Jag behöver ytterligare ett el-uttag i ett rum. Tänker gå ut från en apparatdosa med uttag. Ledningarna till dosan ligger i VP-rör inne i väggen. Ämnar borra ett 16 mm häl i väggen ca 15 cm under upparatdosan. Hålet borras snett in mot dosan och genom dosans ytterhölje. I hälet pressas in en bit VP-rör, som sågas av jäms med väggen. Genom rörstumpen dras en kulokabel med skyddsjord in i dosan, där trådarna ansluts. Kuloledningen fästs på rummets innervägg,och dras fram till stället, där jag vill montera ett utanpåliggande el-uttag. Är detta ett korrekt montage? Får man blanda infällt och utanpåliggande el-materiel såsom jag har beskrivt?
 
A
Det låter seriöst, inga problem. Hade själv struntat i VP-Rörs stumpen och borrat 10mm.
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
B Bengt_5211 skrev:
Varför borra när du kan använda ett doslock med kabelutlopp.
TS vill ju ha uttaget kvar, då blir det svårt med ett doslock !
 
Helt rätt, missade att det gäller vidarekoppling från ett vägguttag, sorry!
 
B Bengt_5211 skrev:
Varför borra när du kan använda ett doslock med kabelutlopp.

[länk]
Javisst, men då kan jag väl inte behålla det befintliga el-uttaget?
 
Mer korrekt är att sätta en rot-ram vid det befintliga uttaget, dock blir det ganska klumpigt och fult så det är vanligt förekommande att borra in kabeln i dosan.
 
E elmont skrev:
Sätt en rotram och behåll uttaget, dra en kulo
[länk]
rotramen är avsedd att användas för att gå vidare med en "kabel" från ett befintligt infällt uttag
Hej Elmont! Jag kollade runt lite på rotramar på nätet. Gör man ett lagom stort hål i rotramen och tar ut kuloledningen igenom det? Har akldsrig träffat på rotramar i butikerna. En relativt ny produkt?
 
Dom har en "utbrytningsanvisning" som man försiktigt klipper eller skär upp, där "kabeln ska in. Är man riktigt lyxig köper man en klipptång.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=klipptång+för+doslock
Ps
Dom har funnits i minst 30 år, så nått nytt är det knappast. Det finns massor med "grejer" som folk inte har en aning om, inte ens yrkesmän har koll på allt som finns.;)
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
E elmont skrev:
Dom har en "utbrytningsanvisning" som man försiktigt klipper eller skär upp, där "kabeln ska in. Är man riktigt lyxig köper man en klipptång.
[länk]
Ps
Dom har funnits i minst 30 år, så nått nytt är det knappast. Det finns massor med "grejer" som folk inte har en aning om, inte ens yrkesmän har koll på allt som finns.;)
Tack Elmont! Detta forum fungerar som rena universitetet för mig och säkert många andra glada amatörer. Här finns du och andra fackmän, som hela tiden fritt och franko ger värdefulla råd om, vad man får göra - och framför allt - talar om vad man absolut inte får göra. Det sista inte minst viktigt.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.