Hej,

Begränsade elkunskaper hos mig men skulle vilja få lite humm innan elektriker kommer om ett par veckor.

Köpt denna induktionsspis:

Smeg SCB61PIN9
https://www.tretti.se/vitvaror/spis...MIq-HvnZfW-QIVDRd7Ch1JigtbEAAYAiAAEgLsYPD_BwE

Det står i specifikationen att strömanslutningens spänning är 220-240 volt. Spisen levereras utan stickpropp.

Idag har jag bara ett vanligt eluttag bakom den gamla spisen.

Kan jag förvänta mig att elektrikern måste ordna 3-fas eller funkar det vanliga eluttag jag redan har?

Ytterligare, även om det funkar med vanliga uttaget, kan jag få ut mer effekt av spisen om jag uppgraderar till 3-fas?

Väldigt dåligt att det saknas detaljerad specifikation till spisarna. Högst sannolikt behövs ett fullkopplat 3-fas Periliex-uttag 3×16 A och man får då köpa Perilex sladdställ med stickpropp själv eller om elektrikern fixar det.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
tommib
Bor du i lägenhet? Vet du att det finns trefas framdraget till lägenheten?

Det låter udda med ett vanligt eluttag bakom den gamla spisen. Har det kanske varit gas? I så fall är det möjligt att du inte har tillräckligt med effekt för en elspis.

Foton på uttaget bakom gamla spisen och elskåpet hjälper här. Även foton på mätartavlan om du har den i din lägenhet samt på typskylten på gamla spisen.

Jag har tittat på en liknande model men i rostfritt (antagligen identisk tekniskt). I manualen är det tydligt hur den skall kopplas in, 1, 2 eller 3 fas (4 eller 5 ledare). Den bör givetvis kopplas med 3 fas i Sverige då den drar runt 7-10kw med allt igång.

tommib tommib skrev:
Bor du i lägenhet? Vet du att det finns trefas framdraget till lägenheten?

Det låter udda med ett vanligt eluttag bakom den gamla spisen. Har det kanske varit gas? I så fall är det möjligt att du inte har tillräckligt med effekt för en elspis.

Foton på uttaget bakom gamla spisen och elskåpet hjälper här. Även foton på mätartavlan om du har den i din lägenhet samt på typskylten på gamla spisen.
Jag kollade slarvigt igår kväll men upptäckte idag när jag drog ut spisen att där sitter ett annat typ av uttag.

Så här ser min el ut. Salig röra. Jag bor i ett gammalt hus och ska göra om elen vid tillfälle. Förutom spis behöver jag fixa el till en bergvärmepanna och även laddstolpe.

Vad tror ni, är det bara en stickpropp som behövs till spisen sen är det bara plug n play? :)

Eluttag märkt "Max 25A" på en vägg, med gammal ledning och installationsbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal elcentral med flera ledningar och säkerhetsbrytare på en vit vägg som visar behov av elektriska uppdateringar.
Skapa konto
Elskåp med öppen dörr som visar säkringar och etiketter märkta 11 till 19 i ett gammalt hus.
Skapa konto
Eldistributionstavla med handskrivna etiketter för olika gruppkretsar och säkringar i ett gammalt hus.
Skapa konto
Typskylt på en Husqvarna-spis med tekniska specifikationer och modellnummer.
Skapa konto
Eluttag med schema över anslutningar för 400V i ett gammalt hus som behöver renovering av elinstallation.
Skapa konto
Ovanlig eluttagstyp på vägg bredvid vit ledning och parkettgolv i gammalt hus.
Skapa konto

tommib
Du måste kolla att du har nolla framdragen. Jag skulle tro att du har det, uttaget ser eftermonterat ut, men du kan inte vara säker eftersom din nuvarande spis inte använder nollan. Du ser det på texten "Elementspänning 400 V" (och på hur den kopplas). Du kan sannolikt inte använda den gamla sladden då den antagligen saknar ett stift på stickproppen.

Om du är bekväm med det så kan du skruva ur säkringarna för grupp 8 och därefter öppna uttaget och titta efter om där är fyra eller fem ledare. Egentligen ska du också mäta och kontrollera så att du har 230 V mellan nollan och alla faser men det kräver en spänningsprovare. En sådan kan du köpa på t.ex. Biltema. Det kan vara bra att ha en sådan till hands när man äger ett hus men det kräver att man förstår hur man mäter och är bekväm med att göra det.

Apropå salig röra så ser det där rätt bra ut för att vara ett äldre hus. Det skadar inte att efterdra alla anslutningar i centralen och det skulle vara bra med en JFB men något större fel är det inte på sakerna på bilderna.

• Gilla
papayagirl och 1 till
  • Laddar…
Jag har för mig att Smeg manualen säger att om man kör 3 fas 5 ledare så är minsta kabelarea 2.5mm2, kör man 4 så är det 4mm2. Minns inte om den har inbyggd effektvakt också. Men den skall def säkras minst 16a. Så du behöver läsa manualen i detalj, kontrollera hur många ledare som sitter i det där uttaget, dess area, hur det är avsäkrat i centralen och mäta alltihopa.

Edit: tvåa på bollen :)

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
tommib
Det står på gruppschemat att det är avsäkrat 16 A och att arean är 2,5 kvmm.

Anslutningskabeln till spisen kan vara ett helt vanligt perilexsladdställ med arean 1,5 kvmm.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det står på gruppschemat att det är avsäkrat 16 A och att arean är 2,5 kvmm.

Anslutningskabeln till spisen kan vara ett helt vanligt perilexsladdställ med arean 1,5 kvmm.
Tänkte mest om nolla inte är framdragen, vilket inte är ovanligt, lär man behöva dra om kabel från centralen även om spisen går att koppla in utan nolla.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
tommib
Ett förtydligande, den gamla spisen fungerar bra utan nolla. Den nya gör det inte. Men ja, det är riktigt att man får dra om hela kabeln om nollan saknas.

• Gilla
papayagirl
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett förtydligande, den gamla spisen fungerar bra utan nolla. Den nya gör det inte. Men ja, det är riktigt att man får dra om hela kabeln om nollan saknas.
Ok. Enligt smegs manual för en liknande spis går det, men det verkar du ha koll på att det inte går med denna model. Men knappast att rekommendera om man har andra möjligheter.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Rejäl kabel om den där kopplas in med en fas :)

tommib
G guggen skrev:
Ok. Enligt smegs manual för en liknande spis går det, men det verkar du ha koll på att det inte går med denna model. Men knappast att rekommendera om man har andra möjligheter.
Spisen har induktionshäll. Jag har aldrig sett eller hört talas om en induktionshäll som går på 400 V. Därav slutsatsen att den nya spisen måste ha en nolla.

Det är också lite märkligt med de väldigt höga kraven på anslutningskabeln, både avseende area och värmetålighet.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
[länk]
Det fanns en sida till med trefas utan nolla!
Schematisk illustration av en trefasanslutning med 220-240 V och anvisning om att använda en fyraledarekabel.
Skapa konto

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.