Elcentral med säkringar och kabelgenomföringar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar anslutna till en säkerhetsbrytare ovanför ett svart kabelskyddsrör på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till växthuset drogs det el från det existerande proppskåpet. Man kopplade då in en jordfelsbrytare mellan proppskåpet och den utgående kabeln, dvs bara växthuset är inkopplat på jfb. Den utgående kabeln är tre faser och nolla, vilken terminerar i ett proppskåp i själva växthuset.
Nu är min fråga om jfb verkligen fungerar som den ska, då man lagt ihop nolla och jord från det matande proppskåpet (se bild 1)?

Finns det bara fyra ledare i kabeln till växthuset? I så fall är det fel och funktionen begränsad. Den skyddar fortfarande mot vissa fel, men inte alla.

Om du har 4-ledare in i huset så är nolla och jord ihop där. Så då är det korrekt, sen EFTER JFB separeras nolla och jord och JFB detekterar om strömmen som går ut i faserna kommer tillbaka i nollan eller ej. Felströmmen kan gå i jordtråden eller ner i marken eller vart som helst men om den inte kommer tillbaka i nollan så bryter JFB.

Så det kan vara fungerande så som det är gjort.

Finns det inte jordning i växthuset däremot? Du skriver att bara nolla och faser som går ut men ingen jord?

Det ser ut som jordflätan går under JFB upp till den gul/gröna PEN-ledaren,
Då är allt i sin ordning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om du har 4-ledare in i huset så är nolla och jord ihop där. Så då är det korrekt, sen EFTER JFB separeras nolla och jord och JFB detekterar om strömmen som går ut i faserna kommer tillbaka i nollan eller ej. Felströmmen kan gå i jordtråden eller ner i marken eller vart som helst men om den inte kommer tillbaka i nollan så bryter JFB.

Så det kan vara fungerande så som det är gjort.

Finns det inte jordning i växthuset däremot? Du skriver att bara nolla och faser som går ut men ingen jord?
jag har inte öppnat det skåpet (ännu) men det är ju jordade uttag så jag förutsätter det finns jord! Verkar som jag får bryta strömmen och grotta lite mera i detalj

nisse123 nisse123 skrev:
Det ser ut som jordflätan går under JFB upp till den gul/gröna PEN-ledaren,
Då är allt i sin ordning.
jag har bara tagit av kåpan. verkar få kolla lite mera detalj. men det som jag tycker mig se är att gulgrön ligger ihop med nollan (bild 1, terminalen längst till vänster)

A Avemo skrev:
Finns det bara fyra ledare i kabeln till växthuset? I så fall är det fel och funktionen begränsad. Den skyddar fortfarande mot vissa fel, men inte alla.
Vad jag kan se utan att bryta strömmen och pilla på grejjorna är just fyra ledare. jag får kolla ute i växthuset. Som jag tolkar det borde det kunna fungera för felfallet att man råkar röra vid en fas och jorda den via kroppen (under förutsättning att nolledaren fortfarande är hel)

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Vad jag kan se utan att bryta strömmen och pilla på grejjorna är just fyra ledare. jag får kolla ute i växthuset. Som jag tolkar det borde det kunna fungera för felfallet att man råkar röra vid en fas och jorda den via kroppen (under förutsättning att nolledaren fortfarande är hel)
Nästan. Du får skydd om ström går genom kroppen eller apparathöljet till något annat (oavsett neutralledare finns eller ej). Men inget skydd om en fas lossnar invändigt och lägger sig mot höljet som då blir strömförande. Denna hade normal letts tillbaka genom jordningen och JFB hade stängt av.

Så det viktigaste finns får man väl säga. men troligtvis ligger jordstrumpan dold då som ovan nämnts, framförallt om man valt jordade uttag där ute. Men en kontroll skadar aldrig, som ägare är man ju ansvarig för kontroll och underhåll av sin anläggning så det är bara att kontrollera!

Jag tolkar det som att den svarta är utgående till växthuset. Det är i så fall inte rätt.
Vissa svar tycks tolka den svarta som inkommande.

Det är högst sannolikt såsom nisse123 skriver - allt är i sin ordning. Det kan enkelt bekräftas både visuellt och genom mätning, beroende på vad för slags mätinstrument du har. En vägguttagsprovare kan prova ifall JFBn fungerar.

Varför det synbarligen är dubbla PE/N-ledare på ovansidan återstår dock. Men funktionellt har du ju en nolla, så då har du skyddsjord också, om det inte är fatalt felkopplat i matande elcentral.

Ah, jag missade att skärmen låg bakom jordfelsbrytaren. :oops:

D Daniel 109 skrev:
Ah, jag missade att skärmen låg bakom jordfelsbrytaren. :oops:
jag vet inte om den gör det! när jag bara tittade såg jag inget men kommer kolla

D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att den svarta är utgående till växthuset. Det är i så fall inte rätt.
Vissa svar tycks tolka den svarta som inkommande.
jag kanske var otydlig där. Uppifrån kommer matningen från proppskåpet i själva huset. Nedtill går jordkabeln som går till växthuset. Men jag får uppenbarligen bryta strömmen och rota lite mera i detta!

Titta en gång till. Finns det en jordfläta som är ansluten till just jord så är det nog ok. Finns det bara fyra ledare och alltså ingen jord så är det fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.