18 715 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
Hjälp! Huvudsäkringen går!
Kan mycket väl vara så. Kanske försöker detta huset även grannhuset med skarvsladd ar från fönster till fönster.thomasse skrev:
Dock har varje stigare sin säkring som ska lösa men ligger alla och maxar kommer sammanlagringsdimensioneringen obönhörligen få föregående säkring i leder att lösa.
Tror vi är något på spåren nu, in med fler spekulationer.
Ja med tanke på den tillgängliga faktan som finns hittills i tråden så verkar det mer sannolikt att Sherlock Holmes löser mysteriet varför en säkring (fortfarande okänt vilken) gått vid några tillfällen för 5 månader sedan, än att en elektriker kan ge ett kvalificerat svar.E El-Löken66 skrev:
Trådskaparen är osäker och kan inte beskriva anläggningen, så vi kan inte bidra med tekniska svar.
Jag föreslår att ni i styrelsen använder era kontaktnät för att genom vänner, bekanta, arbetskamrater o släktingar m.fl. vaska fram en fötroendeingivande elinstallatör. Om denne känner sig kompetent åtar hen sig jobbet. Om inte, hänvisar hen vidare till nån som är rätt person för jobbet.
En riktig hantverkare vet när hen är fel person för ett jobb.
Finns nog ingen som ärligt kan åta sig "allt i branschen"
Jag föreslår att ni i styrelsen använder era kontaktnät för att genom vänner, bekanta, arbetskamrater o släktingar m.fl. vaska fram en fötroendeingivande elinstallatör. Om denne känner sig kompetent åtar hen sig jobbet. Om inte, hänvisar hen vidare till nån som är rätt person för jobbet.
En riktig hantverkare vet när hen är fel person för ett jobb.
Finns nog ingen som ärligt kan åta sig "allt i branschen"
Om det är möjligt att bryta huvud och service säkringen manuellt finns det ju ett enkelt test att göra för att ta bort lägenheterna som orsak
informera hyresgäster att dag Y vill vi felslag elen och vill antingen få tillåtelse att gå in i respektive lägenhet eller att någon är hemma.
Börja med att bryta strömmen på säkringen som brukar gå.
Gå igenom lägenheterna och kontrollera om det finns ström till allt. Risken finns att någon lägenhet har kopplat in ett ”hönshus” på fel ledning vid renoveringar. Om strömmen finns kvar på all krävande el och i de flesta uttag kan man utesluta lägenheterna som orsakande faktor.
informera hyresgäster att dag Y vill vi felslag elen och vill antingen få tillåtelse att gå in i respektive lägenhet eller att någon är hemma.
Börja med att bryta strömmen på säkringen som brukar gå.
Gå igenom lägenheterna och kontrollera om det finns ström till allt. Risken finns att någon lägenhet har kopplat in ett ”hönshus” på fel ledning vid renoveringar. Om strömmen finns kvar på all krävande el och i de flesta uttag kan man utesluta lägenheterna som orsakande faktor.
Ett 80 A trefasabonnemang kan ge 55,4 kW aktiv effekt om lasten är helt symmetriskt fördelad på faserna och det inte finns någon reaktiv last. Enbart bergvärme + elspets kan alltså tänkas överlasta säkringen, även om värmepumpsmotorn skulle vara faskompenserad fullt ut, och troligen går väl en del annat på huvudsäkringen. I industrin lär de använda topplastvakter för att koppla bort viss effekt och slippa betala för stora huvudsäkringar (ev är det någon avgift beräknad fr topplast snarare än huvudsäkring). Det skulle kunna användas för att koppla ur eller begränsa elspetsen, men om det finns sådan utrustning som lämpar sig för en bostadsrättsförening vet jag inte.B brfstockholm skrev:Varje lägenhet ska ha 16A 1-fas, beräknad årsförbrukning för respektive lägenhet ligger på ca 2400 kWh. Högst uppmätta timförbrukning är 1,4 kWh i februari, men i vår lägenhet (som med sina 58 kvm är bland de större i föreningen) ligger timgenomsnittsförbrukningen enligt Ellevio på ca 0,30 kWh. Högsta timförbrukning är 1,75 kWh när jag scrollar igenom Ellevios tillgängliga data för vår lägenhet. Tillfällen då vår lägenhet peakar är mellan kl 17-19 då det lagas mat, diskas mm.
