Hej,
Vi bor i ett trevåningshus (med 14 lägenheter) som färdigställdes i slutet på 30-talet.
Vi har aldrig haft problem med elen i fastigheten förut men i vintras hände plötsligt något för på kort tid gick huvudsäkringen i föreningens källare flera gånger under kort tid. Elkillarna som var där för att byta huvudsäkringarna verkar inte ha någon aning om vad detta handlar om. Vintern var inte ovanligt kall och elanvändningen avviker inte från de senaste årens genomsnittliga elförbrukning. När den nya bergvärmen installerades 2016 så frågade jag om vi då kunde säkra ner effekten (pga minskad effekt) men de som genomförde installationen ansåg att skulle behålla det som det var och att vi då skulle ha "goda marginaler". Vad elkillarna gjort är att omfördela lasten mellan faserna men proppar (inte huvudsäkring) har gått efter det. Dessutom stängde de av en av tvättmaskinerna i tvättstugan. Just nu funkar allt men det är ju ett helt annat klimat nu så jag är rädd att felet kvarstår inför vintern. Det enda som är förändrats under det senaste året är att ny granne flyttade in förra sommaren som blåste ut sin lägenhet totalt och då även drog om elen. När jag frågade elkillarna om vårt stora elfel kunde bero på våra nya grannar så menade han att huvudsäkringen i deras lägenhet i så fall borde ha gått och inte den i källaren. Hur skulle ni felsöka detta vidare? Tips, råd? Har ni tips på el-gurus som verkligen kan sin sak så tar jag tacksamt emot även dessa för vidare felsökning och åtgärd.
Bakgrund:
Funkiskåk byggd 1938
3-fas 80 Ampere huvudsäkring
Bergvärme driftad 2016
Genomsnittlig årsanvändning el 75500 kWH +/-3% beroende på temperatur
Elstigar bytta 2004
Vi bor i ett trevåningshus (med 14 lägenheter) som färdigställdes i slutet på 30-talet.
Vi har aldrig haft problem med elen i fastigheten förut men i vintras hände plötsligt något för på kort tid gick huvudsäkringen i föreningens källare flera gånger under kort tid. Elkillarna som var där för att byta huvudsäkringarna verkar inte ha någon aning om vad detta handlar om. Vintern var inte ovanligt kall och elanvändningen avviker inte från de senaste årens genomsnittliga elförbrukning. När den nya bergvärmen installerades 2016 så frågade jag om vi då kunde säkra ner effekten (pga minskad effekt) men de som genomförde installationen ansåg att skulle behålla det som det var och att vi då skulle ha "goda marginaler". Vad elkillarna gjort är att omfördela lasten mellan faserna men proppar (inte huvudsäkring) har gått efter det. Dessutom stängde de av en av tvättmaskinerna i tvättstugan. Just nu funkar allt men det är ju ett helt annat klimat nu så jag är rädd att felet kvarstår inför vintern. Det enda som är förändrats under det senaste året är att ny granne flyttade in förra sommaren som blåste ut sin lägenhet totalt och då även drog om elen. När jag frågade elkillarna om vårt stora elfel kunde bero på våra nya grannar så menade han att huvudsäkringen i deras lägenhet i så fall borde ha gått och inte den i källaren. Hur skulle ni felsöka detta vidare? Tips, råd? Har ni tips på el-gurus som verkligen kan sin sak så tar jag tacksamt emot även dessa för vidare felsökning och åtgärd.
Bakgrund:
Funkiskåk byggd 1938
3-fas 80 Ampere huvudsäkring
Bergvärme driftad 2016
Genomsnittlig årsanvändning el 75500 kWH +/-3% beroende på temperatur
Elstigar bytta 2004
Är det alltså så att alla lägenheter delar på total elförbrukning och det finns bara en gemensam elmätare? Ni kanske bytte från fjärrvärme till bergvärme 2016 och det ökade givetvis elförbrukningen. Särskilt när det är kallt ute kan det gå åt höga effekter. Så fungerar värmepumpar. Hör med elnätsagaren om ni kan få statistik per timme för att kunna se hur hög förbrukningen är. Om det är gasspisar kanske folk byter till el-spisar när de renoverar köket och det ökar max belastning på el-anslutningen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag antar att varje lägenhet har enfas 25 A eller trefas 16 A? Ingen av dem kan enskilt lösa 80 A-säkringen, endast tillsammans. Vilka förutsättningar har de för att göra det? Lagar alla mat samtidigt (men även då är det svårt att bränna 80 A)? Uppvärmning i lägenheter? Vad finns i tvättstugan, torkskåp på 10 kW? Är det en o samma fas som er huvudsäkring löser på? Vilket tid på dygnet? Var säkringarna svala eller heta? Det finns miljoner frågor som elfirman kanske redan beaktat så det blir nog svårt att tillföra något härifrån. Tumregelmässigt bör ni klara er med 80 A på 14 lägenheter så det kan finnas ett fel någonstans, t.ex en intermittent kortslutning. En riktig elfirma bör kunna låna ut en energilogger som visar förbrukningen över tid. En "elkille" som kommer sent en kväll för att byta säkringarna har sällan medel för att felsöka, även om det vore ett bra tillfälle. Försök få dit en utbildad elinstallatör för en bedömning och felsökning. Men har ni inget problem just nu kan det ju vara svårt att hitta.
Nej, bergvärmebytet gjordes långt tidigare i början av 2000-talet och då såg man över effektbehovet (man gick från oljepanna till bergvärme). Det vi gjorde 2016 var att byta ut 2 värmepannor á 20 kw/st mot 3st med motsvarande 33 kw tillsammans (10+10+13). Kikade med Ellevio och det fanns som du sa tillgång till alldeles förträfflig timdata. Utifrån den datan kan jag notera att vi den 4 februari 2021 mellan kl 10-11 toppade med en elanvändning på 41,58 kWh. Detta sammanfaller med den lägsta uppmätta genomsnittstempen i Stockholm på -10 grader C. Under de tio år jag bott i föreningen så har vi haft det betydligt kallare. De flesta i fastigheten har idag elspisar så inget har förändrats där heller.J Josth skrev:Är det alltså så att alla lägenheter delar på total elförbrukning och det finns bara en gemensam elmätare? Ni kanske bytte från fjärrvärme till bergvärme 2016 och det ökade givetvis elförbrukningen. Särskilt när det är kallt ute kan det gå åt höga effekter. Så fungerar värmepumpar. Hör med elnätsagaren om ni kan få statistik per timme för att kunna se hur hög förbrukningen är. Om det är gasspisar kanske folk byter till el-spisar när de renoverar köket och det ökar max belastning på el-anslutningen.
Frågan är då om alla hyresgäster har ett eget abbonemang och fastigheten ett eget.B brfstockholm skrev:Det enda som är förändrats under det senaste året är att ny granne flyttade in förra sommaren som blåste ut sin lägenhet totalt och då även drog om elen. När jag frågade elkillarna om vårt stora elfel kunde bero på våra nya grannar så menade han att huvudsäkringen i deras lägenhet i så fall borde ha gått och inte den i källaren.
Ett huvudledningsschema kan ge svar på detta, men även om det finns en drös med elmätare så varje lägenhet betalar sin egen el.
Varje lägenhet ska ha 16A 1-fas, beräknad årsförbrukning för respektive lägenhet ligger på ca 2400 kWh. Högst uppmätta timförbrukning är 1,4 kWh i februari, men i vår lägenhet (som med sina 58 kvm är bland de större i föreningen) ligger timgenomsnittsförbrukningen enligt Ellevio på ca 0,30 kWh. Högsta timförbrukning är 1,75 kWh när jag scrollar igenom Ellevios tillgängliga data för vår lägenhet. Tillfällen då vår lägenhet peakar är mellan kl 17-19 då det lagas mat, diskas mm.Bo.Siltberg skrev:
Jag antar att varje lägenhet har enfas 25 A eller trefas 16 A? Ingen av dem kan enskilt lösa 80 A-säkringen, endast tillsammans. Vilka förutsättningar har de för att göra det? Lagar alla mat samtidigt (men även då är det svårt att bränna 80 A)? Uppvärmning i lägenheter? Vad finns i tvättstugan, torkskåp på 10 kW? Är det en o samma fas som er huvudsäkring löser på? Vilket tid på dygnet? Var säkringarna svala eller heta? Det finns miljoner frågor som elfirman kanske redan beaktat så det blir nog svårt att tillföra något härifrån. Tumregelmässigt bör ni klara er med 80 A på 14 lägenheter så det kan finnas ett fel någonstans, t.ex en intermittent kortslutning. En riktig elfirma bör kunna låna ut en energilogger som visar förbrukningen över tid. En "elkille" som kommer sent en kväll för att byta säkringarna har sällan medel för att felsöka, även om det vore ett bra tillfälle. Försök få dit en utbildad elinstallatör för en bedömning och felsökning. Men har ni inget problem just nu kan det ju vara svårt att hitta.
Bergvärmen måste vara den enskilt mest elintensiva installation vi har i kåken, 33 kw märkeffekt samt 27 kw elspets. I tvättstugan finns det ett torkskåp, en torktumlare samt två tvättmaskiner, alla av märket Elux Wascator, tvättmaskinerna är nya och torkskåp/torktumlare ca 10 år gamla. Alla i normalstorlek för en mindre tvättstuga. Utifrån vad jag kan googla fram så verkar det som att 80A borde vara mer än tillräckligt så därför är jag inne på att det är något fel någonstans. Du råkar inte ha tips på en elfirma som är bra på att felsöka komplexa elfel?
ja precis, föreningen har ett eget abonnemang och varje enskild lägenhet har ett eget abonnemang och betalar sin egen förbrukning. I vår lgh är huvudsäkring 16A 1-fas, med en genomsnittlig årsförbrukning på ca 2400 kWh. Genomsnittstimförbrukning enligt Ellevio är ca 0,3 kWh, dock kan vi i vår lägenhet peaka på en timförbrukning om 1,4-1,7 kWh, oftast mellan kl 17-19 då flera maskiner är igång samtidigt. I vår lägenhet så kan vår huvudsäkring gå om flera maskiner går samtidigt. Oftast kombinationen valfri maskin + diskmaskin + kaffebryggare eller hårfön.Mikael_L skrev:
1-fas 16 A per lägenhet är lågt dimensionerat. Måste vara tänkt för gasspis. Med elspis brukar det vara 25 A 1-fas vad jag känner till. Det jag funderar på om man kan hitta någon korrelation mellan det att el-spetsen går in för värme och/eller mycket varmvatten samt tidpunkten då mätarsäkringen/-arna löste ut?
Jag håller på att kollar med en granne som kör elspis och ser vad hon har för säkring hos sig. Det är nog rätt som du säger att de med elspis har en 25A 1-fas.J Josth skrev:1-fas 16 A per lägenhet är lågt dimensionerat. Måste vara tänkt för gasspis. Med elspis brukar det vara 25 A 1-fas vad jag känner till. Det jag funderar på om man kan hitta någon korrelation mellan det att el-spetsen går in för värme och/eller mycket varmvatten samt tidpunkten då mätarsäkringen/-arna löste ut?
Nu har jag inte skrivit upp exakta tidpunkter för när huvudsäkringen gått men ska försöka gå tillbaka till mail/sms och se om man kan få fram tidpunkter för när mätarsäkringarna löst ut och jämföra mot vad jag kan få fram från värmepannorna. Jag tror dock inte att värmepannans loggfil sparar infon så länge så jag får se vad jag kan få fram den vägen. Återkommer!
Isåfall kan ingen förändring i någon lägenhet medföra annat än säkringarna för just denna lägenhet.B brfstockholm skrev:Varje lägenhet ska ha 16A 1-fas, beräknad årsförbrukning för respektive lägenhet ligger på ca 2400 kWh. Högst uppmätta timförbrukning är 1,4 kWh i februari, men i vår lägenhet (som med sina 58 kvm är bland de större i föreningen) ligger timgenomsnittsförbrukningen enligt Ellevio på ca 0,30 kWh. Högsta timförbrukning är 1,75 kWh när jag scrollar igenom Ellevios tillgängliga data för vår lägenhet. Tillfällen då vår lägenhet peakar är mellan kl 17-19 då det lagas mat, diskas mm.
Bergvärmen måste vara den enskilt mest elintensiva installation vi har i kåken, 33 kw märkeffekt samt 27 kw elspets. I tvättstugan finns det ett torkskåp, en torktumlare samt två tvättmaskiner, alla av märket Elux Wascator, tvättmaskinerna är nya och torkskåp/torktumlare ca 10 år gamla. Alla i normalstorlek för en mindre tvättstuga. Utifrån vad jag kan googla fram så verkar det som att 80A borde vara mer än tillräckligt så därför är jag inne på att det är något fel någonstans. Du råkar inte ha tips på en elfirma som är bra på att felsöka komplexa elfel?
Så det kan ni släppa som möjlig orsak.B brfstockholm skrev:
Är det säkringar för husets abonnemang som går så är felet där, inte i någon lägenhet.
Men 80A i fastighetsel för ett 14-lägenheters hus är rätt kraftigt måste jag säga. (55kW)
Det skulle nästan kunna räcka till att värma upp fastigheten med direktverkande el (en krallig elpatron).
Redigerat:
Pandemin är och för sig en annan sak som är annorlunda. Plötsligt så är det inte bara två pensionärer utan nästan alla jobbar hemifrån utom någon enstaka.B brfstockholm skrev:Hej,
Vi bor i ett trevåningshus (med 14 lägenheter) som färdigställdes i slutet på 30-talet.
Vi har aldrig haft problem med elen i fastigheten förut men i vintras hände plötsligt något för på kort tid gick huvudsäkringen i föreningens källare flera gånger under kort tid. Elkillarna som var där för att byta huvudsäkringarna verkar inte ha någon aning om vad detta handlar om. Vintern var inte ovanligt kall och elanvändningen avviker inte från de senaste årens genomsnittliga elförbrukning. När den nya bergvärmen installerades 2016 så frågade jag om vi då kunde säkra ner effekten (pga minskad effekt) men de som genomförde installationen ansåg att skulle behålla det som det var och att vi då skulle ha "goda marginaler". Vad elkillarna gjort är att omfördela lasten mellan faserna men proppar (inte huvudsäkring) har gått efter det. Dessutom stängde de av en av tvättmaskinerna i tvättstugan. Just nu funkar allt men det är ju ett helt annat klimat nu så jag är rädd att felet kvarstår inför vintern. Det enda som är förändrats under det senaste året är att ny granne flyttade in förra sommaren som blåste ut sin lägenhet totalt och då även drog om elen. När jag frågade elkillarna om vårt stora elfel kunde bero på våra nya grannar så menade han att huvudsäkringen i deras lägenhet i så fall borde ha gått och inte den i källaren. Hur skulle ni felsöka detta vidare? Tips, råd? Har ni tips på el-gurus som verkligen kan sin sak så tar jag tacksamt emot även dessa för vidare felsökning och åtgärd.
Bakgrund:
Funkiskåk byggd 1938
3-fas 80 Ampere huvudsäkring
Bergvärme driftad 2016
Genomsnittlig årsanvändning el 75500 kWH +/-3% beroende på temperatur
Elstigar bytta 2004
Jag skulle nog börja felsöka där som säkringarna löst. En ledning som belastas hårt blir varm på sikt så kan varmgång uppstå, främst i anslutningar. En sak som påskyndar detta är när säkringar löser ut och sedan byts utan att bryta bort lasten. Då uppstår en svetsloppa varje gång säkringen byts. Man kan säga att vid varje säkringsbyte så blir anläggningen lite sämre om bytet inte görs korrekt. Svetsloppor och varmgång leder till dålig kontakt och effektutveckling vid kontaktytor och det blir bara sämre och sämre. Värmen leder initialt till att säkringen värms upp mer av strömmen som flyter genom den vilket kan göra att er 80A säkring löser vid betydligt mindre last.
Se till att någon kommer ut och ser över allt.
Se till att någon kommer ut och ser över allt.
Om värmepump går järnet och några som råkar vara på samma fas kör hög last (spis el. likn.) så blir det tungt.. Ni skulle borda logga strömmen. Eventuellt går det höra med nätägaren om strömvärden för en viss månad. Eller var det ingen gemensam mätare? Isåfall måste det loggas med annat instument..
Varmgång vid hög last är också troligt.
Varmgång vid hög last är också troligt.
Och vad i fastighetsel skulle de använda mer av?B brfstockholm skrev:
Vad går på fastighetselen i detta fall?
Värmepumparna, tvättstuga, belysning och uttag utomhus, i trapphus och källargångar?
Kanske en del ventilation.
Med 80A så tycker jag det är ett mysterium. Jag skulle kastat upp min logger och mätt någon vecka och kollat om det finns något intermittent som drar väldigt höga strömspikar. Dvs någon felaktig pryl, ev något som ger väldigt korta kortslutningar.
