L lostinsweden skrev:
Duger denna till enkel mätning av en del av husets förbrukning?
Den är ju godkänd för att ta betalt så...

Mätaren är debiteringsgodkänd enligt MID (MI003) Annex B och D noggranhetsklass 1.
L lostinsweden skrev:
Varför är denna till ex betydligt dyrare?
Därför att den kan anslutas till dator via Modbus RS485.
 
D Dilato skrev:
Den är ju godkänd för att ta betalt så...

Mätaren är debiteringsgodkänd enligt MID (MI003) Annex B och D noggranhetsklass 1.

Därför att den kan anslutas till dator via Modbus RS485.
tack
 
vill man bara kunna läsa av elförbrukningen – exempelvis för ett attefallshus varje månad – så fungerar den första utmärkt

vill man använda mätaren för att studera och förstå elförbrukningen – se variationer över dygnet, veckor, årstider – skulle jag alla dar i veckan välja en Shelly 3em för att kunna studera förbrukningen över tid (i mobil eller webb), momentant och historiskt https://www.styrahem.se/p/629/effektmatare-3-faser-med-styrning-av-kontaktor-shelly-3em
 
harka harka skrev:
vill man bara kunna läsa av elförbrukningen – exempelvis för ett attefallshus varje månad – så fungerar den första utmärkt

vill man använda mätaren för att studera och förstå elförbrukningen – se variationer över dygnet, veckor, årstider – skulle jag alla dar i veckan välja en Shelly 3em för att kunna studera förbrukningen över tid (i mobil eller webb), momentant och historiskt [länk]
Tack.
Vill vara kunna läsa av vid uthyrning.
 
D Dilato skrev:
Den är ju godkänd för att ta betalt så...

Mätaren är debiteringsgodkänd enligt MID (MI003) Annex B och D noggranhetsklass 1.

Därför att den kan anslutas till dator via Modbus RS485.
Vad betyder puls utgång?
 
Utgången pulserar vid förbrukning. Kan vara t ex 1000 / kWh.
 
Pulsutgång 100 pulser/kWh, förbrukning av energi (EN62052-31)
Optokopplare

Två elektriska scheman som visar inkopplingar av pulsutgång med optokopplare och lastmotstånd Rc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fig. 7 Pulsutgång (två möjliga inkopplingar).
VDC: spänningsmatning
+ Out: signalutgång (transistor PNP öppen kollektor).
Utgång från öppen kollektor:
lasten (Rc) måste dimensioneras så att maximal ström inte överstiger 100 mA (VON är lika med 1 Vdc).
Spänningen (VOFF) måste vara ≤ 80 Vdc

https://www.garo.se/storage/4A88544...304c8c4d4c9b8b2e7f6bfe71150c/Manual GNM3D.pdf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.