8 108 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Koppling av induktionshäll perilex
Tack! Som 50-åring har man ju bytt några strömbrytare och gjort småpul med el inom lagens råmärken. Men detta med 230V och 400V på häll har jag aldrig kopplat (!) i mitt huvud. Har förstått att både spisar och ugnar kan vara ”krävande” men inte att ett kopplingsschema som visar 400V skulle vara rätt i Sverige. Tack för förklaring. Ska inte försöka förstå mer än det jag fått idag. Bäst så för det är nog som Stenis sa en gång ”det går inte och förklara för en som int begrip”A Avemo skrev:Ja. Koppla efter den skissen.
En orsak till missförstånd är att det går att få 230 eller 400 volt ur ett och samma uttag. En annan orsak till missförstånd är att det ofta står 400 V när flera faser är inkopplade trots att spisen får 230V. Du ser ju själv motsägelsen på din inkopplingsanvisning. Det står som inkoppling till 380-400V trots att det tydligt framgår att spisen skall drivas med 220-240V.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Jag vet inte var beteckningen "400 V 2 N~" kommer ifrån faktiskt. I alla standard jag sett så anges båda huvudspänning och fasspänning så det borde stå "400/230 V 2 N~" vilket hade varit lite tydligare. Som vanligt med standarder så finns det flera standarder...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, fick köpt det där perilexuttaget ”400V”
Uttaget var intakt och lämnades orört.
Ursäkta min totala snurrighet. Kollade nu på ”400V kopplingsschemat” och inser att det var ju exakt så jag hade kopplat. Jag var så nöjd när jag ordnat allt och tänkte att det kändes bra med ny variant på koppling. Så kollade jag bilderna och ser att det är ju exakt samma som tidigare. Ja fy f*n vad dålig jag var på att beskriva. Och har ju mest förvillat! Men ni som haft koll har haft koll (Saxen på bilden har inte använts för att klippa kablar)
Tack för engagemanget!
Uttaget var intakt och lämnades orört.
Ursäkta min totala snurrighet. Kollade nu på ”400V kopplingsschemat” och inser att det var ju exakt så jag hade kopplat. Jag var så nöjd när jag ordnat allt och tänkte att det kändes bra med ny variant på koppling. Så kollade jag bilderna och ser att det är ju exakt samma som tidigare. Ja fy f*n vad dålig jag var på att beskriva. Och har ju mest förvillat! Men ni som haft koll har haft koll (Saxen på bilden har inte använts för att klippa kablar)
Tack för engagemanget!
Moderator
· Stockholm
· 57 739 inlägg
Det enda som möjligen är tveksamt på bilden, är att du möjligen ha skalat höljet lite för mycket. Det måste komma in under dragavlastningen som du ännu inte har monterat på bilden. Möjligt att det går att skjuta in kabeln tillräckligt.
Exakt och det fattade jag inte hur mycket ni än förklarade för mig. Istället roade jag mig med att koppla 230V varianten för att sedan konstatera att jag ju skulle koppla 400V. Kopplade om till 400 och då fattade jag att det varit så hela tiden. Brainfreeze från första början när jag farit runt och letat perilex 230V stickkontakterA Avemo skrev:
Jag fick in så att dragavlastningen nöp på halva höljet. Kände efter så att det satt ok fast. Nu kommer den ju sitta på plats helt orörd. Till det smäller nästa gång vill säga.. Var mer oroad över den svarta som blev lite tvångsböjd, men det var ett milt tryck för att böja till 1,5 mm ledningen så att allt kom på plats.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 739 inlägg
Som du skriver så är risken med dålig dragavlastning nog begränsad. Men det duger egentligen inte med bara halva.
Och om man är lite petig så ser jag ett litet fel ytterligare. Det skall egentligen vara lite slack på jordledaren. Om kabeln trots allt slits ur kontakten så skall jord vara den sista som dras loss.
Och om man är lite petig så ser jag ett litet fel ytterligare. Det skall egentligen vara lite slack på jordledaren. Om kabeln trots allt slits ur kontakten så skall jord vara den sista som dras loss.
Petig är bra. Nu är jag trygg med att jag lyckades få till det iaf, efter många rundgångar i huvudet. Ska köpa mig en liten kabelskalare och förfina det hela. (Har bara en stor oskarp i lådan) Tack för info om vad som helt enkelt gäller för att det ska vara rätt utfört och säkert.H hempularen skrev:Som du skriver så är risken med dålig dragavlastning nog begränsad. Men det duger egentligen inte med bara halva.
Klicka här för att svara