Vet inte om detta är en VVS-fråga eller en el-fråga. Gör ett försök här.
Tanken är att koppla in någon form av relä till dessa portar för att med hjälp av Home Assistant kunna styra om pumpen ska ha möjlighet att aktivera tillsatsen eller inte baserat på timpriser, innetemp osv. Detta är inga större problem, frågan är hur detta ska kopplas in och med vilka lämpliga komponenter: Här är ett utdrag från manualen:
Jag har tänkt använda ett relä som matas med 230V men kan styra en helt annan last. Exempelvis Shelly 1 borde fungera ypperligt.
Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?"
Jag har hyfsad vana av att koppla hushållsel samt övrig elektronik, dock aldrig pillat med värmepumpar...
Hade varit trevligt att få till detta innan kylan kommer så att jag själv slipper springa och slå av/på tillsatsen varje dag. Den sitter ju så sjukt dumt till på Nibe 310, att man måste lyfta av frontplåten.
/S
Tanken är att koppla in någon form av relä till dessa portar för att med hjälp av Home Assistant kunna styra om pumpen ska ha möjlighet att aktivera tillsatsen eller inte baserat på timpriser, innetemp osv. Detta är inga större problem, frågan är hur detta ska kopplas in och med vilka lämpliga komponenter: Här är ett utdrag från manualen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tänkt använda ett relä som matas med 230V men kan styra en helt annan last. Exempelvis Shelly 1 borde fungera ypperligt.
Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?"
Hade varit trevligt att få till detta innan kylan kommer så att jag själv slipper springa och slå av/på tillsatsen varje dag. Den sitter ju så sjukt dumt till på Nibe 310, att man måste lyfta av frontplåten.
/S
Hej,S steve5432 skrev:Vet inte om detta är en VVS-fråga eller en el-fråga. Gör ett försök här.
[bild]
[bild]
Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?"Jag har hyfsad vana av att koppla hushållsel samt övrig elektronik, dock aldrig pillat med värmepumpar...
/S
har också dessa funderingar på min 310p men mha en Shelly UNI som har 2 potentialfria utgångar default och drivs med 12v. Anslutningarna sitter under nedre frontplåten (skruvas av) medan pumpen är avstängd. Ser inga större problem att koppla in mig på dessa, då vi pratar lågspänning. Några garantier lär väl ändå inte finnas kvar.
Om jag läser shelly-diagramet rätt så behöver du två st om du vill blockera all eleffekt i NIBEn.S steve5432 skrev:Vet inte om detta är en VVS-fråga eller en el-fråga. Gör ett försök här.
[bild]
[bild]
Har gett upp att få tag i en elektriker som vill åta sig detta jobb... ringde även den lokale Nibe-teknikern som svarade med ett "ehhh va?"Jag har hyfsad vana av att koppla hushållsel samt övrig elektronik, dock aldrig pillat med värmepumpar...
/S
Har du det inre kopplingsdiagramet för VPn ?
Eftersom instruktionen nämner 3 kontaktorer så undrar jag då vad som matas via kontaktor 10.
0 på de två shelly till minus och A till den ene och B till den andre.
Sluten brytare i shelly - rundstyrning till.
Är pumpen byglad inuti ? Troligtvis inte.
en shelly uni räcker för både A och B.
Diagramet är ritat som det är eftersom konstruktören väntade sig att kunden har olika lådor för belastningsvakt och rundstyrning.
Satt rundstyrningen i anslutning till mätaren ? och därmed möjlig att plombera efter anslutning ?
Diagramet är ritat som det är eftersom konstruktören väntade sig att kunden har olika lådor för belastningsvakt och rundstyrning.
Satt rundstyrningen i anslutning till mätaren ? och därmed möjlig att plombera efter anslutning ?
Kontaktor 10 är den som matar huvudsteget på 6 kW i elpatronen. Kontaktor 67 matar 3 kW-steget och kontaktor 69 matar 4,5 kW-patronen. Kontaktor 69 och 4,5 kW-patronen är ytterst sällsynta, de flesta 310P leveredes med 9 kW el-patron.
OK, då behöver både A och B anslutas till - om man vill blockera hela elpannan.J Josth skrev:
Enbart A - då är 6 kW blockerad
B - 3 kW blockerad.
Beroende på hur den är gjord så om man blockerar enbart 6 kW så undrar jag hur värmepumpen stegar upp elpannan.
Enbart A så är steg 3 på 4,5 kW bortkopplad om den finns installerad.
Enbart B så är steg 2 och 3 på 3 kW resp. 4,5 kW bortkopplade.
A + B så är steg 1 på 6 kW, steg 2 på 3 kW och steg 3 på 4,5 kW alla bortkopplade.
Kan tillägga att steg 2 på 3 kW är leveranskopplad som 2 kW fysiskt för att balansera de olika faserna. Det är alltså möjligt att ganska enkelt koppla om till olika reducerade effekter på de olika stegen beroende på vad man vill få ut.
Enbart B så är steg 2 och 3 på 3 kW resp. 4,5 kW bortkopplade.
A + B så är steg 1 på 6 kW, steg 2 på 3 kW och steg 3 på 4,5 kW alla bortkopplade.
Kan tillägga att steg 2 på 3 kW är leveranskopplad som 2 kW fysiskt för att balansera de olika faserna. Det är alltså möjligt att ganska enkelt koppla om till olika reducerade effekter på de olika stegen beroende på vad man vill få ut.
Redigerat:
Jag skulle ge mig på att testa detta.
Men blir osäker på vad som plint 14 nu.
Är det den jag ringa in med rött?
Och pin 1 är då i botten?
Jag kanske har ett äldre styrkort. Huset år från 2005-2006.
Men blir osäker på vad som plint 14 nu.
Är det den jag ringa in med rött?
Och pin 1 är då i botten?
Jag kanske har ett äldre styrkort. Huset år från 2005-2006.
Det där är den senaste generationen av styrkort. Man kan se det på byglingarna. Plint 14 sitter i mellanhöjd till vänster på värmepumpen under den mittersta plåten som måste skruvas bort. Det du har ringat in är kablaget som går till plint 14 från styrkortet.
Man ser att styrkortet är inställt på slutande kontaktfunktion som det är vid leverans. Lite små skillnader mellan olika årsmodeller. Manualen som gällde 2005-10-01 - 2006-01-15 finns här: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11434/511334-1.pdf
Fick det inte att fungera. Mätte med multimeter att A och/eller B har kontakt med pin 1.
Får fundera lite mer.
Får fundera lite mer.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer