Hej, lite bakgrund: för ett tag sen slog en säkring av och taklampan i vardagsrummet dog. Det gnistrade till uppe i lampan. Jag gick och slog på säkringen igen men samma sak hände direkt. Efter det slutade lamputtaget helt att fungera. Jag trodde först att det var problem med dimmern (led) och bytte till Plejd igår. Problemet är att jag inte får upp plejd-enheten i appen. Det kommer heller ingen ström till taklamputtagen Har jag kopplat in den rätt (se bild)? Jag följde hur föregående dimmer var inkopplad. Jag har mätt strömmen i kablarna som finns vid dimmern och det blir utslag där, dock inte uppe i taket.
Jag har felsökt ALLT som jag kommer på, bytt lampa, bytt lampkontakt, bytt dimmer etc. Bor i lägenhet och huvudsäkringarna i trapphuset är check. Var kan problemet ligga? Har ni några förslag på vad jag kan göra för att hitta felet?
Jag har felsökt ALLT som jag kommer på, bytt lampa, bytt lampkontakt, bytt dimmer etc. Bor i lägenhet och huvudsäkringarna i trapphuset är check. Var kan problemet ligga? Har ni några förslag på vad jag kan göra för att hitta felet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, skulle kunna vara som så att du har förväxlat tändtråd och matning till plejden. Om man skall följa färgstandard så brukar vit vara tändtråd och brun matande fas, dvs de skall byta plats i plejdens skruvplint. Men det är ju inte säkert att så är fallet i ditt hus. Men vilka färger är det uppe vid lampan som du kopplar till? Och om du mäter mellan blå och brun resp. mellan vit och blå vad får du för värde då?
Tack för snabbt svar! Uppe vid lampan är det en blå, en vit och en gul/grön. Jag har inte mätt den exakta spänningen. Jag har bara haft en enkel spänningsprovare som bara indikerar på att det finns spänning, inget omfång. Jag har egentligen bara följt den förar dimmerns koppling. Ser något ut att vara felkopplat?R roli skrev:Hmm, skulle kunna vara som så att du har förväxlat tändtråd och matning till plejden. Om man skall följa färgstandard så brukar vit vara tändtråd och brun matande fas, dvs de skall byta plats i plejdens skruvplint. Men det är ju inte säkert att så är fallet i ditt hus. Men vilka färger är det uppe vid lampan som du kopplar till? Och om du mäter mellan blå och brun resp. mellan vit och blå vad får du för värde då?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om den vita tråden som sitter på L i plejden går direkt upp till lampkontakten så sitter den fel i plejden. L där betyder matning med 230V. Tändtråden som dimras skall sitta på tecknet "våg med pil". Så där är din felkoppling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 810 inlägg
Och hur var den dimmern inkopplad?E Ehedmark skrev:
Du har kopplat Plejden rätt om brun är tändtråd, blå neutralledare och vit tändtråd. Stämmer det med din installation?
Vad drar du för slutsatser av det? Vad skulle vit kunna ha för funktion?E Ehedmark skrev:
Du har gjort ett allvarligt fel genom att koppla på chans. Du måste ta reda på vad varje ledare har för funktion och koppla in Plejdpucken rätt från början. Försök inte mäta, som du märker går det inte bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden