980 läst ·
4 svar
980 läst
4 svar
Utöka befintlig anläggning, äldre materiel
Ska göra ett nytt sovrum till bostadshuset. Har en gammal snart pensionerad bekant som är elektriker, vi har kommit överens om att jag sätter dosor, drar kabel sen kopplar vi in sakerna tillsammans och han "godkänner" eldragningen. Det rör sig om matning från en kopplingsdosa i yttervägg från huset till en kopplingsdosa i utbyggnaden, sen två lamputtag och 10-talet vägguttag.
Saken är att jag har en hel del installationsmaterial (apparatdosor, kabel, flex-slang) som inhandlades för ca 10 år sedan till extrem rabatt när Harald Nyborg lade ner sin affär här i bygden. Märket är mestadels "Bårebo". Då jag och samme elektriker renoverade bostadshuset inhandlade jag mängder med materiel, och har sparat det som blev över. Det räcker med råge till denna utbyggnad och funkade alldeles utmärkt till de jobb som vi hjälptes åt med för 10 år sedan. Denne elektriker är av den typen som fäster flex-slang med spik, som fästes och böjdes med mästerlig snabbhet kan tilläggas... jag föredrar skruvklammer.
Frågan är väl om det finns någon nackdel med att använda detta materiel idag? Det rör sig t.ex.- om de där gröna, gula apparatdosorna som är jobbiga att jobba med då det blir en hel del borrande och sågande i dem när man ska bygga flerfacksaramar, och de har ju inga snabbkopplande stosar som t.ex. VP2 utan man får limma/eltejpa fast flex-slangen, borra genomföringar mellan dem och skruva fast dem i regeln med montageskruv genom sidan av dosan, långt ifrån den användarvänlighet de nyare och betydligt dyrare apparatdosorna har.
Snackade med min bekante och hans svar var ungefär "varför inte"... jag kan ju förstå varför elektriker på debiterbara uppdrag inte vill befatta sig med grejorna, men har man tid att såga, borra, skruva, smältlimma så finns det ju en del pengar att spara, och jag tycker det är synd att bara kasta grejorna.
/S
Saken är att jag har en hel del installationsmaterial (apparatdosor, kabel, flex-slang) som inhandlades för ca 10 år sedan till extrem rabatt när Harald Nyborg lade ner sin affär här i bygden. Märket är mestadels "Bårebo". Då jag och samme elektriker renoverade bostadshuset inhandlade jag mängder med materiel, och har sparat det som blev över. Det räcker med råge till denna utbyggnad och funkade alldeles utmärkt till de jobb som vi hjälptes åt med för 10 år sedan. Denne elektriker är av den typen som fäster flex-slang med spik, som fästes och böjdes med mästerlig snabbhet kan tilläggas... jag föredrar skruvklammer.
Frågan är väl om det finns någon nackdel med att använda detta materiel idag? Det rör sig t.ex.- om de där gröna, gula apparatdosorna som är jobbiga att jobba med då det blir en hel del borrande och sågande i dem när man ska bygga flerfacksaramar, och de har ju inga snabbkopplande stosar som t.ex. VP2 utan man får limma/eltejpa fast flex-slangen, borra genomföringar mellan dem och skruva fast dem i regeln med montageskruv genom sidan av dosan, långt ifrån den användarvänlighet de nyare och betydligt dyrare apparatdosorna har.
Snackade med min bekante och hans svar var ungefär "varför inte"... jag kan ju förstå varför elektriker på debiterbara uppdrag inte vill befatta sig med grejorna, men har man tid att såga, borra, skruva, smältlimma så finns det ju en del pengar att spara, och jag tycker det är synd att bara kasta grejorna.
/S
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Skaffa "rätt" prylar tex dosor som är avsedda för sammankoppling, det blir bättre och går snabbare kostnaden torde bli mycket marginell som del av ditt projekt. Dessutom slipper du "kludda" med egna lösningar som garanterat inte är lika bra som dom "lösningar" som finns färdiga. Att vara "snål" är väl OK men man ska inte vara dumsnål.
Tycker fortfarande det är synd att kasta grejorna. Dessa dosor är ju avsedda för ihopkoppling men om man vill ha en stående flerfacksram får man ju kapa av några stosar med bågfilen så att man får dosan dit man vill.E elmont skrev:Skaffa "rätt" prylar tex dosor som är avsedda för sammankoppling, det blir bättre och går snabbare kostnaden torde bli mycket marginell som del av ditt projekt. Dessutom slipper du "kludda" med egna lösningar som garanterat inte är lika bra som dom "lösningar" som finns färdiga. Att vara "snål" är väl OK men man ska inte vara dumsnål.
Alla byggföretag sålde ju dessa för 10 år sen, idag verkar de inte vara så vanliga, har endast hittat dem hos jem&fix. Byggmax och biltema har övergått till en aningen bättre dosa, men som även den inte är så dyr.
Jag har gott om tid, så snabbhet är inte viktigt.
/S
Till saken hör ju även att man inte får modifiera dosorna och göra div "bonnuppfinningar" och det kanske finns någon orsak till det. dina dosor har ett visst användningsområde där dom fungerar utmärkt så använd dom där och skaffa dosor till din tänkta användning som fungerar där. Kostnaden är försumbar när det gäller några enstaka dosor och slutresultatet blir bra i stället för tveksamt.
Men du gör naturligtvis som du vill, och om du lägger upp en bild på dosorna kanske jag kan ge dig nått tips.
Men du gör naturligtvis som du vill, och om du lägger upp en bild på dosorna kanske jag kan ge dig nått tips.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Håller med. Använd dosorna där det går utan att göra egna ihopmonteringar för flerfacksramar, eller där du behöver få ut en stos 90 grader mot en annan. Sådant är nya dosor suveräna till.
Men det finns ingen anledning att dumpa dem bara pga. ålder. Det där med fixering av slangen med eltejp, se till att slangen är fixerad mekaniskt (spik/klammer) Max 15 cm från dosan. Tejpen duger när du drar i trådar nu. Men om det behöver bytas om 10-50 år så är det stor risk att slangen hoppar ur stosen, om den bara hålls fast av tejp.
Men det finns ingen anledning att dumpa dem bara pga. ålder. Det där med fixering av slangen med eltejp, se till att slangen är fixerad mekaniskt (spik/klammer) Max 15 cm från dosan. Tejpen duger när du drar i trådar nu. Men om det behöver bytas om 10-50 år så är det stor risk att slangen hoppar ur stosen, om den bara hålls fast av tejp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden