Hej!

Jag undrar om någon har någon susning om man med enkla medel kan låsa fast en vipptryckknapp för att förhindra att strömmen bryts?

Har klåfingriga barn som lajjar med knappen till utebelysningen vilket leder till att alla IKEA Trådfri glödlampor behöver omprogrammeras stup i kvarten

Strömbrytaren är en Schneider. Bifogar bilder.
Tack på förhand!

Mvh
Tobias

• Vit strömbrytare av märket Schneider monterad på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttagsinstallation på vägg från Schneider Electric.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygla bakom brytaren. Men vad är det för lampor som måste programmeras om de stängs av. Det låter ju inte klokt.

• Gilla
udihow
  • Laddar…
tommib
Eller ta bort brytaren helt och ersätt med ett skruvat doslock.

Vill du ändå kunna bryta när det passar dig är det fysisk blockering som gäller, typ skruva dit en plexiglasskiva eller något framför. Att låsa en vippbrytare låter sig inte göras på något normalt sätt.

D Daniel 109 skrev:
Bygla bakom brytaren. Men vad är det för lampor som måste programmeras om de stängs av. Det låter ju inte klokt.
Tack Daniel, det låter som ett jobb för en elektriker - för det är ingen typ sprint man bara kan hooka i va?

Ikea har så att man kan nollställa kopplingen till Wi-Fi-gateway om man bryter strömmen några gånger i snabb serie. Så där som man gör om man är fyra år

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Eller ta bort brytaren helt och ersätt med ett skruvat doslock.

Vill du ändå kunna bryta när det passar dig är det fysisk blockering som gäller, typ skruva dit en plexiglasskiva eller något framför. Att låsa en vippbrytare låter sig inte göras på något normalt sätt.
Ok, tack då har jag koll på vad som gäller.

Bästa svaret

Det är möjligt att du kan lägga något bakom det lösa delen av knappen som blockerar den. Jag har inte testat den varianten.

Du behöver en trådstump på några cm för att bygla på brytarens baksida ta en bild och lägg upp så får du ledning av någon ;)

• Gilla
tbswstn
  • Laddar…
Eller flytta en ledare från ett hål till ett annat.

• Gilla
tbswstn
  • Laddar…
traceour traceour skrev:
Om du har 3d printer..
[länk]
traceour traceour skrev:
Om du har 3d printer..
[länk]
Underbart! Jag kan nog skaka fram någon som kan hjälpa mig med print. Tusen tack allihopa!

T tbswstn skrev:
Underbart! Jag kan nog skaka fram någon som kan hjälpa mig med print. Tusen tack allihopa!
Gör så, kan printa o skicka annars

traceour traceour skrev:
Om du har 3d printer..
[länk]
Hur fungerar den? Sätter man den som ett lock över befintlig vippa eller måste vippan först tas bort för att sedan montera det printade locket?

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kanske enklare att köpa ett lock för 28:- avsett för ändamålet?
[länk]
[bild]
japp, det var så det slutade! Just den du länkade till köpte jag.

Då är det ju lättare att koppla om bakom den befintliga brytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.