Har en gammal energimätare av typen genomgående uttag och lcd. Tyvärr verkar den inte längre fungera och dessa tider kunde det vara kul att kolla mina individuella förbrukare.

Gissar att de som finns på biltema är bra nog (framgår dåligt i deras manual om den är trms) men verkar som sagt poppis i dessa tider så de är slutsålda och så verkar fallet vara på många andra butker av samma dignitet som biltema.

Önskar ett spann upp till dryga 3kW och att den samtidigt klarar tex en led bordslampa. Först helt inne på samma typ jag har med lcd med trådlös kanske inte är så dumt så man slipper slå knut på sig själv för att läsa av.
Hittar mest prylar som verkar ha som främsta syfte att vara timer och då de inte specar hur de mäter energi så ltar jag inte på att de är bra nog om jag inte får en rekommendation.

Så om någon har ett tips tar jag gärna emot.

N Nizztos skrev:
Har en gammal energimätare av typen genomgående uttag och lcd. Tyvärr verkar den inte längre fungera och dessa tider kunde det vara kul att kolla mina individuella förbrukare.

Gissar att de som finns på biltema är bra nog (framgår dåligt i deras manual om den är trms) men verkar som sagt poppis i dessa tider så de är slutsålda och så verkar fallet vara på många andra butker av samma dignitet som biltema.

Önskar ett spann upp till dryga 3kW och att den samtidigt klarar tex en led bordslampa. Först helt inne på samma typ jag har med lcd med trådlös kanske inte är så dumt så man slipper slå knut på sig själv för att läsa av.
Hittar mest prylar som verkar ha som främsta syfte att vara timer och då de inte specar hur de mäter energi så ltar jag inte på att de är bra nog om jag inte får en rekommendation.

Så om någon har ett tips tar jag gärna emot.
Skrev just detta inägg på liknande frågeställning:

https://www.byggahus.se/forum/threa...er-och-vitvaror-i-hemmet.467698/#post-4908596

H Harald Blåtumme skrev:
Skrev just detta inägg på liknande frågeställning:

[länk]
Tyvärr är ju just den begränsad till 10A vilket gör att den faller för mig. Framgår tyvärr inte eller något om noggranhet etc.
Hur verkar den annars? Känns siffrorna rätt både vid stora och små laster? Framgår det av medföljande manual eller liknande om den kör trms?

C
Energimyndigheten gjorde ett test 2015, så inte jätteaktuellt idag, men det finns en del intressant analys att läsa där också:
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/elmatare---enkla/

Typiskt använder dessa mätare någon av de färdiga kretsar för ändamålet som finns på marknaden så variationen verkar inte vara så stor och de har generellt god precision utom för små effekter.

• Gilla
Nizztos
  • Laddar…
Nej det var dåligt med info. Bara provkört mot div stereoutrustning, någon gammal halogenbelysning, en frysbox. Men siffrorna verkar rimliga jfr andra liknande energimätare jag kollat med tidigare. 10 A / 2400W är max på den, sant.
___
Även små belastningar fångas upp bra, typ en X-box series x på standby vs sitt lägsta ”strömsparläge” vilket visade sig i ca 7 W skillnad. Även vanliga småladdare syns i vad de förbrukar, typiskt 2 - 5 W i tomgångsdrift.

Redigerat:
  • Gilla
Nizztos
  • Laddar…
Tack båda.
Verkar då som att dessa smart plugs borde vara ok för mig. Man kan ju gissa att de bygger på samma teknik som de med lcd baserat på observerat resultat. Borde då kunna välja valfri smart plug som klarar mina 3kW. Nedis verkar tex ha en som dessuom är IP44 sä chansar nog på den.

Jag kan verkligen rekommendera en investering i åtminstone en sån här app-uppkopplad smartplug med energimätare. Bara att i realtid kunna se vad olika grejer drar är en rejäl ögonöppnare.

Som i vårt hemmakontor: två laptopar med varsin stor extraskärm, diverse periferiutrustning, förstärkare, subbas, aktiva högtalare, mikrofonsteg externa ljudkort och skit - ca 140 W när det är bara vanligt kontorsjobb, litet mer vid videokonferens eller inspelning men inte så stor skillnad.

I samma rum har vi även en mysig 300W halogen uplight, som rejält neddimmrad drar 120-140 W ensam... gissa vad vi stängde ner och ersatte med LED omedelbums. Plus såklart: lära sig stänga av sina laptopar helt när arbetet är slut för dagen, fimpa strömmen till hela rasket och låta det dra noll W tills nästa arbetsdag vi jobbar hemma.

Ingen förlust av livskvalitet, bara att ändra vanor från att låta allt stå igång och släcka ner sig till standby som drog iaf 60 W konstant som baseline, utan att någon ens använder maskinerna.

När man väl förstått vad olika grejer drar kan man flytta smartpluggen till någon annan anläggning att granska och optimera, kanske något man kan tidsstyra via pluggen. Tv/video/stereo/spel-setupen har fått sig en liknande genomgång, med total avstängning när det inte används plus översyn av standbylägen för energioptimering. Ska bli spännande att se vad det får för effekter på nästa elfaktura, vi skärpte oss bara helt nyligen... därför att det inte spelade någon som helst roll tidigare med vårt fina fasta elavtal som nu är ett minne blott.

• Gilla
Nizztos
  • Laddar…
Vi har en sådan här:

En digital energiförbrukningsmätare som visar 0,808 kW på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som är köpt på ClasO för många år sedan, finns inte längre hos dem men går att få tag på via internet. Den visar vår förbrukning just nu som i skrivande stund är 0,808kW. Sitter tre stycken givare monterade på var sin fas där de går in i centralen. Sedan skickas informationen trådlöst till enheten på bilden. Den sparar informationen i ca 9 månader då är minnet fullt och börjar skriva över den äldsta informationen. Så tankar man ur den 2 ggr per år så får man fin statestik över år/månad/vecko/dygns förbrukning på datorn. Nu är mitt program i datorn gammalt och jag har inte lyckats flytta över det till min bärbara så än så länge ligger det i en dator som snart har gjort sitt (pensionerad).

R roli skrev:
Vi har en sådan här:

[bild] som är köpt på ClasO för många år sedan, finns inte längre hos dem men går att få tag på via internet. Den visar vår förbrukning just nu som i skrivande stund är 0,808kW. Sitter tre stycken givare monterade på var sin fas där de går in i centralen. Sedan skickas informationen trådlöst till enheten på bilden. Den sparar informationen i ca 9 månader då är minnet fullt och börjar skriva över den äldsta informationen. Så tankar man ur den 2 ggr per år så får man fin statestik över år/månad/vecko/dygns förbrukning på datorn. Nu är mitt program i datorn gammalt och jag har inte lyckats flytta över det till min bärbara så än så länge ligger det i en dator som snart har gjort sitt (pensionerad).
En bra pryl men i mitt fall ute efter att kolla individuella förbrukare så den gör inte det jag behöver.

N Nizztos skrev:
En bra pryl men i mitt fall ute efter att kolla individuella förbrukare så den gör inte det jag behöver.
Den reagerar på individuella förbrukare också. Man ser ju hur mycket det ökar/minskar när man slår på resp. av den förbrukare som man vill mäta, kanske inte enstaka watt och man får säkerställa att inget annat slås på/av medans man kollar.

R roli skrev:
Den reagerar på individuella förbrukare också. Man ser ju hur mycket det ökar/minskar när man slår på resp. av den förbrukare som man vill mäta, kanske inte enstaka watt och man får säkerställa att inget annat slås på/av medans man kollar.
Japp, men fungerar ju bara för momentan förbrukning. Om jag tex vill se hur mycket en kyl/frys drar så måste jag ju göra det över tid och det är där man får problem. Om jag däremot bara vill se hur mycket en fläkt drar i drift så kommer man nog tillräcklgt nära.

köp en Shelly Plug S och sätt i vägguttaget så får du både momentanförbrukning och ackumulerat över tid, inklusive grafisk representation
Smartpluggens app med elförbrukningsgraf och enhet märkt 'Köksfönster' aktiv med förbrukning på 1.9 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

verkar vara lite slutsålda här och där, men finns kvar hos exempelvis https://www.m.nu/rela-wifi/shelly-plug-s-liten-wifistrombrytare-med-energimatning-vit

eller ett fyrpack hos https://www.amazon.se/Shelly-Plug-S-uttag-4-pack/dp/B09YNMV87K

när man tröttat att studera elförbrukningen övergår man till att låta pluggen/pluggarna göra det dom är tänkta för – att styra lampor och liknande (som i den bifogade bilden, där Shellyn tänder en fönsterlampa vid solnedgången, och den stigande elförbrukningen visar att den lyser allt längre för varje dag)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.