3 996 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Få ner downlight från taket
Hej!
En av mina spotlights i badrummet gick sönder i morse. Den började fräsa och så luktade det bränt. Stängde av säkringen och tänkte plocka ner den. Men hur gör man egentligen? Den sitter med två fjädrar, men de är stenhårda så det går inte att bara dra ner den som jag trodde; då skär fjädrarna in i gipstaket. Finns det något specialsätt?
Lampan är en Hidealite 8W takspotlight.
En av mina spotlights i badrummet gick sönder i morse. Den började fräsa och så luktade det bränt. Stängde av säkringen och tänkte plocka ner den. Men hur gör man egentligen? Den sitter med två fjädrar, men de är stenhårda så det går inte att bara dra ner den som jag trodde; då skär fjädrarna in i gipstaket. Finns det något specialsätt?
Lampan är en Hidealite 8W takspotlight.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nä, tyvärr, jag känner inte till något specialverktyg som klämmer ihop fjädrarna. Däremot är det ju väldigt olyckligt om de är monterade enbart i gips. Du bör kunna få ut dem så långt att du kommer åt att klämma ihop fjädrarna innan de förstör framsidan på gipset för mycket.
Ja, jag kan få ner dem såpass mycket att jag ser ovansidan av lampan, men där tar det stopp.Bo.Siltberg skrev:
Om jag får ner den så borde jag kunna koppla ur den och endast använda en spotlight va? Eller blir det något knas med drivdon eller så?
Får du in ett finger att bända fjädrarna med? Det kan snäppa till bra så var lite försiktig.
Nej, jag får inte det. Jag får in ett finger så jag kan känna på fjädern, men jag kommer inte åt att bända den. Har försökt att klippa till lite hårdplast och lägga som skydd, men får inte till det heller.I Intresserad22 skrev:
Känns rätt värdelöst att ta hit en elektriker för att byta en spotlight.
Produkter som diskuteras: "spotlight bytare"
Spotlightbytare Wolfcraft
Byt ut spotlights enkelt
53 kr inkl moms
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Då vi inte vet exakt vilken modell av downlight du har är det svårt att gissa vad som är fel. Men på något sätt ska det ju gå att koppla bort den, bara du får lös den. Mer våld kanske
Det låter lite som att hålen i taket är för små.
Hålen är nog exakt vad lampan är, ser det ut som. Ser väldigt tight ut. Problemet verkar vara att själva fjädern är så hård att den skär in i gipset när jag försöker dra ner den. Inte jättesugen på att dra ner hela innertaket. Eller också är jag väl för feg.Bo.Siltberg skrev:
Det brukar gå att få ner ena sidan lite mer så man kommer åt att klämma ihop den ena fjädern först. Sen får man dra ner andra sidan så mycket att den också går att klämma ihop. Jag har hittills aldrig lyckats förstöra gipsen på det sättet men jag håller med om att fjädrarna är onödigt hårda på den typen av spottar.
Normalt går det att dra rakt ner. Lite märken blir det i gipsens ovansida men tillslut får du ner den såpass att fjädrarna står helt lodrät och det är inte längre trögt. I det läget gäller det att vara försiktig och försäkra greppa runt fjädrarna samtidigt som man drar ner downlighten från taket. Att gipsen går sönder har jag aldrig varit med om men det kan såklart hända.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag ser att du bor i Värmland. Jag kan komma förbi kostnadsfritt och dra ut spotten åt dig. Det är alltid lättare om någon annan gör det. Men givetvis tar jag inget ansvar för att hela taket faller ned, om du inte bjuder på öl (enhet: flak). Jag kan ta med en bit gips som du kan reparera med, sååå ta i nu! Glöm inte att filma ifall det blir spektakulärt.S snowballtwo skrev:
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Tryck den i riktning mot ena fjädern och vik ned den. De brukar lossna ganska lätt, men akta fingrarna; det blir som en råttfälla. När ena fjädern är nedvikt brukar det vara lätt att lirka ut den
Ni ska få en uppdatering. Slet och drog och fick till slut ner spoten. Taket stannade kvar, som tur var. nu ska jag bara försöka hitta en ny spot, tydligen hade de slutat tillverka den här.
Spoten började spraka och fräsa och lukta bränt, men hur vet jag att det är spoten och inte drivdonet som är boven?
Spoten började spraka och fräsa och lukta bränt, men hur vet jag att det är spoten och inte drivdonet som är boven?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden