H hempularen skrev:
Det som är lite skumt, är att du skriver att i centralen finns det en tvåfasmatning till dosan, men i dosan ser det ut som 3 faser. Troligen är det 3 fastrådar mellan dosan och centralen, men en av dem är oinkopplad i centralen.
Jag har inte kikat bakom dvärgbrytarna, utan jag återger bara det som står på locket. Tänkte dock gå loss med multimetern och kika på varje kabel och sedan fälla dvärgbrytarna för att säkerställa hur de är kopplade.

C calibramicke skrev:
Jag har inte kikat bakom dvärgbrytarna, utan jag återger bara det som står på locket. Tänkte dock gå loss med multimetern och kika på varje kabel och sedan fälla dvärgbrytarna för att säkerställa hur de är kopplade.
En formell sak när du nu skaffat denna typ av uttag är att du om du ska följa de så ofta nämnda tillverkarens anvisningar ska det vara en två eller trepolig dvärgbrytare till det. Avsikten är att om man bryter säkringen ska det gälla båda faserna till uttaget med en manöver så enpoliga är då inte korrekt.

Bara så du är med på det. Generellt är ofta allt snack om tillverkarens anvisningar av typ goddag yxskaft men här har det en viss inverkan säkerhetsmässigt när någon ev ovan senare går in och ska göra det tillåtna jobbet att byta uttag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om du köper en tumlare med värmepump klarar du dig även med bara en fas. Så har vi kört i flera år och här går maskinerna i princip jämt.

Om man behöver 3 uttag så kan man kanske gå vägen med en 3-facks förhöjningsram. Infällt 2-vägs är dock mer passande lösning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.