag inte fått fel för mig en korsomkopplare, då bör det finnas ytterligare strömbrytare till samma belysning. Krånglar till det lite, du behöver reda ut hur saker är kopplade.
Sätta pucken bakom en armatur kan lösa problemet med nolla, men då måste du i stället ha fas och det finns sällan tillgängligt där. Till syvende och sist åker du nog på att dra någon ny tråd.

Jag menar att du skall läsa på om trappkoppling, exempelvis hos kjelle och sedan identifiera ett bra ställe att sätta pucken. Det beror helt på hur trådarna är dragna i just ditt hus och även hur du vill att strömbrytarna skall fungera

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är två allvarliga fel du gör här, ingen kunskap och antaganden kring ledarnas funktion.
Ja det kan stämma. Därför jag frågar om råd

A alfista skrev:
Jag menar att du skall läsa på om trappkoppling, exempelvis hos kjelle och sedan identifiera ett bra ställe att sätta pucken. Det beror helt på hur trådarna är dragna i just ditt hus och även hur du vill att strömbrytarna skall fungera
Tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.