898 läst ·
7 svar
898 läst
7 svar
Kan en automatik känna av tillkopplad säkring ??
Står just nu med ett konstigt problem.
Ska driftsätta en rullport, en modell jag aldrig driftsatt förut.
Jag slår på automatiken enligt instruktioner, på displayen kommer det upp Fuse 8A, sen slocknar den.
Säkringen till matningen 10A har slagit ifrån.
Elektrikern har dragit fram 2,5# för 16A men monterat fel säkring (fel på elritningen)
Funderingen är varför säkringen går, jag har bara startat själva styrskåpet, motorn på 1,2kw som skåpet ska driva har ju inte körts.
Man kan läsa att porten drar 5A vid 100% 8A vid 40% med toppar upp till 16A (frekvensstyrd)
Men som sagt, motorn har inte ens gått, jag har t.o.m provat med urkopplad motor, säkringen går iaf bara jag startar skåpet, och det är samma på 2 portar.
Elektrikern håller nu på att byta till 16A, så jag får strax veta om det är problemet.
Men man undrar ju iaf.
Jag slår på automatiken enligt instruktioner, på displayen kommer det upp Fuse 8A, sen slocknar den.
Elektrikern har dragit fram 2,5# för 16A men monterat fel säkring (fel på elritningen)
Funderingen är varför säkringen går, jag har bara startat själva styrskåpet, motorn på 1,2kw som skåpet ska driva har ju inte körts.
Man kan läsa att porten drar 5A vid 100% 8A vid 40% med toppar upp till 16A (frekvensstyrd)
Men som sagt, motorn har inte ens gått, jag har t.o.m provat med urkopplad motor, säkringen går iaf bara jag startar skåpet, och det är samma på 2 portar.
Elektrikern håller nu på att byta till 16A, så jag får strax veta om det är problemet.
Men man undrar ju iaf.
Förutom motor kan ett nätagg med stor trafo och/eller stora kondingar ge detta fenomen.
Som Fotografen skriver beror det nog på att den innehåller en omformardrift av enklaste slag. När mellanledet laddas okontrollerat och du är kopplad till ett starkt nät är det inte något konstigt bara onödigt enkel konstruktion.Isakare skrev:
Står just nu med ett konstigt problem.
Men man undrar ju iaf.
En sån port sitter väl i kommersiell eller industriell miljö så att matningen är rejälare kanske är troligt i de flesta fall.
Jag pratade med en som sa att det var kondingarna frekvensstyrningen som laddar upp.GK100 skrev:
Som Fotografen skriver beror det nog på att den innehåller en omformardrift av enklaste slag. När mellanledet laddas okontrollerat och du är kopplad till ett starkt nät är det inte något konstigt bara onödigt enkel konstruktion.
En sån port sitter väl i kommersiell eller industriell miljö så att matningen är rejälare kanske är troligt i de flesta fall.
Jo, det är grejer för industri, eller i detta fall laboratoriemiljö.
Har även satt upp 2 st portar av vårt eget märke, samma storlek, liknande styrning, effekt mm, de går båda på en 10A. Vi provade för skojs skull att starta båda automatikerna samtidigt, men det var inget problem.
Klicka här för att svara