Bergvärmen måste vara den enskilt mest elintensiva installation vi har i kåken, 33 kw märkeffekt samt 27 kw elspets. I tvättstugan finns det ett torkskåp, en torktumlare samt två tvättmaskiner, alla av märket Elux Wascator, tvättmaskinerna är nya och torkskåp/torktumlare ca 10 år gamla. Alla i normalstorlek för en mindre tvättstuga. Utifrån vad jag kan googla fram så verkar det som att 80A borde vara mer än tillräckligt så därför är jag inne på att det är något fel någonstans. Du råkar inte ha tips på en elfirma som är bra på att felsöka komplexa elfel?
Att förbrukningen var 42 kWh under topptimmen betyder att medeleffekten under den timmen var 42 kW men toppeffekten kan ju faktisk ha varit högre, säg t.ex. att den var 35 kW under 40 min och 56 kW under 20 min. En så liten överlast klarar säkringen kanske i 20 min men om man ligger på eller nära gränsen kan startströmmen från en startande motor nog få även en trög säkring att gå. Om säkringen gick 10:30 innebär det ju att medelförbrukningen var 84 kW under den första halvtimmen (för under den andra var den ju noll) och då är det inte konstigt om säkringen gick.B brfstockholm skrev:Fram till början av 2000-talet var fastigheten en hyresfastighet. Direkt efter ombildningen följer den stora renoveringsvågen som drar in över föreningen där merparten väljer att plombera gasen till förmån för elspis. Detta är alltså något som hände redan för 15 år sen. Mig veterligen är vi bara 2-3 hushåll kvar med gasspis och så har det varit sedan ombildningen. Enligt Ellevio så sker vår maximala förbrukning 4 feb mellan kl 10-11, då uppmätte vi 41,58 kWh. Huvudsäkringen går först dagen efter. Enligt Ellevio bör det vid det effektuttaget teoretiskt räcka med 63 A så jag får inte till det. Ser att vi under feb/mars 2018 har högre förbrukning drygt 42 kWh under peaktimme. Jan 2017 så drar vi 44 kWh under en timme (genomsnittstemp var -13,5 grader). Alla dessa tillfällen utan att huvudsäkringen går.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om man tittar på ett utlösningsdiagram för knivsäkringar så ser man att en 80 A säkring tål strax över 100 A kontinuerligt, och dubbla strömmen i ca 5 minuter. Så det krävs en hel del för att lösa en säkring med överlast, även om lägenheterna skulle vara med här. Bergvärmen kan vara lurig, men belastningen måste väl ändå de otaliga elektriker som varit med tittat på.
Om ni har huvudsäkringar på 80A vad har ni då i servissäkringar?
Min trelägenheters fastighet har 125A servissäkringar och 50A säkring för värmen+fastigheten+elbilsladdning samt 3st trefas 16A individuella lägenhetsabonnemang.
Så för att underlätta för oss att hjälpa dig. Vad är servissäkringen på? Vad har ni för abonnemang och deras avsäkringar? Vilka säkringar var det som gick?
33+27kW är 60kW till värmepumpen. Det är 87A belastning på fastighetssäkringarna. Så om det är kallt ute och många sätter igång och duschar samtidigt samt använder tvättstugan så kan ni lätt komma upp i nivåer som skjuter fastighetssäkringarna.
Men att logga elförbrukningen på sekundnivå automatiskt samt identifiera lasterna är tämligen enkelt, jag har sådan utrustning. Det som oftast tar tid (läs är dyrt) är att analysera resultaten (dvs koppla ihop laster med förbrukningsändringarna).
Så det finns två vägar att gå.
Hitta orsakerna och sedan lösa problemen.
Eller att bara koppla in en effektvakt som bryter ifrån spetslasten innan säkringarna går, och hoppas att det löser problemet. Om problemet kvarstår så får man gå på alternativ ett...
Hur kommer ni att göra med elbilsladdningsbehovet så småningom? Det kommer definitivt öka effektbehovet...
Min trelägenheters fastighet har 125A servissäkringar och 50A säkring för värmen+fastigheten+elbilsladdning samt 3st trefas 16A individuella lägenhetsabonnemang.
Så för att underlätta för oss att hjälpa dig. Vad är servissäkringen på? Vad har ni för abonnemang och deras avsäkringar? Vilka säkringar var det som gick?
33+27kW är 60kW till värmepumpen. Det är 87A belastning på fastighetssäkringarna. Så om det är kallt ute och många sätter igång och duschar samtidigt samt använder tvättstugan så kan ni lätt komma upp i nivåer som skjuter fastighetssäkringarna.
Men att logga elförbrukningen på sekundnivå automatiskt samt identifiera lasterna är tämligen enkelt, jag har sådan utrustning. Det som oftast tar tid (läs är dyrt) är att analysera resultaten (dvs koppla ihop laster med förbrukningsändringarna).
Eller att bara koppla in en effektvakt som bryter ifrån spetslasten innan säkringarna går, och hoppas att det löser problemet. Om problemet kvarstår så får man gå på alternativ ett...
Hur kommer ni att göra med elbilsladdningsbehovet så småningom? Det kommer definitivt öka effektbehovet...
När det gäller värmepumparna anges sammanlagd värmeeffekt. För bergvärme kan man anta värmefaktor 3,5. Det betyder att driveffekten från elnätet är max ca 9,4 kW för 33 kW värmepumpar. Tillsammans med el-tillsatsen kan värmen alltså dra max ca 36,4 kW från elnätet när det är som kallast eller möjligen väldigt hög varmvattenförbrukning.
Tillsatsen var väl 10+10+13 kW samt ca 10 kW för VP vilket jag får till ca 43 kW till det kommer lite andra belastningar som ligger på fastigheten som tex. tvätt, tork, vent och lite belysning samt ev lite/mycket motorvärmare (som skulle kunna ligga upp emot 15-20 kW).
Var ser du elbilsladdning?L Limpan4all skrev:Om ni har huvudsäkringar på 80A vad har ni då i servissäkringar?
Det kräver egna parkeringsplatser, inte särskilt vanligt.
Tycker inte vi ska vrida och ändra på en massa parametrar tills någon med kunskap i ämnet fått gå genom det hela på plats.
Har du verkligen läst hela mitt inlägg?
Krav på elbilsladdning kommer inom en inte allt för avlägsen framtid, så att vara först till kvarn när det gäller elnätskapacitet är en "tämligen" bra ide...
De som kommer sent kommer inte att få öka sin belastning på elnätet, och då blir det dyrt.
Så det var en avslutande fråga i all vänskaplighet.
Krav på elbilsladdning kommer inom en inte allt för avlägsen framtid, så att vara först till kvarn när det gäller elnätskapacitet är en "tämligen" bra ide...
De som kommer sent kommer inte att få öka sin belastning på elnätet, och då blir det dyrt.
Ferroamp har fasbalasering och ser till att varje fas har samma A, detta avlastar säkringarna och ni kommer ha mer effekt att ta ut på era huvudsäkringar utan att behöva höja demL Limpan4all skrev:Har du verkligen läst hela mitt inlägg?
F FGLIN skrev:Ett 80 A trefasabonnemang kan ge 55,4 kW aktiv effekt om lasten är helt symmetriskt fördelad på faserna och det inte finns någon reaktiv last. Enbart bergvärme + elspets kan alltså tänkas överlasta säkringen, även om värmepumpsmotorn skulle vara faskompenserad fullt ut, och troligen går väl en del annat på huvudsäkringen. I industrin lär de använda topplastvakter för att koppla bort viss effekt och slippa betala för stora huvudsäkringar (ev är det någon avgift beräknad fr topplast snarare än huvudsäkring). Det skulle kunna användas för att koppla ur eller begränsa elspetsen, men om det finns sådan utrustning som lämpar sig för en bostadsrättsförening vet jag inte.
E El-Löken66 skrev:Hade du lagt upp lite bilder från början så hade du kunnat få svar direkt från inlägg två.
Nu har vi en tråd full med alltifrån helgalna gissningar till generellt korrekta antaganden.
Utifrån din beskrivning skulle jag tro att fördelningscentralerna i källaren är i behov av renovering eller utbyte, likaså i lägenheterna samt stigarna, ifall detta inte är gjort redan.
I samband med detta tittar ni på eventuella fördelar med att mäta elen själva, i detta fall behöver ni bara ett abonnemang, har ni fjärrvärme bör ett direktmätt 63A fungera bra, i annat fall 80A med trafomätning.
Detta innebär ökad administration samt att ni behöver momsregistrera er.
Klicka här för att svara