Vi har precis bytt ut varmvattenberedaren i vårt radhus. Fick nys i DN på att vi kan få timdebitering på elen och funderar på att sätta en timer på varmvattenberedaren. Den är på 400V med tre tåtar plus jord.
Detta för att kunna elda på då timpriset är lågt. Termostaten är icke styrbar för att kunna köra olika temp på olika tider.
Är det att rekommendera?
I övrigt så har vi elvärme som vi kan styra på vårt eget sätt. Tyvärr inte möjligt att lagra överskottsvärmen.
http://www.dn.se/ekonomi/timpris-pa-el---spara-flera-tusen-om-aret
 
Då får du ju även synka varmvattenanvändningen med timern.
Det tar ju även längre tid att värma hela beredaren ifrån kallt till varmt om den är helt kall än om man värmer upp det i den takt det fyller på.

Jag hade priortierat varmvatten när jag vill, försökt minska förbrukningen av den istället samt försöka köra andra saker, typ disk och tvättmaskin då det är billigt.

Varmvatten är nått man vill ha redo hela tiden.
 
  • Gilla
ingenjorn och 1 till
  • Laddar…
Det beror väl på om vattnet räcker en hel dag för er. du skulle ju kunna prova en vecka och stänga av den på morgonen innan första personen duschar, och kom ihåg att slå på den igen när du går o lägger dig.

Jag tror att DN överdriver lite om besparingsmöjligheterna. Ex. är deras exempel med badkaret inte riktigt relevant. Även strykjärnet tvivlar jag på.

Och de har av någon anledning valt att ange sptrpriset 25e Jan. 2010. Jag tror att det var den dagen som priset var skyhögt över vad det någonsin varit (jag kan ha fel).

Så om man lite mer konservativt räknar med att man kan spara 15 - 20 öre i genomsnitt per kwh man kan förbruka på natten istället för på dagen, En shablon för varmvatten tror jag är att man förbrukar ca 4 000 kwh i en familj. Så nattkoppling kanske sparar högt räknat 800 kr per år. Skall du ha dit en elektriker som installerar en timer så kanske du kan räkna hem det på 2 -3 år vilket iofs är skapligt.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det beror väl på om vattnet räcker en hel dag för er. du skulle ju kunna prova en vecka och stänga av den på morgonen innan första personen duschar, och kom ihåg att slå på den igen när du går o lägger dig.

Jag tror att DN överdriver lite om besparingsmöjligheterna. Ex. är deras exempel med badkaret inte riktigt relevant. Även strykjärnet tvivlar jag på.

Och de hr av någon anledning valt att ange sporpriset 25e Jan. 2010. Jag tror att det var den dagen som priset var skyhögt över vad det någonsin varit (jag kan ha fel).

Så om man lite mer konservativt räknar med att man kan spara 15 - 20 öre i genomsnitt per kwh man kan förbruka på natten istället för på dagen, En shablon för varmvatten tror jag är att man förbrukar ca 4 000 kwh i en familj. Så nattkoppling kanske sparar högt räknat 800 kr per år. Skall du ha dit en elektriker som installerar en timer så kanske du kan räkna hem det på 2 -3 år vilket iofs är skapligt.
Tack för råd & dåd. Det är värt att prova med att stänga av på dagen och slå på den på kvällen. Den är ju på 300 liter så det kanske räcker.
Jag tror att om timdebiteringen funnits kvar, som det en gång var, så skulle vi ha elprodukter typ VV-beredare, med tidsstyrning. Det finns alltså inte idag. Ingen som tänkt på det?
 
Det finns vv beredare med tidsstyrning till vp. En elberedare är så enkel och omodern så dom kostar inte på styrningen och en risk är att när tempen blir låg kan det bli legionella i vattnet men den risken lär vara liten om den hettas upp varje natt. Om man måste köra 80 grader i beredaren så det ska räcka hela dagen kanske det inte lönar sig eftersom det blir mera värme förluster i alla fall på sommaren.
 
smurfen72 skrev:
Det finns vv beredare med tidsstyrning till vp. En elberedare är så enkel och omodern så dom kostar inte på styrningen och en risk är att när tempen blir låg kan det bli legionella i vattnet men den risken lär vara liten om den hettas upp varje natt. Om man måste köra 80 grader i beredaren så det ska räcka hela dagen kanske det inte lönar sig eftersom det blir mera värme förluster i alla fall på sommaren.
Ok. Det som jag hittat efter att jag letat är en VV-beredare med värmepumpsfunktion. Den ska också matas med solvärme samt tillskottsel när det blir kallt. Men DUBBELT SÅ DYR mot en konventionell VV. Då är det ingen vits med besparingen för mig alltså.
 
Att stänga av och sätta på VVB hela tiden skulle jag tro kommer bli en dyrare historia än att låta den stå på hela tiden. Den stora effektförbrukningen sker vid just uppvärmningen, kontra att den ligger på underhållsvärme hela tiden. Det är bara en kvlificerad gissning, har inga exakta siffror på detta tyvärr.
 
Nej, ser man till att den gör uppvärminingen till nattaxa så blir det billigare. En beredare som är avstängd under dagtid och sedan värms upp på kvällen drar inte mer ström totalt, än en beredare som hålls varm hela tiden med korta inkopplingar via termostaten.

Det som skulle kunna sabba kalkylen är det smurfen är inne på. OM man måste låta den nattvärmda beredaren ha varmare vatten för att det skall räcka hela dagen, då blir värmeförlusterna från beredaren lite större, ån från en beredare som hela tiden hålls på en lite lägre temperatur.
 
Lite off topic kanske men jag vet att det finns företag som planerar att styra en GSHP beroende på nordpools elspotpris. Det laddas ner till en server en dag i förväg.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Tycker det ska vara svårt att buffra med vp men det är klart till stora system kan det säkert spara en slant men knappast till en villa.
 
När vi flyttade in i huset satt 300liters beredaren på nattvärming och stryningen kom ifrån den dubbla elmätaren till en kontaktor. Vi orkade dock inte hålla på med detta då det hände för ofta att någon fick duscha kallt på helgerna när man va hemma på dagarna. Tror detta va vanligt då dubbel tariff infördes.
 
Jag antar att man tänker sig ett system med stor extern ackumulatortank som laddas när elpriset är lågt. Annars ser jag ingen större möjlighet att lagra energin.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Har man elpanna funkar det säkert bra men har man vp måste man räkna med att cop sjunker vid högre temperatur.
 
Ja precis. Så frågan är ju om elprisskillnaden uppväger en sämre värmefaktor.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
En vanlig värmepump för varmvatten blir ju oxå meckig att tidsstyra. Men om några är kanske de går att köpa.

Vår Nibe 310 kan man iofs säga till att den skall köra elpatron 6h om dagen. Kan man köra bara med kompressorn å dessa 6h elpatron istället för 24h å lägga dessa 6h på natten så kanske det kan vara några kr besparing.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.