Vet inte om detta är en VVS-fråga eller en el-fråga. Gör ett försök här.

Tanken är att koppla in någon form av relä till dessa portar för att med hjälp av Home Assistant kunna styra om pumpen ska ha möjlighet att aktivera tillsatsen eller inte baserat på timpriser, innetemp osv. Detta är inga större problem, frågan är hur detta ska kopplas in och med vilka lämpliga komponenter: Här är ett utdrag från manualen:

Schematisk illustration av styrdon och belastningsvakt med markeringar och anvisningar för kontakttyper och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har tänkt använda ett relä som matas med 230V men kan styra en helt annan last. Exempelvis Shelly 1 borde fungera ypperligt.

Schamatsk bild som visar koppling av strömförsörjning med seriell port och brygga.

Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?" :( Jag har hyfsad vana av att koppla hushållsel samt övrig elektronik, dock aldrig pillat med värmepumpar...

Hade varit trevligt att få till detta innan kylan kommer så att jag själv slipper springa och slå av/på tillsatsen varje dag. Den sitter ju så sjukt dumt till på Nibe 310, att man måste lyfta av frontplåten.

/S

• Blå rund WiFi-strömbrytare Shelly 1 med etiketter för anslutningar och inställningar.
    Skapa konto
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Hm, det var en intressant tanke. Jag har redan en Shelly EM3 med oanvänd relästyrning i min 310P värmepump för effektmätning. Ska titta på det, återkommer om jag bliver klokare.

• Gilla
steve5432
  • Laddar…
S steve5432 skrev:

Tanken är att koppla in någon form av relä till dessa portar för att med hjälp av Home Assistant kunna styra om pumpen ska ha möjlighet att aktivera tillsatsen eller inte baserat på timpriser, innetemp osv. Detta är inga större problem, frågan är hur detta ska kopplas in och med vilka lämpliga komponenter: Här är ett utdrag från manualen:

[bild]

Jag har tänkt använda ett relä som matas med 230V men kan styra en helt annan last. Exempelvis Shelly 1 borde fungera ypperligt.

[bild]

Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?" :( Jag har hyfsad vana av att koppla hushållsel samt övrig elektronik, dock aldrig pillat med värmepumpar...

Hade varit trevligt att få till detta innan kylan kommer så att jag själv slipper springa och slå av/på tillsatsen varje dag. Den sitter ju så sjukt dumt till på Nibe 310, att man måste lyfta av frontplåten.

/S
Hej,
har också dessa funderingar på min 310p men mha en Shelly UNI som har 2 potentialfria utgångar default och drivs med 12v. Anslutningarna sitter under nedre frontplåten (skruvas av) medan pumpen är avstängd. Ser inga större problem att koppla in mig på dessa, då vi pratar lågspänning. Några garantier lär väl ändå inte finnas kvar.

0001662_2775_300.jpeg

S steve5432 skrev:

[bild]

[bild]

/S
Om jag läser shelly-diagramet rätt så behöver du två st om du vill blockera all eleffekt i NIBEn.
Har du det inre kopplingsdiagramet för VPn ?
Eftersom instruktionen nämner 3 kontaktorer så undrar jag då vad som matas via kontaktor 10.
0 på de två shelly till minus och A till den ene och B till den andre.
Sluten brytare i shelly - rundstyrning till.
Är pumpen byglad inuti ? Troligtvis inte.

en shelly uni räcker för både A och B.

Diagramet är ritat som det är eftersom konstruktören väntade sig att kunden har olika lådor för belastningsvakt och rundstyrning.

Satt rundstyrningen i anslutning till mätaren ? och därmed möjlig att plombera efter anslutning ?

Kontaktor 10 är den som matar huvudsteget på 6 kW i elpatronen. Kontaktor 67 matar 3 kW-steget och kontaktor 69 matar 4,5 kW-patronen. Kontaktor 69 och 4,5 kW-patronen är ytterst sällsynta, de flesta 310P leveredes med 9 kW el-patron.

J Josth skrev:
Kontaktor 10 är den som matar huvudsteget på 6 kW i elpatronen. Kontaktor 67 matar 3 kW-steget och kontaktor 69 matar 4,5 kW-patronen. Kontaktor 69 och 4,5 kW-patronen är ytterst sällsynta, de flesta 310P leveredes med 9 kW el-patron.
OK, då behöver både A och B anslutas till - om man vill blockera hela elpannan.

Enbart A - då är 6 kW blockerad
B - 3 kW blockerad.

Beroende på hur den är gjord så om man blockerar enbart 6 kW så undrar jag hur värmepumpen stegar upp elpannan.

Enbart A så är steg 3 på 4,5 kW bortkopplad om den finns installerad.
Enbart B så är steg 2 och 3 på 3 kW resp. 4,5 kW bortkopplade.
A + B så är steg 1 på 6 kW, steg 2 på 3 kW och steg 3 på 4,5 kW alla bortkopplade.

Kan tillägga att steg 2 på 3 kW är leveranskopplad som 2 kW fysiskt för att balansera de olika faserna. Det är alltså möjligt att ganska enkelt koppla om till olika reducerade effekter på de olika stegen beroende på vad man vill få ut.

Redigerat:
Jag skulle ge mig på att testa detta.
Men blir osäker på vad som plint 14 nu.
Är det den jag ringa in med rött?
Och pin 1 är då i botten?

Jag kanske har ett äldre styrkort. Huset år från 2005-2006.

• Elektroniskt kretskort med röd ring kring en kontakt, text markerande pin 1 och diverse komponenter.
    Skapa konto
  • Styrkortsskiss med utmärkt plint 14 inringad i rött och numererade kontaktpunkter.
    Skapa konto
Det där är den senaste generationen av styrkort. Man kan se det på byglingarna. Plint 14 sitter i mellanhöjd till vänster på värmepumpen under den mittersta plåten som måste skruvas bort. Det du har ringat in är kablaget som går till plint 14 från styrkortet.

• Gilla
Jonas Björklund
  • Laddar…
Oj, jag "överarbetade" det lite. Hittade plinten nu. :-)

• Elcentral med öppen plint och exponerade kablar mot en isolerad vägg.
    Skapa konto
Någon som vågar sig på att bygla 'A' och 'B' så att du kan koppla till/ifrån ' - ' till båda med bara 1 relä? :p

Fick det inte att fungera. Mätte med multimeter att A och/eller B har kontakt med pin 1.
Får fundera lite mer.

• Skärmvisning av Shelly 2.5 gränssnitt med energiförbrukningen 0W för två kanaler, problem med anslutning.
    Skapa konto
  • Elektronisk apparat med digital display som visar 0152, justeringsknappar och olika symboler.
    Skapa konto
  • Elektrisk installation med multimeter och relä på en vägg, trassel av kablar och ledningar.
    Skapa konto
J Jonas Björklund skrev:
Fick det inte att fungera. Mätte med multimeter att A och/eller B har kontakt med pin 1.
Får fundera lite mer.
Fast dioden betyder ju bara att värmepumpen får använda elpatron - inte att den kan. Testa spola varmvatten och se om elpatronen går igång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.