Nu när elpriserna är så dyra som dom är har jag börjat leta "eltjuvar". Jag har problem med el i vattnet och funderingar på om det kan vara kabeln till djupvattenpumpen som är problemet. När jag bytte djupvattenpumpen för ca 6 år sedan la jag märke till att kabeln som går till pumpen i borrhålet var väldigt sliten i isoleringen men jag var för snål för att byta ut den. Nu till min fundering, kan det vara så att om strömmen går ut i vattnet, kan det då vara så att den då förbrukar ström när strömmen går ut i vattnet? Har inte riktigt listat ut hur jag ska mäta detta.
 
Kan du utveckla ditt problem med "el i vattnet"?
Rent vatten leder inte ström. Men isolationsskador kanske gör att ledare i kabeln får kontakt med varandra eller mot foderröret. Om det skulle leda till någon nämnvärd strömökning skulle dock motorskyddet lösa ut.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.