Ett elskåp med Schneider säkringsautomater och en huvudströmbrytare från Ensto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av nyfikenhet undrar jag varför det ä 2.5m2 till häll men inkommande från nästa skåpet ser ut som 1.5m2. Varför inte 2.5m2 hela vägen nästa skåpet?

Det där ser ju rätt underligt ut. Vet du var matningen kommer ifrån? hur är det säkrat i den änden?

H hempularen skrev:
Det där ser ju rätt underligt ut. Vet du var matningen kommer ifrån? hur är det säkrat i den änden?
Den är säkrat med 3x16A i källaren. Skåpet i foton är till en del av huset som är en liten lägenhet.

Är det dom tre ledare som går in i HB underifrån som är matningen till denna undercentral? Jag kan inget om el men det verkar ju fel med tanke på 8 utgående grupper..

Totte_S
L lostinsweden skrev:
[bild] Av nyfikenhet undrar jag varför det ä 2.5m2 till häll men inkommande från nästa skåpet ser ut som 1.5m2. Varför inte 2.5m2 hela vägen nästa skåpet?
Om centralen på bilden verkligen matas med 1,5mm2 så är det lite anmärkningsvärt.
Svårt att gissa kabelarea från en bild, men i en modern kabel tex EQLQ/EXLQ så har ledarna ofta ganska tunn isolering jämfört med äldre kablar och kan därför se lite klena ut. Det kan lika väl vara 2,5mm2.
FK/FQ har lite grövre isolering så det kan vara en synvilla.

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
tommib
Du har två trådar i samma ämne. I andra tråden verkar det framkomma att matande kabel har 2,5 kvmm ledare. Om det är avsäkrat 16 A i matande ände så kan det vara ok (men inte helt givet).

Man kan diskutera lämpligheten i kabeldimensioneringen, det kanske hade varit bättre med en grövre huvudledning, men det kan också vara rimligt med korta avstånd.

Om det är avsäkrat med 16 A dvärgbrytare i matande ände så blir det lite slumpmässigt vad som löser vid kortis, det kan vara ett problem för den som bor i lägenheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.